Reklama

Reklamy powoli uciekają z telewizji do radia i sieci

Wartość rynku reklamy w tym roku będzie niższa od dotychczasowych szacunków – twierdzą analitycy CR Media Consulting

Publikacja: 12.08.2008 03:22

Reklamy powoli uciekają z telewizji do radia i sieci

Foto: Rzeczpospolita

Nie o 11,3 proc., ale o 10,2 proc. wzrośnie w tym roku wartość rynku reklamy – wynika z najnowszej korekty prognoz CR Media Consulting. Oznacza to, że wydatki na reklamę w 2008 r. wyniosą ok. 7,45 mld zł. W przyszłym roku rozwój rynku będzie jeszcze wolniejszy i wyniesie 6,9 proc., a do mediów trafi 7,96 mld zł.

– Kluczowy dla naszych przewidywań będzie okres po wakacjach. To jesień pokaże, jak głęboka będzie ostatecznie korekta szacunków na ten rok – mówi „Rz” Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting i autor raportu Ad. Media Raport. Zdaniem Chodorowskiego sygnały o mniejszej od oczekiwanej dynamice rozwoju rynku widać było już w drugim kwartale roku. – Koniec tego okresu przyniósł pogorszenie nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw oraz ich oczekiwań co do przyszłości. Będzie to miało negatywny wpływ na skalę inwestycji reklamowych. Dlatego dokonaliśmy korekty prognozy – komentuje w raporcie Chodorowski.

W pierwszym półroczu do mediów powędrowało 3,6 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej, a sam drugi kwartał przyniósł wpływy na poziomie 2,02 mld zł, o 11,9 proc. wyższe niż w 2007 r.

Najwięcej pieniędzy z reklam trafiło do telewizji, których przychody z tego tytułu wzrosły w II kwartale o 11 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2007 r. Ale nawet tam widać już oznaki osłabienia reklamowej koniunktury.

– Czerwiec był trochę słabszy, niż się spodziewaliśmy, ale jeszcze wciąż udany. Dość wysokie podwyżki cen reklam, zwłaszcza w TVN, spowodowały, że bloki reklamowe nie były tam wypełnione. Wśród największych graczy tylko Polsat sprzedał wszystkie reklamy. Powoli następują przesunięcia budżetów reklamowych do innych mediów. Więcej pieniędzy widać w radiu, choć telewizje tego jeszcze mocno nie odczuwają – mówi Maciej Chodorowski.

Reklama
Reklama

W ten sposób radio stało się drugim najszybciej rosnącym medium reklamowym, zaraz po Internecie. Wpływy z reklamy w sieci urosły w II kwartale o 42 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2007 r., a radia o ok. 20 proc.

Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama