Reklama

Reklamy powoli uciekają z telewizji do radia i sieci

Wartość rynku reklamy w tym roku będzie niższa od dotychczasowych szacunków – twierdzą analitycy CR Media Consulting

Publikacja: 12.08.2008 03:22

Reklamy powoli uciekają z telewizji do radia i sieci

Foto: Rzeczpospolita

Nie o 11,3 proc., ale o 10,2 proc. wzrośnie w tym roku wartość rynku reklamy – wynika z najnowszej korekty prognoz CR Media Consulting. Oznacza to, że wydatki na reklamę w 2008 r. wyniosą ok. 7,45 mld zł. W przyszłym roku rozwój rynku będzie jeszcze wolniejszy i wyniesie 6,9 proc., a do mediów trafi 7,96 mld zł.

– Kluczowy dla naszych przewidywań będzie okres po wakacjach. To jesień pokaże, jak głęboka będzie ostatecznie korekta szacunków na ten rok – mówi „Rz” Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting i autor raportu Ad. Media Raport. Zdaniem Chodorowskiego sygnały o mniejszej od oczekiwanej dynamice rozwoju rynku widać było już w drugim kwartale roku. – Koniec tego okresu przyniósł pogorszenie nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw oraz ich oczekiwań co do przyszłości. Będzie to miało negatywny wpływ na skalę inwestycji reklamowych. Dlatego dokonaliśmy korekty prognozy – komentuje w raporcie Chodorowski.

W pierwszym półroczu do mediów powędrowało 3,6 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej, a sam drugi kwartał przyniósł wpływy na poziomie 2,02 mld zł, o 11,9 proc. wyższe niż w 2007 r.

Najwięcej pieniędzy z reklam trafiło do telewizji, których przychody z tego tytułu wzrosły w II kwartale o 11 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2007 r. Ale nawet tam widać już oznaki osłabienia reklamowej koniunktury.

– Czerwiec był trochę słabszy, niż się spodziewaliśmy, ale jeszcze wciąż udany. Dość wysokie podwyżki cen reklam, zwłaszcza w TVN, spowodowały, że bloki reklamowe nie były tam wypełnione. Wśród największych graczy tylko Polsat sprzedał wszystkie reklamy. Powoli następują przesunięcia budżetów reklamowych do innych mediów. Więcej pieniędzy widać w radiu, choć telewizje tego jeszcze mocno nie odczuwają – mówi Maciej Chodorowski.

Reklama
Reklama

W ten sposób radio stało się drugim najszybciej rosnącym medium reklamowym, zaraz po Internecie. Wpływy z reklamy w sieci urosły w II kwartale o 42 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2007 r., a radia o ok. 20 proc.

Nie o 11,3 proc., ale o 10,2 proc. wzrośnie w tym roku wartość rynku reklamy – wynika z najnowszej korekty prognoz CR Media Consulting. Oznacza to, że wydatki na reklamę w 2008 r. wyniosą ok. 7,45 mld zł. W przyszłym roku rozwój rynku będzie jeszcze wolniejszy i wyniesie 6,9 proc., a do mediów trafi 7,96 mld zł.

– Kluczowy dla naszych przewidywań będzie okres po wakacjach. To jesień pokaże, jak głęboka będzie ostatecznie korekta szacunków na ten rok – mówi „Rz” Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting i autor raportu Ad. Media Raport. Zdaniem Chodorowskiego sygnały o mniejszej od oczekiwanej dynamice rozwoju rynku widać było już w drugim kwartale roku. – Koniec tego okresu przyniósł pogorszenie nastrojów konsumentów i przedsiębiorstw oraz ich oczekiwań co do przyszłości. Będzie to miało negatywny wpływ na skalę inwestycji reklamowych. Dlatego dokonaliśmy korekty prognozy – komentuje w raporcie Chodorowski.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama