Lepsze wyniki TVP

Sto milionów złotych zysku Telewizji polskiej. Mimo to w porównaniu z konkurencją spółka jest wciąż mało wydajna

Publikacja: 13.05.2009 05:29

W tym roku TVP będzie musiała stawić czoło spadkom wpływów z abonamentu RTV i kryzysowi na rynku rek

W tym roku TVP będzie musiała stawić czoło spadkom wpływów z abonamentu RTV i kryzysowi na rynku reklamy.

Foto: Rzeczpospolita

Na tle prywatnej konkurencji Telewizja Polska utrzymująca pod koniec ubiegłego roku sztab ok. 4,6 tys. pracowników wciąż wypada mniej efektywnie. Podczas gdy na jednego pracownika w TVN przypadało w ubiegłym roku 285,4 tys. zł zysku netto, a w Polsacie tylko nieznacznie mniej – 260,5 tys. zł, w TVP jeden pracownik „wypracował” ponaddziesięciokrotnie mniej – 21,86 tys. zł.

Także jednostkowa rentowność netto, która w przypadku TVN i Polsatu wynosiła – odpowiednio – 24,3 proc. oraz 23 proc., w TVP była kilkakrotnie niższa i wynosiła 5,1 proc. (rok wcześniej było to 4,4 proc.).

Analityków taka sytuacja jednak nie dziwi. – TVP to przedsiębiorstwo państwowe, a nie firma, która ma wypracowywać wyniki, i nie spodziewam się, by to się w tym roku zmieniło – mówił „Rz” Leszek Iwaszko, analityk KBC Securities.

Jak wynika z informacji zawartych w zatwierdzonym w piątek przez radę nadzorczą TVP sprawozdaniu finansowym spółki za 2008 r., przychody publicznej telewizji wzrosły w tym czasie o 2,5 proc., do ok. 1,98 mld zł. Zysk netto TVP zwiększył się o 16,8 proc., do 100,51 mln zł. Nieznacznie spadła jednak EBITDA – o 0,9 proc., do 380,67 mln zł.

Jak podała w swoim corocznym sprawozdaniu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, w 2008 r. TVP zmuszona była wyrównywać niedobory spowodowane niższymi wpływami z abonamentu, zwiększając przychody komercyjne.

W tym roku będzie to trudniejsze w związku z sytuacją na rynku reklamowym. Według domów mediowych już w pierwszym kwartale w Polsce spadły łączne wpływy reklamowe telewizji – Starlink ten spadek szacuje na 5,9 proc. (do 760,7 mln zł), a MPG – na 6,2 proc. Telewizje skończyły z podwyżkami cen reklam, a coraz więcej analiz przewiduje, że cały ten rok rynek reklamy zamknie pod kreską. Według prognoz ZenithOptimedia wpływy z reklamy telewizyjnej w Polsce w tym roku wzrosną minimalnie – o 0,5 proc., do 4,03 mld zł.

KRRiT spodziewa się, że spadną znowu wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Liczy, że w tym roku uda się zebrać 650,7 mln zł, z czego 314 mln zł trafi do TVP. Rok wcześniej było to 421,9 mln zł.

Na tle prywatnej konkurencji Telewizja Polska utrzymująca pod koniec ubiegłego roku sztab ok. 4,6 tys. pracowników wciąż wypada mniej efektywnie. Podczas gdy na jednego pracownika w TVN przypadało w ubiegłym roku 285,4 tys. zł zysku netto, a w Polsacie tylko nieznacznie mniej – 260,5 tys. zł, w TVP jeden pracownik „wypracował” ponaddziesięciokrotnie mniej – 21,86 tys. zł.

Także jednostkowa rentowność netto, która w przypadku TVN i Polsatu wynosiła – odpowiednio – 24,3 proc. oraz 23 proc., w TVP była kilkakrotnie niższa i wynosiła 5,1 proc. (rok wcześniej było to 4,4 proc.).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie