Telewizja znów zarobiła więcej na reklamach

Prym wciąż wiodą największe stacje, ale wpływy reklamowe małych kanałów tematycznych wzrosły aż o połowę

Publikacja: 04.01.2011 02:18

Telewizja znów zarobiła więcej na reklamach

Foto: ROL

Choć największe ogólnotematyczne stacje telewizyjne zamknęły ten rok dalszym spadkiem udziałów w ogólnopolskiej widowni (łączny udział TVP 1, TVP 2, TVN i TV Puls w tejże wyniósł w 2010 roku 62,89 proc., podczas gdy rok wcześniej 67,01 proc. – wynika z najnowszych danych instytutu Nielsen Audience Measurement), ich wpływy wzrosły.

[srodtytul]TVN zarobił najwięcej[/srodtytul]

Liderem przychodów reklamowych był TVN z przychodami na poziomie 3,1 miliarda złotych (wzrost o 12 proc. w porównaniu z rokiem 2009). Za nim uplasował się Polsat z 2,9 mld wpływów (wzrost o 12,9 proc.), potem TVP 1 i TVP 2 z odpowiednio – ok. 2,3 mld zł oraz ok. 1,5 mld zł z reklam. Podawane przez NAM dane są tzw. danymi cennikowymi, co oznacza, że nie uwzględniają rabatów, jakich telewizje udzielają swoim klientom. Zdaniem Piotra Bieńko, dyrektora zarządzającego domu mediowego Mediasense, na czysto wpływy stacji z reklam także wzrosły, choć na pewno nie o tyle. – Do wyższych cennikowych przychodów przyczyniły się podwyżki, które były na rynku widoczne. Wszystkie stacje sprzedały jednak także w minionym roku najwięcej ratingów w historii (tzw. punkt ratingowy to proc. grupy docelowej, do której reklamodawca chciał dotrzeć z reklamą – red.). Te zwyżki wygenerowały głównie stacje tematyczne – mówi Bieńko.

[wyimek]ponad 4 godz. średnio dziennie oglądaliśmy TV w 2010 r.[/wyimek]

Sprofilowane tematycznie kanały, do których w 2009 roku należało łącznie już ok. 30 proc. udziałów w ogólnopolskiej widowni, odnotowywały ogromne zwyżki. Viva Polska (piąte miejsce w zestawieniu najlepiej oglądanych stacji 2010 roku) odnotowała przychody na poziomie 609 mln zł, prawie o 80 proc. więcej niż rok wcześniej. Kolejny na tej liście AXN zwiększył wpływy rok do roku o ponad jedną czwartą (447,7 mln zł), a TVN 24 – o ponad 26 proc., do 315,7 mln zł. Takich wyników ogólnotematyczni mocarze mogą im tylko pozazdrościć. Wyraźne zwyżki po zmianie profilu odnotowuje też wciąż TV Puls, której udział w ogólnopolskiej widowni wzrósł w 2010 rok do roku z 1,13 proc. do 1,51 proc., a wpływy się podwoiły, do 569,2 mln zł.

[srodtytul]600 mln zł dla stacji tematycznych[/srodtytul]

Według Marcina Boroszko, prezesa At Media, domu sprzedaży reklam w kanałach tematycznych, w 2010 roku ich przychody wyniosły około 600 mln zł, o 50 proc. więcej niż rok wcześniej. – Dla stacji ogólnopolskich – szczególnie dla TVN i Polsatu – oznaczało to utratę ponad 200 mln zł przychodów reklamowych. Udział w rynku reklamy stacji tematycznych rośnie szybciej niż ich udział w czasie oglądania – mówi Boroszko.

Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink, podkreśla, że to był bardzo udany rok dla stacji tematycznych. – Branża dalej podąża w tę stronę – wciąż widać przenoszenie kolejnych budżetów reklamowych do takich kanałów i nie widzimy powodów, dla których ten trend miałby się zmienić w 2011 roku – mówi Kacprzycka.

Według danych Starlinka po trzech kwartałach 2010 r. do stacji tematycznych powędrowało 16 proc. wszystkich pieniędzy, jakie firmy wydały w tym czasie na reklamę w telewizji (łącznie trafiło tam więc ponad 420 mln zł netto, już po odliczeniu rabatów udzielanych reklamodawcom). – W czwartym kwartale największe stacje wprowadzają nowe ramówki, więc ten czas tradycyjnie należał do nich, ale mimo to kanały tematyczne utrzymały wtedy dwucyfrowy wzrost wpływów reklamowych. Myślę, że możemy podtrzymać nasze szacunki mówiące o tym, że w całym 2010 roku stacje tematyczne zagarnęły ok. 18 proc. rynku reklamy telewizyjnej – uważa Kacprzycka.

[srodtytul]Będą nowe, kosztowne programy[/srodtytul]

Podobnie uważają inni eksperci. – Stacje tematyczne nadal będą w tym roku rosły, wciąż dołączają też do nich nowe kanały – zauważa Piotr Bieńko.

Nowe stacje w 2011 r. zapowiadają zarówno najwięksi nadawcy (TVP, która dopiero co uruchomiła w grudniu kanał TVP Seriale, pracuje nad kanałem z dokumentami, Polsat – nad stacją Polsat Sport News, TVN rozważa m.in. nowy kanał z bajkami), jak i ci dotychczas mniejsi, nadający satelitarnie. Nową stację planuje np. 4Fun Media, właściciel 4fun. tv i rebel. tv, a MTV Networks Polska chce mieć w portfolio m.in. nowy kanał dla kobiet i – osobny – dla mężczyzn. – Wydaje się, że nic nie jest w stanie zatrzymać odpływu widowni z kanałów ogólnopolskich. Polacy zakochali się w stacjach tematycznych. Proces fragmentaryzacji widowni dodatkowo przyspieszy dzięki cyfryzacji telewizji, a to osłabi stacje naziemne – mówi Marcin Boroszko.

Największe grupy telewizyjne już przygotowują się do kolejnego uderzenia we flagowych stacjach wiosną. W TVN ruszy chociażby kosztowny muzyczny show „X Factor” (według informacji „Rz” wyprodukowanie jednego odcinka kosztuje ponad 1 mln zł), Polsat zapowiedział kontratak i ogłosił, że w marcu rusza z nowym talent show „Must be the music. Tylko muzyka”.

[ramka][srodtytul]Najchętniej oglądamy sport i seriale[/srodtytul]

Wzrost wpływów z reklam w TVP (w TVP 1 cennikowe przychody zwiększyły się w 2010 r. o ponad 31 proc., a TVP 2 – o 35,4 proc.) to m.in. plony nadawania relacji z zimowych igrzysk olimpijskich w Vancouver i mistrzostw świata w piłce nożnej w RPA. Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, najwięcej widzów zgromadziły w ubiegłym roku relacje ze skoków narciarskich 20 lutego, kiedy Adam Małysz zdobywał srebrny medal (w TVP 1 jego walkę śledziło ok. 9,6 mln widzów). Niewiele mniej, prawie 9,4 mln osób, oglądało serial „M jak miłość“ w TVP 2 15 marca. Trzecim programem o rekordowej oglądalności (ponad 8,5 mln widzów, w TVP 1) był finałowy mecz Mundialu: Holandia – Hiszpania.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Choć największe ogólnotematyczne stacje telewizyjne zamknęły ten rok dalszym spadkiem udziałów w ogólnopolskiej widowni (łączny udział TVP 1, TVP 2, TVN i TV Puls w tejże wyniósł w 2010 roku 62,89 proc., podczas gdy rok wcześniej 67,01 proc. – wynika z najnowszych danych instytutu Nielsen Audience Measurement), ich wpływy wzrosły.

[srodtytul]TVN zarobił najwięcej[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie