Choć największe ogólnotematyczne stacje telewizyjne zamknęły ten rok dalszym spadkiem udziałów w ogólnopolskiej widowni (łączny udział TVP 1, TVP 2, TVN i TV Puls w tejże wyniósł w 2010 roku 62,89 proc., podczas gdy rok wcześniej 67,01 proc. – wynika z najnowszych danych instytutu Nielsen Audience Measurement), ich wpływy wzrosły.
[srodtytul]TVN zarobił najwięcej[/srodtytul]
Liderem przychodów reklamowych był TVN z przychodami na poziomie 3,1 miliarda złotych (wzrost o 12 proc. w porównaniu z rokiem 2009). Za nim uplasował się Polsat z 2,9 mld wpływów (wzrost o 12,9 proc.), potem TVP 1 i TVP 2 z odpowiednio – ok. 2,3 mld zł oraz ok. 1,5 mld zł z reklam. Podawane przez NAM dane są tzw. danymi cennikowymi, co oznacza, że nie uwzględniają rabatów, jakich telewizje udzielają swoim klientom. Zdaniem Piotra Bieńko, dyrektora zarządzającego domu mediowego Mediasense, na czysto wpływy stacji z reklam także wzrosły, choć na pewno nie o tyle. – Do wyższych cennikowych przychodów przyczyniły się podwyżki, które były na rynku widoczne. Wszystkie stacje sprzedały jednak także w minionym roku najwięcej ratingów w historii (tzw. punkt ratingowy to proc. grupy docelowej, do której reklamodawca chciał dotrzeć z reklamą – red.). Te zwyżki wygenerowały głównie stacje tematyczne – mówi Bieńko.
[wyimek]ponad 4 godz. średnio dziennie oglądaliśmy TV w 2010 r.[/wyimek]
Sprofilowane tematycznie kanały, do których w 2009 roku należało łącznie już ok. 30 proc. udziałów w ogólnopolskiej widowni, odnotowywały ogromne zwyżki. Viva Polska (piąte miejsce w zestawieniu najlepiej oglądanych stacji 2010 roku) odnotowała przychody na poziomie 609 mln zł, prawie o 80 proc. więcej niż rok wcześniej. Kolejny na tej liście AXN zwiększył wpływy rok do roku o ponad jedną czwartą (447,7 mln zł), a TVN 24 – o ponad 26 proc., do 315,7 mln zł. Takich wyników ogólnotematyczni mocarze mogą im tylko pozazdrościć. Wyraźne zwyżki po zmianie profilu odnotowuje też wciąż TV Puls, której udział w ogólnopolskiej widowni wzrósł w 2010 rok do roku z 1,13 proc. do 1,51 proc., a wpływy się podwoiły, do 569,2 mln zł.