Reklama
Rozwiń

Rozmowa z Grzegorzem Hajdarowiczem

Wydawnictwo, do którego należy m.in. „Rzeczpospolita", ma w tym roku odnotować zysk, a za dwa lata trafić na giełdę

Aktualizacja: 03.03.2012 11:45 Publikacja: 03.03.2012 00:45

Grzegorz Hajdarowicz

Grzegorz Hajdarowicz

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

W tym ro­ku na­le­żą­ca do Grze­go­rza Haj­da­ro­wi­cza wydająca „Rz", „Par­kiet", „Uwa­żam Rze", „Prze­krój" oraz „Suk­ces" spół­ka Pres­spu­bli­ca ma wyjść na plus. – Du­żo za­le­ży od ma­kro­eko­no­mii, sy­tu­acji na ryn­ku re­kla­my oraz tech­no­lo­gii– mó­wi Grze­gorz Haj­da­ro­wicz, wła­ści­ciel i szef ra­dy nad­zor­czej spół­ki, któ­ry po­śred­nio kon­tro­lu­je także m.in. gieł­do­we KCI, Gre­mi So­lu­tion i NFI Ju­pi­te­ra. Po ubie­gło­rocz­nej zmia­nie wła­ści­cie­la spół­ka prze­szła re­struk­tu­ry­za­cję. – Jest po zmia­nach or­ga­ni­za­cyj­nych, per­so­nal­nych i na­sta­wio­na na przy­szłość, któ­ra opie­ra się na tech­no­lo­giach. To spo­wo­do­wa­ło do­dat­ko­we kosz­ty or­ga­ni­za­cyj­ne, ale by­ło nie­zbęd­ne, by fir­ma w ogó­le mo­gła da­lej funk­cjo­no­wać – mó­wi Haj­da­ro­wicz.

Ubie­gły rok spół­ka za­mknę­ła pod kre­ską. W paź­dzier­ni­ku jej za­rząd za­po­wia­dał, że przy­cho­dy za ca­ły 2011 r. ma­ją wy­nieść 217,19 mln zł, kosz­ty: 232,79 mln zł, a stra­ta brut­to: 15,61 mln zł. – My­ślę, że stra­ta bę­dzie nie­ste­ty więk­sza z uwa­gi na kosz­ty re­struk­tu­ry­za­cji i zmian, ja­kie za­szły w fir­mie – mó­wi Haj­da­ro­wicz. Na ra­zie stop­nio­wo spła­ca w ra­tach mniej­szo­ścio­wy pa­kiet 49 proc. udzia­łów spół­ki, za­ku­pio­ny je­sie­nią ubie­głe­go ro­ku od Przed­się­bior­stwa Wy­daw­ni­cze­go Rzecz­po­spo­li­ta (wła­sność Skar­bu Pań­stwa, Gre­mi Me­dia od­ku­pi­ła go za 55 mln zł). – Kie­dy PW Rz za­pro­sił in­we­sto­rów do ne­go­cja­cji, od ra­zu za­po­wie­dzie­li­śmy, że uwa­ża­my ce­nę za wy­gó­ro­wa­ną i mo­że­my ne­go­cjo­wać tyl­ko wów­czas, je­śli re­al­na bę­dzie spła­ta w ra­tach. Za go­tów­kę by­śmy te­go nie ku­pi­li. Spła­cam tę kwo­tę ze środ­ków wła­snych – mó­wi Haj­da­ro­wicz.

Przeczytaj wywiad z Grzegorzem Hajdarowiczem na parkiet.com.


Za za­ku­pio­ne w czerw­cu od bry­tyj­skiej gru­py Me­com kon­tro­l­ne udzia­ły (51,01 proc.) w Pres­spu­bli­ce za­pła­cił 80 mln zł. – Ne­go­cjo­wa­li­śmy z trze­ma ban­ka­mi i uda­ło nam się uzy­skać ko­rzyst­ny, do­brze opro­cen­to­wa­ny, a z punk­tu wi­dze­nia ban­ku do­brze za­bez­pie­czo­ny kre­dyt. Wa­run­kiem ban­ku by­ło jed­nak, że­by Pres­spu­bli­ki nie ku­po­wa­ła spół­ka, tyl­ko ja oso­bi­ście. Bank oce­nił mo­ją wia­ry­god­ność ja­ko przed­się­bior­cy wy­żej niż ja­kiej­kol­wiek spół­ki, któ­ra do mnie na­le­ży. Sko­rzy­sta­łem z tej ofer­ty – mó­wi

Haj­da­ro­wicz. Jak tłu­ma­czy, 20 mln zł wy­ło­żył z wła­snych środ­ków, a na po­zo­sta­łą część do­stał roz­ło­żo­ny na wie­le lat kre­dyt w Ge­tin Ban­ku.

Plan wła­ści­cie­la za­kła­da, że Pres­spu­bli­ca ma w 2014 r. za­de­biu­to­wać na gieł­dzie. – Za­kła­dam, że EBIT­DA (zysk przed opo­dat­ko­wa­niem i amor­ty­za­cją – red.) Pres­spu­bli­ki przed de­biu­tem bę­dzie wy­no­si­ła 10 – 15 proc. przy­cho­dów, czy­li 30 – 45 mln zł, a jej przy­cho­dy po­nad 300 mln zł – mó­wi.

Jak do­da­je, możli­we jest roz­sze­rze­nie portfo­lio fir­my o ko­lej­ne me­dia, nie ma na­to­miast w pla­nach sprze­da­ży ty­go­dni­ka „Uwa­żam Rze", o czym spe­ku­lu­je me­dio­wy ry­nek.

W tym ro­ku na­le­żą­ca do Grze­go­rza Haj­da­ro­wi­cza wydająca „Rz", „Par­kiet", „Uwa­żam Rze", „Prze­krój" oraz „Suk­ces" spół­ka Pres­spu­bli­ca ma wyjść na plus. – Du­żo za­le­ży od ma­kro­eko­no­mii, sy­tu­acji na ryn­ku re­kla­my oraz tech­no­lo­gii– mó­wi Grze­gorz Haj­da­ro­wicz, wła­ści­ciel i szef ra­dy nad­zor­czej spół­ki, któ­ry po­śred­nio kon­tro­lu­je także m.in. gieł­do­we KCI, Gre­mi So­lu­tion i NFI Ju­pi­te­ra. Po ubie­gło­rocz­nej zmia­nie wła­ści­cie­la spół­ka prze­szła re­struk­tu­ry­za­cję. – Jest po zmia­nach or­ga­ni­za­cyj­nych, per­so­nal­nych i na­sta­wio­na na przy­szłość, któ­ra opie­ra się na tech­no­lo­giach. To spo­wo­do­wa­ło do­dat­ko­we kosz­ty or­ga­ni­za­cyj­ne, ale by­ło nie­zbęd­ne, by fir­ma w ogó­le mo­gła da­lej funk­cjo­no­wać – mó­wi Haj­da­ro­wicz.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji