Rozmowa z Grzegorzem Hajdarowiczem

Wydawnictwo, do którego należy m.in. „Rzeczpospolita", ma w tym roku odnotować zysk, a za dwa lata trafić na giełdę

Aktualizacja: 03.03.2012 11:45 Publikacja: 03.03.2012 00:45

Grzegorz Hajdarowicz

Grzegorz Hajdarowicz

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

W tym ro­ku na­le­żą­ca do Grze­go­rza Haj­da­ro­wi­cza wydająca „Rz", „Par­kiet", „Uwa­żam Rze", „Prze­krój" oraz „Suk­ces" spół­ka Pres­spu­bli­ca ma wyjść na plus. – Du­żo za­le­ży od ma­kro­eko­no­mii, sy­tu­acji na ryn­ku re­kla­my oraz tech­no­lo­gii– mó­wi Grze­gorz Haj­da­ro­wicz, wła­ści­ciel i szef ra­dy nad­zor­czej spół­ki, któ­ry po­śred­nio kon­tro­lu­je także m.in. gieł­do­we KCI, Gre­mi So­lu­tion i NFI Ju­pi­te­ra. Po ubie­gło­rocz­nej zmia­nie wła­ści­cie­la spół­ka prze­szła re­struk­tu­ry­za­cję. – Jest po zmia­nach or­ga­ni­za­cyj­nych, per­so­nal­nych i na­sta­wio­na na przy­szłość, któ­ra opie­ra się na tech­no­lo­giach. To spo­wo­do­wa­ło do­dat­ko­we kosz­ty or­ga­ni­za­cyj­ne, ale by­ło nie­zbęd­ne, by fir­ma w ogó­le mo­gła da­lej funk­cjo­no­wać – mó­wi Haj­da­ro­wicz.

Ubie­gły rok spół­ka za­mknę­ła pod kre­ską. W paź­dzier­ni­ku jej za­rząd za­po­wia­dał, że przy­cho­dy za ca­ły 2011 r. ma­ją wy­nieść 217,19 mln zł, kosz­ty: 232,79 mln zł, a stra­ta brut­to: 15,61 mln zł. – My­ślę, że stra­ta bę­dzie nie­ste­ty więk­sza z uwa­gi na kosz­ty re­struk­tu­ry­za­cji i zmian, ja­kie za­szły w fir­mie – mó­wi Haj­da­ro­wicz. Na ra­zie stop­nio­wo spła­ca w ra­tach mniej­szo­ścio­wy pa­kiet 49 proc. udzia­łów spół­ki, za­ku­pio­ny je­sie­nią ubie­głe­go ro­ku od Przed­się­bior­stwa Wy­daw­ni­cze­go Rzecz­po­spo­li­ta (wła­sność Skar­bu Pań­stwa, Gre­mi Me­dia od­ku­pi­ła go za 55 mln zł). – Kie­dy PW Rz za­pro­sił in­we­sto­rów do ne­go­cja­cji, od ra­zu za­po­wie­dzie­li­śmy, że uwa­ża­my ce­nę za wy­gó­ro­wa­ną i mo­że­my ne­go­cjo­wać tyl­ko wów­czas, je­śli re­al­na bę­dzie spła­ta w ra­tach. Za go­tów­kę by­śmy te­go nie ku­pi­li. Spła­cam tę kwo­tę ze środ­ków wła­snych – mó­wi Haj­da­ro­wicz.

Przeczytaj wywiad z Grzegorzem Hajdarowiczem na parkiet.com.


Za za­ku­pio­ne w czerw­cu od bry­tyj­skiej gru­py Me­com kon­tro­l­ne udzia­ły (51,01 proc.) w Pres­spu­bli­ce za­pła­cił 80 mln zł. – Ne­go­cjo­wa­li­śmy z trze­ma ban­ka­mi i uda­ło nam się uzy­skać ko­rzyst­ny, do­brze opro­cen­to­wa­ny, a z punk­tu wi­dze­nia ban­ku do­brze za­bez­pie­czo­ny kre­dyt. Wa­run­kiem ban­ku by­ło jed­nak, że­by Pres­spu­bli­ki nie ku­po­wa­ła spół­ka, tyl­ko ja oso­bi­ście. Bank oce­nił mo­ją wia­ry­god­ność ja­ko przed­się­bior­cy wy­żej niż ja­kiej­kol­wiek spół­ki, któ­ra do mnie na­le­ży. Sko­rzy­sta­łem z tej ofer­ty – mó­wi

Haj­da­ro­wicz. Jak tłu­ma­czy, 20 mln zł wy­ło­żył z wła­snych środ­ków, a na po­zo­sta­łą część do­stał roz­ło­żo­ny na wie­le lat kre­dyt w Ge­tin Ban­ku.

Plan wła­ści­cie­la za­kła­da, że Pres­spu­bli­ca ma w 2014 r. za­de­biu­to­wać na gieł­dzie. – Za­kła­dam, że EBIT­DA (zysk przed opo­dat­ko­wa­niem i amor­ty­za­cją – red.) Pres­spu­bli­ki przed de­biu­tem bę­dzie wy­no­si­ła 10 – 15 proc. przy­cho­dów, czy­li 30 – 45 mln zł, a jej przy­cho­dy po­nad 300 mln zł – mó­wi.

Jak do­da­je, możli­we jest roz­sze­rze­nie portfo­lio fir­my o ko­lej­ne me­dia, nie ma na­to­miast w pla­nach sprze­da­ży ty­go­dni­ka „Uwa­żam Rze", o czym spe­ku­lu­je me­dio­wy ry­nek.

W tym ro­ku na­le­żą­ca do Grze­go­rza Haj­da­ro­wi­cza wydająca „Rz", „Par­kiet", „Uwa­żam Rze", „Prze­krój" oraz „Suk­ces" spół­ka Pres­spu­bli­ca ma wyjść na plus. – Du­żo za­le­ży od ma­kro­eko­no­mii, sy­tu­acji na ryn­ku re­kla­my oraz tech­no­lo­gii– mó­wi Grze­gorz Haj­da­ro­wicz, wła­ści­ciel i szef ra­dy nad­zor­czej spół­ki, któ­ry po­śred­nio kon­tro­lu­je także m.in. gieł­do­we KCI, Gre­mi So­lu­tion i NFI Ju­pi­te­ra. Po ubie­gło­rocz­nej zmia­nie wła­ści­cie­la spół­ka prze­szła re­struk­tu­ry­za­cję. – Jest po zmia­nach or­ga­ni­za­cyj­nych, per­so­nal­nych i na­sta­wio­na na przy­szłość, któ­ra opie­ra się na tech­no­lo­giach. To spo­wo­do­wa­ło do­dat­ko­we kosz­ty or­ga­ni­za­cyj­ne, ale by­ło nie­zbęd­ne, by fir­ma w ogó­le mo­gła da­lej funk­cjo­no­wać – mó­wi Haj­da­ro­wicz.

Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił