TVP spodziewa się straty

Publiczny nadawca zaapelował do ministra finansów i Skarbu Państwa o zajęcie się problemem topniejących wpływów z abonamentu

Publikacja: 19.04.2012 18:15

TVP spodziewa się straty

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Jak podał Juliusz Braun, prezes TVP, ubiegły rok TVP zamknęła 88 mln zł straty netto.

– Miał na to wpływ m.in. wysoki poziom wydatków związanych z bycie gospodarzem relacji z Euro 2012 oraz koszty podwójnego nadawania naziemnego sygnału analogowego i cyfrowego – tłumaczył. Przychody TVP w 2011 roku wyniosły 1712 mln zł (przy 1812 mln zł rok wcześniej), a koszty: 1811 mln zł (przy 1819 mln zł rok wcześniej). Gros przychodów w 2011 roku: 1157 mln zł – pochodziło z reklamy i sponsoringu. 205 mln zł przyniósł abonament TV, a 350 mln zł – inne wpływy. W tym roku TVP szacuje swoje wpływy z abonamentu 250 mln zł.

Po I kw. 2012 roku TVP jest netto na zero. – A dokładnie wykazuje minus 2 tys. zł netto – uszczegółowił Braun.

Jak dodał, w całym tym roku TVP spodziewa się jednak znacznie wyższej straty. – Planujemy stratę na poziomie 60 mln zł ze względu na konieczność podwójnego nadawania sygnału analogowego i cyfrowego. Bardzo nas niepokoją informacje, że Urząd Komunikacji Elektronicznej mógłby przesunąć harmonogram wyłączeń nadawania analogowego założony już na ten rok. Wiele na to wskazuje. Gdyby do tego doszło, rozważamy, jeśli zdecydowaliby się na to nadawcy komercyjni, wystąpienie z nimi na drogę sądową z wnioskiem o pokrycie kosztów tej wydłużającej się podwójnej emisji – mówił Braun. TVP wysłała też do resortów finansów i skarbu państwa pisma, w których apeluje o pochylenie się nad problemem niskiej ściągalności abonamentu, którego nie płaci w Polsce większość z 13,5 mln gospodarstw domowych. – Jako nadawca publiczny w 2011 roku odnotowaliśmy ok. 380 mln zł ubytku z tytułu zakazu przerywania programów reklamami oraz dalsze 230 mln zł z tytułu zwolnień płatności abonamentu. W ramach rekompensaty dostaliśmy 205 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego, z którego musimy tez realizować inne cele - wyliczał Braun.

W liście do ministra finansów TVP wnioskuje o zaostrzenie egzekwowania płatności za abonament. – Zaapelowaliśmy o to, by zechciał podjąć zobowiązanie nałożone na niego w trybie ustawy, które mówi o możliwości egzekwowania opłat za abonament w trybie egzekucji administracyjnej – mówił Braun. Do resortu skarbu TVP wystosowała natomiast pismo z szersza prośbą o podjecie takich działań, które „stworzą warunki dla zgodnego z prawem funkcjonowania telewizji publicznej w naszym kraju".

TVP wciąż wymienia też z rządem korespondencję w sprawie możliwego jednorazowego wsparcia finansowego ze strony państwa w związku z organizowaniem przez TVP relacji z Euro 2012 i wydatków na cyfryzację. W grudniu Braun podawał, że tylko tytułu Euro 2012 ubiega się o dofinansowanie na poziomie 80 mln zł.

Mimo zawirowań zarząd TVP zapewnia, że w tym roku nie planuje w spółce zwolnień grupowych.

Jak podał Juliusz Braun, prezes TVP, ubiegły rok TVP zamknęła 88 mln zł straty netto.

– Miał na to wpływ m.in. wysoki poziom wydatków związanych z bycie gospodarzem relacji z Euro 2012 oraz koszty podwójnego nadawania naziemnego sygnału analogowego i cyfrowego – tłumaczył. Przychody TVP w 2011 roku wyniosły 1712 mln zł (przy 1812 mln zł rok wcześniej), a koszty: 1811 mln zł (przy 1819 mln zł rok wcześniej). Gros przychodów w 2011 roku: 1157 mln zł – pochodziło z reklamy i sponsoringu. 205 mln zł przyniósł abonament TV, a 350 mln zł – inne wpływy. W tym roku TVP szacuje swoje wpływy z abonamentu 250 mln zł.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie