Moment wejścia internauty w chmurę

Użytkownicy sieci codziennie korzystają z rozwiązań oferowanych przez chmurę, zwykle nie zdając sobie nawet z tego sprawy

Aktualizacja: 30.05.2012 15:35 Publikacja: 30.05.2012 15:29

Moment wejścia internauty w chmurę

Foto: Bloomberg

Technologia posługiwania się danymi w tzw.  chmurze cieszy się coraz większą popularnością. Popularny portal społecznościowy Facebook, darmowa skrzynka e-mail oferowana przez Google czy Yahoo, konto w serwisie nk.pl itd. wszystkie osadzone są w chmurze.

Czym więc właściwie jest chmura? Jakie są zalety i wady rozwiązań oferowanych przez środowisko przetwarzania w chmurze? Czy cloud zapewnia naszym danym należytą ochronę? Jakie są prawne, ekonomiczne i społeczne aspekty chmury? Czy rozwiązania z zakresu przetwarzania w chmurze mogą zostać wykorzystane w sektorze publicznym? Jakie są perspektywy rozwoju chmury? To główne problemy dyskutowane podczas IV Konferencja Naukowej „Bezpieczeństwo w Internecie" współorganizowanej przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Naukowe Centrum Prawno-Informatycznego oraz partnerów wspierających: Google i Microsoft.

- Cloud computing to model przetwarzania oparty na użytkowaniu usług dostarczonych przez zewnętrzne organizacje. Funkcjonalność jest tu rozumiana jako usługa oferowana przez dane oprogramowanie oraz konieczną infrastrukturę. Oznacza to eliminację konieczności zakupu licencji czy konieczności instalowania i administracji oprogramowaniem [...] Założenie jest takie, że klient nie musi posiadać wielkich mocy obliczeniowych, ważne jest to żeby posiadał interfejs i mógł komunikować się z serwerami [posiadać łącze internetowe], które będą dostarczały mu usług' - mówi Prof. Jacek Pomykała UW.

Czy Cloud Computing to nowa technologia, czy dobrze sprzedane marketingowo rozwiązania, które już znamy? Opinie wśród uczestników były podzielone. Referenci zwrócili uwagę na zalety technologii przetwarzania w chmurze jak np. wysoka skalowalność usług, ich ogólna dostępność, a także konkurencyjność cenowa.

Cloud Computing stanowi z pewnością szansę dla przedsiębiorstw typu 'start-up', niweluje bariery wejścia na rynek. Prelegenci wymienili również wady technologii m.in. konieczność przekazania części kontroli nad danymi zewnętrznemu dostawcy. Z prawnego punktu widzenia problematyczna jest również kwestia przetwarzania danych osobowych oraz informacji niejawnych w chmurze.

Ponadto dywagowano nad możliwością wykorzystania Cloud computing w działalności administracji rządowej i samorządowej w celu zwiększenia efektywności funkcji realizowanych przez państwo (zamówienia publiczne, integracja serwisów rzadowych, udostępnianie informacji publicznej).

Technologia posługiwania się danymi w tzw.  chmurze cieszy się coraz większą popularnością. Popularny portal społecznościowy Facebook, darmowa skrzynka e-mail oferowana przez Google czy Yahoo, konto w serwisie nk.pl itd. wszystkie osadzone są w chmurze.

Czym więc właściwie jest chmura? Jakie są zalety i wady rozwiązań oferowanych przez środowisko przetwarzania w chmurze? Czy cloud zapewnia naszym danym należytą ochronę? Jakie są prawne, ekonomiczne i społeczne aspekty chmury? Czy rozwiązania z zakresu przetwarzania w chmurze mogą zostać wykorzystane w sektorze publicznym? Jakie są perspektywy rozwoju chmury? To główne problemy dyskutowane podczas IV Konferencja Naukowej „Bezpieczeństwo w Internecie" współorganizowanej przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Naukowe Centrum Prawno-Informatycznego oraz partnerów wspierających: Google i Microsoft.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie