Liczba internautów wciąz będzie rosła

Rosnąca liczba użytkowników wyposażonych w coraz lepsze urządzenia przełoży się na skokowy wzrost ruchu w sieci

Publikacja: 05.06.2012 03:07

Liczba internautów wciąz będzie rosła

Foto: Fotorzepa, Michał?Walczak Michał Walczak

W 2016 r. z Internetu będzie już korzystało blisko 3,4 mld ludzi na całym świecie, czyli 45 proc. populacji – wynika z raportu „Cisco Visual Networking Index Forecast (2011 – 2016)" przygotowanego przez firmę Cisco.

Najważniejszym czynnikiem powodującym szybki przyrost liczby internautów będzie upowszechnianie się urządzeń z dostępem do sieci, czyli przede wszystkim tabletów i telefonów komórkowych (smartfonów). W 2011 r. aż 94 proc. ruchu internetowego generowanego przez użytkowników indywidualnych pochodziło z komputerów PC. W 2016 r. wskaźnik ten spadnie do 81 proc. Oprócz tabletów i smartfonów na znaczeniu będą zyskiwały też telewizory z dostępem do sieci.

Rosnąca liczba internautów i połączeń sieciowych (w 2016 r. ma ich być 18,9 mld wobec 10,3 mld w 2011 r.), a także coraz większa przepustowość łączy będą przekładały się na dynamiczny przyrost liczby przesyłanych danych. Według prognoz ruch w sieci w latach 2011 – 2016 wzrośnie czterokrotnie, do ok. 1,3 zetabajtów rocznie (jeden zetabajt to trylion gigabajtów).

W 2016 r. najwięcej ruchu będzie generować Daleki Wschód, wyprzedzając drugą w kolejności Amerykę Płn. Najszybciej, średnio o 52 proc. rocznie, będzie rósł ruch na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W podziale na poszczególne kraje liderami będą Indie, Brazylia i RPA. W naszej części Europy ruch w Internecie do 2016 r. powiększy się pięciokrotnie, czyli średnio o 37 proc. rocznie. Najszybciej, aż o 85 proc. rocznie, będzie rósł ruch w sieciach mobilnych. W konsekwencji w 2016 r. liczba przesyłanych tą drogą danych będzie aż 11-krotnie większa od całego ruchu w Internecie w regionie w 2005 r.

Również firmy z naszej części kontynentu będą coraz chętniej korzystały z sieci w biznesie. Według Cisco ruch generowany z ich strony w latach 2011 – 2016 będzie się zwiększał o 15 proc. rocznie, co oznacza, że podwoi się do 2016 r. W przypadku korzystania z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych liczba przesyłanych danych wzrośnie w analizowanym okresie aż 24-krotnie.

Reklama
Reklama

Zdaniem autorów opracowania głównym czynnikiem powodującym wzrost ruchu w Internecie będą filmy wideo oglądane online przez użytkowników indywidualnych. W 2016 r. liczba osób korzystających z tej formy rozrywki będzie wynosiła 1,5 mld wobec 792 mln w 2011 r. Ruch wideo, obejmujący telewizję trójwymiarową (3DTV) i wysokiej rozdzielczości (HDTV), wzrośnie w latach 2011 – 2016 aż pięciokrotnie.

W dalszym ciągu będzie też rosła liczba internautów słuchających muzyki online. W 2011 r. z usług tego typu korzystało 1,1 mld użytkowników (63 proc. internautów prywatnych). W 2016 r. będzie ich 1,8 mld (79 proc.). Na znaczeniu straci za to wymiana plików (głównie przez użytkowników indywidualnych), czyli tzw. P2P. W 2016 r. będzie stanowiła 54 proc. ruchu w Internecie wobec 77 proc. rok temu.

W 2016 r. z Internetu będzie już korzystało blisko 3,4 mld ludzi na całym świecie, czyli 45 proc. populacji – wynika z raportu „Cisco Visual Networking Index Forecast (2011 – 2016)" przygotowanego przez firmę Cisco.

Najważniejszym czynnikiem powodującym szybki przyrost liczby internautów będzie upowszechnianie się urządzeń z dostępem do sieci, czyli przede wszystkim tabletów i telefonów komórkowych (smartfonów). W 2011 r. aż 94 proc. ruchu internetowego generowanego przez użytkowników indywidualnych pochodziło z komputerów PC. W 2016 r. wskaźnik ten spadnie do 81 proc. Oprócz tabletów i smartfonów na znaczeniu będą zyskiwały też telewizory z dostępem do sieci.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama