Spadł także łączny udział tzw. Wielkiej Czwórki w rynku oglądalności: z 60,16 proc. do 55,87 proc. – podaje Nielsen Audience Measurement w swoim podsumowaniu roku w telewizji.
Najwyższy udział w widowni miała jeszcze ciągle TVP1 : 15,42 proc., kolejne były Polsat: 13,97 proc., TVN: 13,93 proc. oraz TVP2: 12,56 proc. Każdy z tych kanałów odnotował niższe udziały w rynku niż przed rokiem.
- Największym przegranym wśród głównych stacji są anteny telewizji publicznej. W ciągu pięciu ostatnich lat straciły one 35 proc.-40 proc. udziału w widowni. Mniejsze straty poniosły Polsat (-20 proc.) i TVN (-13proc.) – komentował „Rz" przy okazji podsumowania roku w mediach Marek Racławski, szef działu tv w domu mediowym PanMedia Western. Jego zdaniem 2013 rok przyniesie zmianę w układzie konsumpcji telewizji – udział stacji tematycznych po raz pierwszy w historii będzie wyższy niż udział „Wielkiej Czwórki. Podobnie uważa Marcin Boroszko, prezes domu sprzedaży reklam w kanałach tematycznych Atmedia. – kanaly Wielkie Czwórki w 2013 r. prawdopodobnie przekroczą już trwale magiczną granicę 50 proc. udziałów w czasie oglądania na rzecz stacji tematycznych oraz nowych naziemnych (Polo TV, Eska TV, ATM Rozrywka, Puls2). Taka sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy w wakacje 2012 r. – średnia oglądalność kanałów Wielkiej Czwórki za te dwa miesiące wyniosła poniżej 50 proc., czyli osiągnęła historyczne minimum – mówi.
Reklamowo najlepiej wypadł cennikowo w 2012 roku TVN z wpływami na poziomie 3,48 mld zł, o 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Cennikowe (czyli bez odliczenia rabatów, jakich telewizje udzielają reklamodawcom) wpływy Polsatu w 2012 r. sięgnęły 3,04 mld zł, o 2,4 proc. mniej niż przed rokiem, TVP1: 1,85 mld zł ( spadek o 9,36 proc.) a TVP1: 1,3 mld zł ( spadek o 10,4 proc.).
Statystyczny Polak oglądał telewizję dziennie przez średnio 4 godziny i 3 minuty, czyli prawie tyle samo czasu, co w 2011 roku (wtedy były to cztery godziny i dwie minuty).