Reklama

Rynek telewizji w 2012 roku

3,48 mld zł – tyle wyniosły cennikowe wpływy TVN w ubiegłym roku. Łączne przychody cennikowe czterech największych stacji (Polsatu, TVN, TVP1 i TVP2) sięgnęły 9,67 mld zł i były o 1,67 proc. niższe niż przed rokiem

Publikacja: 02.01.2013 16:25

Rynek telewizji w 2012 roku

Foto: ROL

Spadł także łączny udział tzw. Wielkiej Czwórki w rynku oglądalności: z 60,16 proc. do 55,87 proc. – podaje Nielsen Audience Measurement w swoim podsumowaniu roku w telewizji.

Najwyższy udział w widowni miała jeszcze ciągle TVP1 : 15,42 proc., kolejne były Polsat: 13,97 proc., TVN: 13,93 proc. oraz TVP2: 12,56 proc. Każdy z tych kanałów odnotował niższe udziały w rynku niż przed rokiem.

- Największym przegranym wśród głównych stacji są anteny telewizji publicznej. W ciągu pięciu ostatnich lat straciły one 35 proc.-40 proc. udziału w widowni. Mniejsze straty poniosły Polsat (-20 proc.) i TVN (-13proc.) – komentował „Rz" przy okazji podsumowania roku w mediach Marek Racławski, szef działu tv w domu mediowym PanMedia Western. Jego zdaniem 2013 rok przyniesie zmianę w układzie konsumpcji telewizji – udział stacji tematycznych po raz pierwszy w historii będzie wyższy niż udział „Wielkiej Czwórki. Podobnie uważa Marcin Boroszko, prezes domu sprzedaży reklam w kanałach tematycznych Atmedia. – kanaly Wielkie Czwórki  w 2013 r. prawdopodobnie przekroczą już trwale magiczną granicę 50 proc. udziałów w czasie oglądania na rzecz stacji tematycznych oraz nowych naziemnych (Polo TV, Eska TV, ATM Rozrywka, Puls2). Taka sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy w wakacje 2012 r. – średnia oglądalność kanałów Wielkiej Czwórki  za te dwa miesiące wyniosła poniżej 50 proc., czyli osiągnęła historyczne minimum – mówi.

Reklamowo najlepiej wypadł cennikowo w 2012 roku TVN z wpływami na poziomie 3,48 mld zł, o 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Cennikowe (czyli bez odliczenia rabatów, jakich telewizje udzielają reklamodawcom) wpływy Polsatu w 2012 r. sięgnęły 3,04 mld zł, o 2,4 proc. mniej niż przed rokiem, TVP1: 1,85 mld zł ( spadek o 9,36 proc.) a TVP1: 1,3 mld zł ( spadek o 10,4 proc.).

Statystyczny Polak oglądał telewizję dziennie przez średnio 4 godziny i 3 minuty, czyli prawie tyle samo czasu, co w 2011 roku (wtedy były to cztery godziny i dwie minuty).

Reklama
Reklama

Najwyższą widownie zgromadził oczywiście mecz Polska-Rosja rozgrywany w ramach mistrzostw Euro 2012 12 czerwca: oglądały go w TVP1 13,4 mln widzów.

Spadł także łączny udział tzw. Wielkiej Czwórki w rynku oglądalności: z 60,16 proc. do 55,87 proc. – podaje Nielsen Audience Measurement w swoim podsumowaniu roku w telewizji.

Najwyższy udział w widowni miała jeszcze ciągle TVP1 : 15,42 proc., kolejne były Polsat: 13,97 proc., TVN: 13,93 proc. oraz TVP2: 12,56 proc. Każdy z tych kanałów odnotował niższe udziały w rynku niż przed rokiem.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
II edycja Kongresu Mazowieckich Mediów Lokalnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Media
Wolność prasy zagrożona? Pentagon zmienia politykę, dziennikarze protestują
Media
Duży atak hakerski na użytkowników platformy Discord. Mogły wyciec dane 70 tys. osób
Media
Analityk dołożył swoje 10 groszy do Cyfrowego Polsatu. Kurs mocno w górę
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
„Rzeczpospolita” rozwija PRO.RP.PL. Rusza nowa sekcja „Podatki”
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama