Rynek telewizji w 2012 roku

3,48 mld zł – tyle wyniosły cennikowe wpływy TVN w ubiegłym roku. Łączne przychody cennikowe czterech największych stacji (Polsatu, TVN, TVP1 i TVP2) sięgnęły 9,67 mld zł i były o 1,67 proc. niższe niż przed rokiem

Publikacja: 02.01.2013 16:25

Rynek telewizji w 2012 roku

Foto: ROL

Spadł także łączny udział tzw. Wielkiej Czwórki w rynku oglądalności: z 60,16 proc. do 55,87 proc. – podaje Nielsen Audience Measurement w swoim podsumowaniu roku w telewizji.

Najwyższy udział w widowni miała jeszcze ciągle TVP1 : 15,42 proc., kolejne były Polsat: 13,97 proc., TVN: 13,93 proc. oraz TVP2: 12,56 proc. Każdy z tych kanałów odnotował niższe udziały w rynku niż przed rokiem.

- Największym przegranym wśród głównych stacji są anteny telewizji publicznej. W ciągu pięciu ostatnich lat straciły one 35 proc.-40 proc. udziału w widowni. Mniejsze straty poniosły Polsat (-20 proc.) i TVN (-13proc.) – komentował „Rz" przy okazji podsumowania roku w mediach Marek Racławski, szef działu tv w domu mediowym PanMedia Western. Jego zdaniem 2013 rok przyniesie zmianę w układzie konsumpcji telewizji – udział stacji tematycznych po raz pierwszy w historii będzie wyższy niż udział „Wielkiej Czwórki. Podobnie uważa Marcin Boroszko, prezes domu sprzedaży reklam w kanałach tematycznych Atmedia. – kanaly Wielkie Czwórki  w 2013 r. prawdopodobnie przekroczą już trwale magiczną granicę 50 proc. udziałów w czasie oglądania na rzecz stacji tematycznych oraz nowych naziemnych (Polo TV, Eska TV, ATM Rozrywka, Puls2). Taka sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy w wakacje 2012 r. – średnia oglądalność kanałów Wielkiej Czwórki  za te dwa miesiące wyniosła poniżej 50 proc., czyli osiągnęła historyczne minimum – mówi.

Reklamowo najlepiej wypadł cennikowo w 2012 roku TVN z wpływami na poziomie 3,48 mld zł, o 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Cennikowe (czyli bez odliczenia rabatów, jakich telewizje udzielają reklamodawcom) wpływy Polsatu w 2012 r. sięgnęły 3,04 mld zł, o 2,4 proc. mniej niż przed rokiem, TVP1: 1,85 mld zł ( spadek o 9,36 proc.) a TVP1: 1,3 mld zł ( spadek o 10,4 proc.).

Statystyczny Polak oglądał telewizję dziennie przez średnio 4 godziny i 3 minuty, czyli prawie tyle samo czasu, co w 2011 roku (wtedy były to cztery godziny i dwie minuty).

Najwyższą widownie zgromadził oczywiście mecz Polska-Rosja rozgrywany w ramach mistrzostw Euro 2012 12 czerwca: oglądały go w TVP1 13,4 mln widzów.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie