Reklama
Rozwiń

Rynek telewizji w 2012 roku

3,48 mld zł – tyle wyniosły cennikowe wpływy TVN w ubiegłym roku. Łączne przychody cennikowe czterech największych stacji (Polsatu, TVN, TVP1 i TVP2) sięgnęły 9,67 mld zł i były o 1,67 proc. niższe niż przed rokiem

Publikacja: 02.01.2013 16:25

Rynek telewizji w 2012 roku

Foto: ROL

Spadł także łączny udział tzw. Wielkiej Czwórki w rynku oglądalności: z 60,16 proc. do 55,87 proc. – podaje Nielsen Audience Measurement w swoim podsumowaniu roku w telewizji.

Najwyższy udział w widowni miała jeszcze ciągle TVP1 : 15,42 proc., kolejne były Polsat: 13,97 proc., TVN: 13,93 proc. oraz TVP2: 12,56 proc. Każdy z tych kanałów odnotował niższe udziały w rynku niż przed rokiem.

- Największym przegranym wśród głównych stacji są anteny telewizji publicznej. W ciągu pięciu ostatnich lat straciły one 35 proc.-40 proc. udziału w widowni. Mniejsze straty poniosły Polsat (-20 proc.) i TVN (-13proc.) – komentował „Rz" przy okazji podsumowania roku w mediach Marek Racławski, szef działu tv w domu mediowym PanMedia Western. Jego zdaniem 2013 rok przyniesie zmianę w układzie konsumpcji telewizji – udział stacji tematycznych po raz pierwszy w historii będzie wyższy niż udział „Wielkiej Czwórki. Podobnie uważa Marcin Boroszko, prezes domu sprzedaży reklam w kanałach tematycznych Atmedia. – kanaly Wielkie Czwórki  w 2013 r. prawdopodobnie przekroczą już trwale magiczną granicę 50 proc. udziałów w czasie oglądania na rzecz stacji tematycznych oraz nowych naziemnych (Polo TV, Eska TV, ATM Rozrywka, Puls2). Taka sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy w wakacje 2012 r. – średnia oglądalność kanałów Wielkiej Czwórki  za te dwa miesiące wyniosła poniżej 50 proc., czyli osiągnęła historyczne minimum – mówi.

Reklamowo najlepiej wypadł cennikowo w 2012 roku TVN z wpływami na poziomie 3,48 mld zł, o 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Cennikowe (czyli bez odliczenia rabatów, jakich telewizje udzielają reklamodawcom) wpływy Polsatu w 2012 r. sięgnęły 3,04 mld zł, o 2,4 proc. mniej niż przed rokiem, TVP1: 1,85 mld zł ( spadek o 9,36 proc.) a TVP1: 1,3 mld zł ( spadek o 10,4 proc.).

Statystyczny Polak oglądał telewizję dziennie przez średnio 4 godziny i 3 minuty, czyli prawie tyle samo czasu, co w 2011 roku (wtedy były to cztery godziny i dwie minuty).

Najwyższą widownie zgromadził oczywiście mecz Polska-Rosja rozgrywany w ramach mistrzostw Euro 2012 12 czerwca: oglądały go w TVP1 13,4 mln widzów.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji