Mobilny Internet tanieje. Pakiet 15 gigabajtów za 60 zł miesięcznie (4 zł za giga) powoli staje się standardem w ofertach sieci komórkowych. A jeszcze niecałe dwa lata temu, jesienią 2011 r., gdy zaczynał się kolejny rok szkolny, koszt takiego pakietu był o 30 proc. wyższy.
Spadające ceny to z jednej strony dowód na rywalizację operatorów o abonentów, z drugiej być może i na to, że usługa staje się coraz powszechniejsza, konkurując z usługami stacjonarnymi. Kilkuosobowe gospodarstwo domowe żyjące poza miastem, kupując pakiet 15 gigabajtów, może pomyśleć o rezygnacji z usługi telefonii stacjonarnej. Pakiet taki umożliwia rozmowy telefoniczne za pośrednictwem np. technologii VoiP, pozwalając równocześnie na korzystanie z poczty elektronicznej czy przeglądanie stron WWW.
Sieci w budowie
Mimo że użyteczność usługi w świadomości konsumentów jest coraz wyższa, w ubiegłym roku abonentów mobilnego Internetu przybywało wolniej niż w 2011 r. Również w bieżącym roku można się spodziewać spowolnienia. W 2011 r. – policzył Audytel – w Polsce przybyło milion abonentów usługi. W 2012 r. pięciu największych liczących się graczy na mobilnym rynku przyłączyło 700 tys. abonentów. Według szacunków „Rz" w tym roku może to być 630–650 tys.
– Sprzedaż usługi dostępu do Internetu wyhamowuje, co wiąże się z tym, że sieci są dopiero w trakcie budowy – uważa Miroslav Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej.
– W tym rynku tkwi ogromny potencjał, ale faktycznie doszło do wyhamowania – przyznaje menedżer konkurencyjnej firmy wobec T-Mobile.