Połowa internautów ogląda wideo w sieci

Ich liczba wzrosła od ubiegłego roku o 4 proc. Z badań GfK Polonia wynika natomiast, że 3 proc. Polaków deklaruje, że w ogóle nie ogląda już tradycyjnej telewizji.

Publikacja: 04.10.2013 12:22

Połowa internautów ogląda wideo w sieci

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Spośród wszystkich internautów 48 proc. ogląda VoD w sieci – to 9,4 mln osób. Ten odsetek wzrósł od ubiegłego roku o 2 pkt proc. – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę GfK Polonia na zlecenie brokera reklamowego Atmedia.

Najwyższy odsetek widzów internetowego wideo (badanego jako dłuższe formy wideo, a nie krótkie filmy zamieszczane np. w serwisie YouTube), znajduje się w grupie 15–19-latków (filmy, seriale i inne programy ogląda w sieci już aż 68 proc. z nich). Wśród internautów powyżej 48. roku życia internetowe wideo ogląda prawie jednak trzecia.

Coraz wyraźniej widać, że internetowa oferta zaczyna być dla widzów alternatywą dla telewizji. Wśród formatów najchętniej oglądanych w sieci są filmy (głównie komedie i sensacyjne), seriale oraz programy sportowe. Z badania wynika, że 70 proc. Polaków ogląda tylko telewizję, telewizję na zmianę z wideo w sieci ogląda 27 proc. osób. Natomiast 3 proc. ludzi ogląda już tylko VoD w sieci. Tylko 2 proc. deklaruje, że nie ogląda w sieci ani telewizji, ani VoD.

– W Polsce mamy 3 proc. ludzi, którzy nie oglądają telewizji, oznacza to, że co trzeciego z nich reklamodawcy mogą dziś „złapać" za pośrednictwem wideo w sieci  – komentuje Wojciech Kowalczyk, szef marketingu Atmediów.

Problemem producentów i operatorów internetowych jest jeszcze to, że rynek reklamy wideo dopiero się w Polsce rozwija, a internauci nie chcą płacić za treści w sieci. Mocno rośnie odsetek tych, którzy deklarują, że najchętniej oglądaliby je za darmo, w zamian za oglądanie reklam: obecnie wynosi on 73 proc. (to o 30 proc. więcej niż przed rokiem). 21 proc. internautów w wieku powyżej 15 lat dopuszcza możliwość płacenia, ale niewielkich kwot.

Reklama
Reklama

Alternatywne wpływy: z reklam wideo w sieci są na razie kroplą w morzu reklamowego rynku internetowego: w I kwartale, według badań IAB AdEx, zwiększyły się o 49 proc. do ok. 34 mln zł, ale stanowiły tylko ok. 6 proc. całego tortu reklamy w sieci.

Według Atmediów w tym roku wartość reklamy VoD wyniesie nieco ponad 100 mln zł. W 2014, przy założeniu stabilizacji rynku reklamowego, może to już być ok. 150 mln zł. Reklamodawcy wyraźnie rozpędzają inwestycje w e-wideo. Problemem są zasoby. Nadawcy i wydawcy oszczędnie gospodarują treściami, a tym samym popyt na czas reklamowy przewyższa nieraz podaż – mówi Joanna Nowakowska z Atmediów.

Specjaliści wytykają jednak reklamodawcom wideo w sieci, że ich materiały często są wersjami przygotowywanymi na potrzeby telewizji i w związku z tym nieadekwatnymi do potrzeb internetowego wideo.

Spośród wszystkich internautów 48 proc. ogląda VoD w sieci – to 9,4 mln osób. Ten odsetek wzrósł od ubiegłego roku o 2 pkt proc. – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę GfK Polonia na zlecenie brokera reklamowego Atmedia.

Najwyższy odsetek widzów internetowego wideo (badanego jako dłuższe formy wideo, a nie krótkie filmy zamieszczane np. w serwisie YouTube), znajduje się w grupie 15–19-latków (filmy, seriale i inne programy ogląda w sieci już aż 68 proc. z nich). Wśród internautów powyżej 48. roku życia internetowe wideo ogląda prawie jednak trzecia.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama