Połowa internautów ogląda wideo w sieci

Ich liczba wzrosła od ubiegłego roku o 4 proc. Z badań GfK Polonia wynika natomiast, że 3 proc. Polaków deklaruje, że w ogóle nie ogląda już tradycyjnej telewizji.

Publikacja: 04.10.2013 12:22

Połowa internautów ogląda wideo w sieci

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Spośród wszystkich internautów 48 proc. ogląda VoD w sieci – to 9,4 mln osób. Ten odsetek wzrósł od ubiegłego roku o 2 pkt proc. – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę GfK Polonia na zlecenie brokera reklamowego Atmedia.

Najwyższy odsetek widzów internetowego wideo (badanego jako dłuższe formy wideo, a nie krótkie filmy zamieszczane np. w serwisie YouTube), znajduje się w grupie 15–19-latków (filmy, seriale i inne programy ogląda w sieci już aż 68 proc. z nich). Wśród internautów powyżej 48. roku życia internetowe wideo ogląda prawie jednak trzecia.

Coraz wyraźniej widać, że internetowa oferta zaczyna być dla widzów alternatywą dla telewizji. Wśród formatów najchętniej oglądanych w sieci są filmy (głównie komedie i sensacyjne), seriale oraz programy sportowe. Z badania wynika, że 70 proc. Polaków ogląda tylko telewizję, telewizję na zmianę z wideo w sieci ogląda 27 proc. osób. Natomiast 3 proc. ludzi ogląda już tylko VoD w sieci. Tylko 2 proc. deklaruje, że nie ogląda w sieci ani telewizji, ani VoD.

– W Polsce mamy 3 proc. ludzi, którzy nie oglądają telewizji, oznacza to, że co trzeciego z nich reklamodawcy mogą dziś „złapać" za pośrednictwem wideo w sieci  – komentuje Wojciech Kowalczyk, szef marketingu Atmediów.

Problemem producentów i operatorów internetowych jest jeszcze to, że rynek reklamy wideo dopiero się w Polsce rozwija, a internauci nie chcą płacić za treści w sieci. Mocno rośnie odsetek tych, którzy deklarują, że najchętniej oglądaliby je za darmo, w zamian za oglądanie reklam: obecnie wynosi on 73 proc. (to o 30 proc. więcej niż przed rokiem). 21 proc. internautów w wieku powyżej 15 lat dopuszcza możliwość płacenia, ale niewielkich kwot.

Alternatywne wpływy: z reklam wideo w sieci są na razie kroplą w morzu reklamowego rynku internetowego: w I kwartale, według badań IAB AdEx, zwiększyły się o 49 proc. do ok. 34 mln zł, ale stanowiły tylko ok. 6 proc. całego tortu reklamy w sieci.

Według Atmediów w tym roku wartość reklamy VoD wyniesie nieco ponad 100 mln zł. W 2014, przy założeniu stabilizacji rynku reklamowego, może to już być ok. 150 mln zł. Reklamodawcy wyraźnie rozpędzają inwestycje w e-wideo. Problemem są zasoby. Nadawcy i wydawcy oszczędnie gospodarują treściami, a tym samym popyt na czas reklamowy przewyższa nieraz podaż – mówi Joanna Nowakowska z Atmediów.

Specjaliści wytykają jednak reklamodawcom wideo w sieci, że ich materiały często są wersjami przygotowywanymi na potrzeby telewizji i w związku z tym nieadekwatnymi do potrzeb internetowego wideo.

Spośród wszystkich internautów 48 proc. ogląda VoD w sieci – to 9,4 mln osób. Ten odsetek wzrósł od ubiegłego roku o 2 pkt proc. – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę GfK Polonia na zlecenie brokera reklamowego Atmedia.

Najwyższy odsetek widzów internetowego wideo (badanego jako dłuższe formy wideo, a nie krótkie filmy zamieszczane np. w serwisie YouTube), znajduje się w grupie 15–19-latków (filmy, seriale i inne programy ogląda w sieci już aż 68 proc. z nich). Wśród internautów powyżej 48. roku życia internetowe wideo ogląda prawie jednak trzecia.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem