Bilion dolarów twórców amerykańskich

Wpływy ze sprzedaży produktów objętych prawami autorskimi rosną, ale wciąż osłabia je piractwo.

Aktualizacja: 26.11.2013 10:27 Publikacja: 26.11.2013 04:40

Bilion dolarów twórców amerykańskich

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawalej null Grzegorz Hawalej

W Ameryce branża kreatywna – liczona jako firmy, które wytwarzają wyłącznie produkty objęte prawami autorskimi – przynosi gospodarce już rocznie ponad 1 bilion dol., podliczyło właśnie Międzynarodowe Stowarzyszenie Własności Intelektualnej IIPA.

Ponad 11 proc. PKB

To pierwszy raz, kiedy tzw. sektor kreatywny (producenci oprogramowania komputerowego i gier wideo, wydawcy książek, gazet i magazynów, firmy fonograficzne produkujące albumy muzyczne, wytwórnie filmowe oraz nadawcy radiowi i telewizyjni) przekroczył w USA granicę biliona dol.

Gdyby do tej grupy dodać branże, które tylko część przychodów pozyskują np. z handlu dobrami objętymi ochroną praw autorskich (to np. producenci biżuterii, architekci czy producenci zabawek) oraz te, które specjalizują się w produkcji urządzeń wykorzystywanych przy korzystaniu z owoców pracy sektora kreatywnego (producenci komputerów, sprzętu rtv, czystych nośników i papieru), wartość tak liczonej branży kreatywnej w USA sięgnęłaby aż 1,77 bln dol., czyli aż 11,25 proc. PKB. Tylko firmy pierwszego rodzaju przyniosły gospodarce w 2012 r. 6,48 bln dol., podaje IIPA. Wypracowało to 11,1 mln ludzi zatrudnionych w tych sektorach (to 10 proc. wszystkich pracowników prywatnych firm za oceanem i ponad 8 proc. wszystkich).

142 mld dol. wynosi wartość eksportu dóbr objętych prawem autorskim w USA (wyższa niż w rolnictwie i produkcji żywności czy leków)

Plaga piractwa

– Aby wspierać dynamiczny wzrost sektora, potrzebujemy silnego i nowoczesnego prawa, które uwzględniałoby technologiczne zmiany zachodzące na rynku i skutkujące szkodami wyrządzanymi firmom, zwłaszcza tym zajmującym się dystrybucją treści cyfrowych przez piratów – komentował Steven J. Metalitz z IIPA.

Reklama
Reklama

6,5 proc. udziału branży kreatywnej w PKB to sporo w porównaniu z osiągami tych branż w Europie (patrz wykres), gdzie – jak podawał niedawno Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (UHRW) – w krajach UE szeroko pojęte sektory twórcze przynoszą rocznie 4,2 proc. wspólnotowego PKB, a pracuje na to 3,2 proc. zatrudnionych.

Polska lokuje się blisko europejskiej średniej. Udział sektora kreatywnego w PKB sięga tu według UHRW 4,2 proc. To wyższy odsetek niż w przypadku Niemiec, Holandii czy Słowenii, ale znacznie mniej niż w przypadku Irlandii czy Szwecji.

Niesłabnącym problemem wszystkich objętych terminem „kreatywny" sektorów jest piractwo, które w dobie rozwoju cyfrowych form dystrybucji jest trudne do opanowania, co nie pozostaje bez wpływu na kondycje i wielkość branży. Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej oszacowało np., że do 2015 r. z powodu piractwa tylko w Europie pracę w szeroko pojętej branży muzycznej straci około miliona osób.

To wszystko skutki nie tylko nienadążającego za zmianami technologicznymi prawa, ale także nonszalanckiego do własności intelektualnej stosunku samych użytkowników.

Z opublikowanych wczoraj wyników badań UHRW wynika, że aż 96 proc. obywateli UE zgadza się z tym, iż wynalazcom, twórcom i artystom estradowym należy się ochrona praw i wynagrodzenie za pracę. A 67 proc. dodatkowo uważa, że brak ochrony własności intelektualnej spowodowałby wręcz w gospodarce chaos.

Jednocześnie z badania wynika jednak, że Europejczycy mają małe pojęcie o istocie praw autorskich. A aż 38 proc. z nich hołduje przekonaniu, że „kupowanie podróbek jest wyrazem protestu i oporu wobec gospodarki rynkowej i dużych uznanych marek".

Reklama
Reklama

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

W Ameryce branża kreatywna – liczona jako firmy, które wytwarzają wyłącznie produkty objęte prawami autorskimi – przynosi gospodarce już rocznie ponad 1 bilion dol., podliczyło właśnie Międzynarodowe Stowarzyszenie Własności Intelektualnej IIPA.

Ponad 11 proc. PKB

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama