Tablety coraz tańsze i wciąż modne

W ciągu najbliższych trzech lat ich globalna sprzedaż zwiększy się jeszcze o ponad 40 proc. Nasycający się rynek napędzi spadek cen urządzeń.

Publikacja: 11.02.2014 02:00

Tablety coraz tańsze i wciąż modne

Foto: Bloomberg

Sprzedaż tabletów na świecie zwiększy się do 2017 r. z 315 mln do 455 mln szt., ale średnia cena urządzenia spadnie w tym czasie o prawie 5 proc., do 296 dol. – przewidują analitycy firmy NPD Display Search.

W Polsce w tym roku będzie widać identyczną tendencję. Firmy ze Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) zakładają, że kupimy w tym roku nieco ponad 2 mln tabletów (czyli o ponad 40 proc. więcej niż przed rokiem), ale cena przeciętnego urządzenia spadnie ze 161 euro do 129 euro. To skutek zaostrzającej się rynkowej rywalizacji o klienta, którego, zwłaszcza w krajach rozwijających się, nie stać na najdroższe tabletowe marki. Prawie połowa tabletów, jakie trafią na rynki rozwijające się w tym roku, to urządzenia kosztujące mniej niż 200 dol. A rynki rozwijające się pochłoną w tym roku aż 60 proc. wszystkich elektronicznych tabliczek, jakie zostaną wyprodukowane.

– Rywalizacja nasili się w związku z działaniami producentów notebooków, takich jak Lenovo, HP, czy Dell, którzy będą rozwijać swoje oferty, uwydatniając w nich właśnie tablety. To wszystko spowoduje, że producenci będą poświęcać więcej uwagi rozwijaniu rozmaitych części swoich biznesów, na czym skorzystają przede wszystkim klienci, którym oferowane będą coraz bardziej pasujące do ich zapotrzebowań rozwiązania – komentuje Richard Shim, starszy analityk w NPD Display Search.

Zwiększona aktywność firm specjalizujących się w produkcji notebooków to naturalna odpowiedź na wyraźnie zaznaczające się już na rynku niekorzystne trendy w sprzedaży tych urządzeń. Sprzedaż notebooków na świecie spadnie w tym roku według NPD Display Search o 7,7 proc.

Tablety wygrywają ?z laptopami

Ożywić tej części rynku nie zdołały nawet dotykowe ekrany (wyposażone w nie note-?booki stanowią ok. 10 proc. wszystkich, jakie trafiają na rynek). Sprzedaż standardowych notebooków skurczy się między 2013 i 2017 r. o prawie jedną trzecią, do 105 mln sztuk rocznie, ale ultrabooków będzie się sprzedawało coraz więcej (ich sprzedaż wzrośnie z 26 mln w ubiegłym roku  do 57 mln sztuk w 2017 r).

W Polsce IDC także informowało niedawno, że czwarty kwartał 2013 r. przyniósł spadki sprzedaży komputerów (stacjonarnych i przenośnych liczonych łącznie). W ostatnim kwartale ubiegłego roku sprzedało się na naszym rynku o 10 proc. mniej komputerów niż przed rokiem. Sprzedaż komputerów stacjonarnych wzrosła o 2,1 proc., do 902 tys. sztuk, ale przenośnych kupiono 593 tys., czyli o 15,1 proc. mniej niż przed rokiem.

W ślad za ulepszonymi notebookami i ultrabookami podąży jednak wzrost ich cen. Tendencja będzie więc dokładnie odwrotna niż w przypadku coraz przystępniejszych cenowo tabletów.

Według NPD Display Search w ciągu najbliższych czterech lat średnia cena standardowego notebooka wzrośnie na świecie o prawie 4 proc., do 693 dol., a ultrabooka podskoczy jeszcze bardziej, bo o prawie 6 proc., do 936 dol. NPD potwierdza też trend zakładany przez Deloitte czy IDC: ten rok będzie należał do tabletów małoekranowych. Te o przekątnej ekranu mniejszej niż 9 cali będą stanowiły już dwie trzecie całej sprzedaży. W 2017 r. urządzenia o przekątnej 7 cali będą stanowić prawie jedną trzecią sprzedaży.

To z kolei rodzi ryzyko, że realną konkurencją tabletów staną się smartfony o większych przekątnych. Eksperci są jednak podzieleni co do tego, czy tak się rzeczywiście stanie.

Rośnie liczba cyfrowych czytelników

Pewne jest natomiast, że na rynkach, na których tablet stał się już dobrem powszechnym (np. w USA, gdzie według ostatnich danych PewResearchCenter ma już 42 proc. dorosłych), szybko rozwijają się nowe rozwiązania kierowane do jego użytkownika. E-booki czyta już ponad jedna czwarta Amerykanów, a amerykańska organizacja badająca rynek prasy Alliance for Audited Media podała właśnie, że dystrybucja elektronicznych wydań kolorowych magazynów wzrosła tam w drugiej połowie 2013 r. o prawie 37 proc., do 10,8 mln egz.

Sprzedaż tabletów na świecie zwiększy się do 2017 r. z 315 mln do 455 mln szt., ale średnia cena urządzenia spadnie w tym czasie o prawie 5 proc., do 296 dol. – przewidują analitycy firmy NPD Display Search.

W Polsce w tym roku będzie widać identyczną tendencję. Firmy ze Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) zakładają, że kupimy w tym roku nieco ponad 2 mln tabletów (czyli o ponad 40 proc. więcej niż przed rokiem), ale cena przeciętnego urządzenia spadnie ze 161 euro do 129 euro. To skutek zaostrzającej się rynkowej rywalizacji o klienta, którego, zwłaszcza w krajach rozwijających się, nie stać na najdroższe tabletowe marki. Prawie połowa tabletów, jakie trafią na rynki rozwijające się w tym roku, to urządzenia kosztujące mniej niż 200 dol. A rynki rozwijające się pochłoną w tym roku aż 60 proc. wszystkich elektronicznych tabliczek, jakie zostaną wyprodukowane.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?