Sprzedaż tabletów na świecie zwiększy się do 2017 r. z 315 mln do 455 mln szt., ale średnia cena urządzenia spadnie w tym czasie o prawie 5 proc., do 296 dol. – przewidują analitycy firmy NPD Display Search.
W Polsce w tym roku będzie widać identyczną tendencję. Firmy ze Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) zakładają, że kupimy w tym roku nieco ponad 2 mln tabletów (czyli o ponad 40 proc. więcej niż przed rokiem), ale cena przeciętnego urządzenia spadnie ze 161 euro do 129 euro. To skutek zaostrzającej się rynkowej rywalizacji o klienta, którego, zwłaszcza w krajach rozwijających się, nie stać na najdroższe tabletowe marki. Prawie połowa tabletów, jakie trafią na rynki rozwijające się w tym roku, to urządzenia kosztujące mniej niż 200 dol. A rynki rozwijające się pochłoną w tym roku aż 60 proc. wszystkich elektronicznych tabliczek, jakie zostaną wyprodukowane.
– Rywalizacja nasili się w związku z działaniami producentów notebooków, takich jak Lenovo, HP, czy Dell, którzy będą rozwijać swoje oferty, uwydatniając w nich właśnie tablety. To wszystko spowoduje, że producenci będą poświęcać więcej uwagi rozwijaniu rozmaitych części swoich biznesów, na czym skorzystają przede wszystkim klienci, którym oferowane będą coraz bardziej pasujące do ich zapotrzebowań rozwiązania – komentuje Richard Shim, starszy analityk w NPD Display Search.
Zwiększona aktywność firm specjalizujących się w produkcji notebooków to naturalna odpowiedź na wyraźnie zaznaczające się już na rynku niekorzystne trendy w sprzedaży tych urządzeń. Sprzedaż notebooków na świecie spadnie w tym roku według NPD Display Search o 7,7 proc.
Tablety wygrywają ?z laptopami
Ożywić tej części rynku nie zdołały nawet dotykowe ekrany (wyposażone w nie note-?booki stanowią ok. 10 proc. wszystkich, jakie trafiają na rynek). Sprzedaż standardowych notebooków skurczy się między 2013 i 2017 r. o prawie jedną trzecią, do 105 mln sztuk rocznie, ale ultrabooków będzie się sprzedawało coraz więcej (ich sprzedaż wzrośnie z 26 mln w ubiegłym roku do 57 mln sztuk w 2017 r).