Płatna telewizja już nie rośnie

Rynek w końcu się nasycił, część jego potencjalnych klientów zagospodarowała cyfrowa telewizja naziemna.

Publikacja: 19.05.2014 04:43

Płatna telewizja już nie rośnie

Foto: Bloomberg

I kwartał przyniósł największemu operatorowi płatnej telewizji w Polsce – Cyfrowemu Polsatowi – minimalny spadek liczby klientów w porównaniu z IV kwartałem 2013 r. (o 0,2 proc.). Liczba jego abonentów wynosiła na koniec marca niecałe 3,53 mln. To oczywiście śladowy spadek, ale w całej branży trend jest podobny.

901 mln klientów płatnej telewizji było na świecie na koniec 2013 r. według ABI Research

Wynika zarówno z tego, że po latach walki o nowych klientów rynek po prostu zaczął się w końcu nasycać, jak i ze startu w całym kraju pełnej oferty darmowej naziemnej telewizji cyfrowej.

Giganci już nie rosną

Konkurencyjna dla Cyfrowego Polsatu platforma cyfrowa nc+ także nie może się już pochwalić wzrostem liczby klientów. Po spadku z 2,3 mln do 2,2 mln klientów na koniec trzeciego kwartału 2013 r. kolejny kwartał z rzędu odnotowała poziom 2,2 mln abonentów. Przy takim zaokrągleniu wyników nie można wykluczyć, że grono abonentów nc+, podobnie jak w Cyfrowym Polsacie, skurczyło się tam lekko także i w I kwartale. A łącznie te dwie platformy satelitarne obsługują ponad połowę wszystkich klientów płatnej telewizji w Polsce.

– Rynek płatnej telewizji jest ciasny. Widzimy już także po naszej konkurencji, że bliskie jest na nim osiągnięcie punktu nasycenia. Wierzę, że nc+ ma atrakcyjną ofertę i będzie z sukcesem działać w IV kwartale. Zazwyczaj w biznesie płatnej telewizji przynosił on połowę wzrostu rocznego, w obecnej sytuacji ta tendencja może się pogłębić. Pozostałe kwartały nie przyniosą już istotnych zwyżek, trzeba się będzie skupiać raczej na tym, by klientów nie tracić – mówił Markus Tellenbach, prezes Grupy TVN, do której należy prawie jedna trzecia udziałów w nc+.

Już tylko śladowo wzrosła liczba klientów płatnej telewizji Orange Polska (z 707 tys. na koniec 2013 r. do 708 tys. na koniec marca tego roku).

Spadki liczby klientów usługi telewizyjnej wykazał też jeden z największych operatorów telewizji kablowej: UPC Polska. Ich łączna liczba zmniejszyła się między końcem IV kwartału 2013 r. a końcem marca tego roku o 1,1 proc., do 1,22 mln. Przy czym, podobnie jak w konkurencyjnych Multimediach (681 tys. klientów płatnej telewizji na koniec marca), spadała liczba abonentów telewizji analogowej, a rosła cyfrowej. – Nikt dziś nie umie zwiększyć efektywności zarządzania, zwiększając swój udział w tym rynku – przyznawał w tym tygodniu Andrzej Rogowski, prezes Multimediów.

Czas na pakiety

W takiej sytuacji operatorzy będą w coraz większym stopniu stawiać na pakietowanie usług, by w sytuacji, gdy nie da się już przyłączać zupełnie nowych klientów, móc zwiększać tzw. ARPU, czyli średni przychód z jednego abonenta oraz ich lojalność, bo wciąż przecież może ich podkupić konkurencja.

Konsekwencją dążenia do takich działań może być postępująca konsolidacja rynku i jeszcze liczniejsze – już nie tylko ofertowe – alianse pomiędzy operatorami płatnych telewizji i firmami telekomunikacyjnymi. W Polsce sztandarowym przykładem takiego działania jest niedawne przejęcie telekomunikacyjnego Polkomtelu (operatora sieci Plus) przez Cyfrowy Polsat.

Na podobny mariaż może też stawiać operator telewizji kablowej Multimedia. – Połączenie z platformą mobilną to cel, dla którego warto poświęcić wszystko, co do tej pory robiliśmy – powiedział w czasie konferencji w tym tygodniu prezes spółki Andrzej Rogowski. Pytany, o którą sieć komórkową chodzi, uchylił się jednak od odpowiedzi.

W pakietowaniu usług przyszłość rynku widzi zarząd Cyfrowego Polsatu. – Chyba nikt nie ma dziś wątpliwości, że łączenie usług mediowych i telekomunikacyjnych ma sens. A jeśli chodzi o rynek usług zintegrowanych, nasz rynek jest dwukrotnie mniejszy niż średnia dla Unii Europejskiej – ocenia szef spółki Dominik Libicki.

Z danych Komisji Europejskiej zaprezentowanych przez Cyfrowy Polsat wynika, że w Polsce nasycenie usługami zintegrowanymi to dziś 25 proc., podczas gdy w UE analogiczny wskaźnik wynosi 45 proc. (powyżej średniej są np. Szwecja, Niemcy, Francja i Holandia). Libicki podkreśla, że na rynku trwa czas na rozszerzanie pakietów usług poza standardowe już ich elementy, jakimi są telewizja, telefonia czy dostęp do internetu.

W USA też fuzje

Fuzje operatorów telekomunikacyjnych z firmami specjalizującymi się w płatnej telewizji na nasycającym się rynku tych usług to światowy trend. W USA na zgodę odpowiednich urzędów czeka teraz ogromny mariaż: telekomunikacyjny Comcast za 45 mld dol. przejmuje tam sieć kablową Time Warner Cable.

Według amerykańskich mediów o krok od zawarcia jest też umowa przejęcia największego operatora telewizji satelitarnej na tamtym rynku – DirecTV – przez telekomunikacyjnego giganta AT&T za 50 mld dol. Można się domyślać, że za oceanem takie sumy są wydawane po to, by z ofert dwóch firm tworzyć jedną wspólną, znacznie bogatszą.

—wsp. ziu

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?