Internauci wolą seriale z komputera

Ponad połowa polskich surferów ogląda ulubione programy w komputerze. Mniej chętnie włączają telewizję.

Publikacja: 10.09.2014 06:00

Internauci wolą seriale w sieci

Internauci wolą seriale w sieci

Foto: Bloomberg

Przynajmniej jeden serial oglądało w sieci 54 proc. polskich użytkowników internetu – wynika z badania przeprowadzonego w lipcu przez dom mediowy OMD. Słabo wypada na tym tle tradycyjna telewizja – wyłącznie w tym modelu seriale ogląda niecała jedna trzecia internautów.

Może to wynikać m.in. z tego, że – jak podała wczoraj agencja Think Kong – już 2,3 mln polskich internautów w ogóle nie ogląda tradycyjnej telewizji. Mimo międzynarodowej mody na seriale 14 proc. naszych użytkowników sieci deklaruje, że w ogóle ich nie ogląda.

Hitem „Gra o tron"

W sieci najchętniej oglądamy zagraniczne hity. „Grę o tron" oglądało 30 proc. internautów, „Sherlocka" 20 proc., a „Walking dead" i „Breaking Bed" po 18 proc.

Internautów nie pytano, czy oglądają seriale na witrynach legalnych czy pirackich. Z zestawu najpopularniejszych seriali i niskiego wskaźnika płacenia za oglądanie można jednak wnioskować, że często są to darmowe dla nich portale pirackie.

Przynajmniej raz za oglądanie serialu w internecie zapłaciło 30 proc. internautów, ale aż 55 proc. nie zrobiło tego nigdy (patrz wykres).Choć 15 proc. skłonne byłoby płacić za to, by nie oglądać w serialach reklam, nie są to duże kwoty. Za jeden sezon ulubionego serialu cena zdaniem internautów cena powinna wynosić maksymalnie 10-15 zł.

Zdaniem Kamili Kownackiej, dyrektor zarządzającej OMD Digital, internauci oglądają seriale głównie za darmo, bo odpłatne polskie serwisy z wideo w sieci nie udostępniają atrakcyjnych dla nich tytułów.

– Z kolei dostęp do serwisów zagranicznych jest utrudniony. Korzystanie z treści np. Netfliksa, znanego z produkcji świetnej jakości seriali, takich jak np. „House of Cards", wymaga obejścia regionalnej blokady serwisu – zauważa. Do legalnych serwisów wideo w Polsce takie międzynarodowe hity trafiają z dużym opóźnieniem w stosunku do premier w USA.

Zdaniem Kownackiej w dobie mody na oglądanie seriali jednym tchem (nierzadko wszystkich odcinków naraz) błędem jest nieudostępnianie w sieci całych serii polskich produkcji. – Kolejne odcinki rodzimych produkcji są dostępne wcześniej niż emisja w telewizji, ale udostępniane są pojedyncze części, a nie całe sezony. W ten sposób stacje bronią widowni telewizyjnej, swojego głównego źródła przychodów – zauważa.

Nadawcy kontra piraci

Kiedy firma doradcza PwC prezentowała raport o piractwie, z którego wynikało m.in., że Polska jest zagłębiem pirackich filmów, nadawcy wytykali, że pirackie portale mają lepszą ofertę, bo nie ponoszą kosztów licencji na nadawanie.

– Część społeczeństwa oczekuje, że zapłacimy za nowy sezon „House of Cards" po to, by potem można było go udostępniać za darmo – mówił Wojciech Kostrzewa, prezes ITI (właściciel TVN).

Przynajmniej jeden serial oglądało w sieci 54 proc. polskich użytkowników internetu – wynika z badania przeprowadzonego w lipcu przez dom mediowy OMD. Słabo wypada na tym tle tradycyjna telewizja – wyłącznie w tym modelu seriale ogląda niecała jedna trzecia internautów.

Może to wynikać m.in. z tego, że – jak podała wczoraj agencja Think Kong – już 2,3 mln polskich internautów w ogóle nie ogląda tradycyjnej telewizji. Mimo międzynarodowej mody na seriale 14 proc. naszych użytkowników sieci deklaruje, że w ogóle ich nie ogląda.

Pozostało 80% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie