Najczęściej widać i słychać tam reklamy dyskontów, przede wszystkim sieci Lidl, która w I półroczu br. wydała na promocję w mediach tradycyjnych prawie 376 mln zł, o ponad jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Ponad połowę tej kwoty sieć wydała w stacjach TV, ale jej reklamy słychać też niemal bez przerwy w stacjach radiowych.
– Reklama i promocje to bardzo ostre i skuteczne narzędzie walki konkurencyjnej między dyskontami a innymi formatami sklepów – zaznacza Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego i ekspert rynku handlowego. Jak dodaje, w walce o przyciągnięcie i utrzymanie klientów dyskonty sięgają po względnie tanią i atrakcyjną ofertę, którą agresywnie komunikują.
Suplementy górą
W tradycyjnych mediach, zwłaszcza w radiu i telewizji, sporo też spotów reklamowych leków bez recepty czy suplementów diety. Jak wynika z danych Kantar Media, branża farmaceutyczna, czyli producenci i dystrybutorzy leków bez recepty (OTC) i suplementów diety, nadal wydaje na reklamy najwięcej. W I półroczu br. zainwestowała w komunikację marketingową w mediach prawie 2,9 mld zł. Ponad 33 proc. tej kwoty przypadło na lidera wydatków reklamowych: największego krajowego producenta preparatów bez recepty, rodzinną firmę Aflofarm Farmacja Polska, która od lat mocno stawia na obecność w mediach, głównie w radiu i TV. Ponad 40 proc. wydatków reklamowych Aflofarmu, które w I półroczu br. wyniosły prawie 960 mln zł brutto (nieco mniej niż przed rokiem), trafiło do stacji telewizyjnych.
– Byliśmy pierwszą firmą farmaceutyczną w Polsce, która mocno postawiła na promocję w telewizji, i coraz częściej zauważamy, że inni producenci zaczynają kopiować naszą strategię. W konsekwencji konkurencja na tym rynku mocno się zaostrza. W ostatnim czasie dostrzegliśmy, że coraz większa liczba mniejszych podmiotów stara się lokować swoje przekazy właśnie w telewizji czy radiu. To z kolei sprawia, że coraz trudniej się przebić do świadomości konsumenta. Dlatego staramy się szukać innych, nowych sposobów promocji, przenosząc budżet na internet oraz realizację mniej standardowych działań – wyjaśnia „Rzeczpospolitej" prezes Aflofarmu Jacek Furman. Na trzecim miejscu wśród największych reklamodawców w I półroczu jest kolejny krajowy producent leków OTC i suplementów – Natur Produkt Zdrovit.
Jak przypomina serwis „Marketing przy kawie", niesłabnący urodzaj reklam z branży farmaceutycznej to głównie skutek tego, że Polacy są w europejskiej czołówce konsumentów leków i suplementów. Według prognoz firmy PMR sprzedaż apteczna leków OTC, suplementów diety i kosmetyków będzie rosła w latach 2017–2022 o 6 proc. rocznie i sięgnie 19 mld zł w 2022 r .
Piotr Piętka, prezes Publicis Media
Dawno nie odnotowywaliśmy tak dużej jak w tym roku dynamiki wzrostu wydatków reklamowych. Co prawda fala wzrostowa zaczęła się w IV kwartale zeszłego roku, ale dopiero w tym roku nastąpił tak dynamiczny skok. Dane cennikowe nie do końca odzwierciedlają realne wydatki na reklamę, ale według naszych obliczeń realne wydatki też bardzo mocno rosną. W pierwszym kwartale zwiększyły się one – licząc także internet – o 8,6 proc., przy czym handel zanotował prawie 15-proc. wzrost. Tym, co napędza rynek, jest wzrost PKB i popyt wewnętrzny stymulowany programami rządowymi.