Reklama

Cyfrowa TV czeka na ustawę

Przechodzenie na sygnał cyfrowy wciąż idzie jak po grudzie. Wciąż brakuje odpowiedniej ustawy. Nadawcy zaciekle walczą o uprzywilejowaną pozycję, bo cyfryzacja może zmienić oblicze rynku telewizyjnego

Publikacja: 11.12.2007 02:20

Cyfrowa TV czeka na ustawę

Foto: Rzeczpospolita

Przejście z sygnału analogowego na cyfrowy budzi ogromne emocje. Oznacza bowiem więcej widzów, a to z kolei wyższe przychody z reklamy.

– Może doprowadzić do przetasowań na rynku medialnym – przyznaje Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która opracowuje strategię cyfryzacji wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej.

Dla nadawców nieposiadających ogólnokrajowej koncesji jest to szansa na rywalizację z liderami rynku: TVP, Polsatem i TVN. Taki apetyt ma TV Puls, spółka zależna News Corp. Wiele wskazuje, że Puls znajdzie się wśród siedmiu nadawców, którzy otrzymają miejsce w pierwszym, ogólnopolskim zakresie częstotliwości do cyfrowego nadawania (tzw. multipleksie). Drugi multipleks, w skład którego wejdzie kilka częstotliwości, budzi jeszcze większe emocje. Operatorzy komórkowi chcieliby, aby posłużył do nadawania telewizji na komórki, ale UKE i KRRiT są przeciwne. A TVP wielokrotnie stwierdzała, że najlepiej byłoby, gdyby wszystkie częstotliwości z drugiego multipleksu trafiły właśnie do niej.

Kontrowersje dotyczą nie tylko przydziału częstotliwości, ale i dotarcia. – Sporo wątpliwości budzi założenie, aby do 2012 r. zapewnić cyfrową telewizję prawie wszystkim polskim gospodarstwom domowym. Według opublikowanych przez Europejską Unię Nadawców prognoz w 2012 roku naziemna telewizja cyfrowa będzie docierać w Polsce tylko do 25 proc. z nich – mówił niedawno „Rz” Ferdinand Kayser, szef sieci satelitarnej SES-Astra.

– Założenia są realne, pod warunkiem że ruszą konkretne działania w tym kierunku. Przede wszystkim musi zostać podpisana stosowna ustawa – twierdzi Witold Kołodziejski. Niestety, ustawa jest na razie w powijakach. Inicjatywę ustawodawczą mogłoby podjąć odpowiedzialne za łączność Ministerstwo Infrastruktury, ale na razie się z tym nie spieszy.

Reklama
Reklama

Pracę nad cyfryzacją stanęły w martwym punkcie już przed dwoma laty. Powstała wówczas strategia przechodzenia z sygnału analogowego. Następne dwa lata strawiono na ustalanie warunków technicznych, które jednak wciąż są nieznane.

– Szybkie przejście na nadawanie cyfrowe zależy od decyzji politycznych – potwierdza Paweł Sulikowski, regionalny szef firmy Tandberg, dostawcy technologii do cyfrowego nadawania.

Kolejnym problemem są dekodery, niezbędne do odbioru sygnału cyfrowego. Licząc, że w Polsce jest 13 mln gospodarstw domowych, ich koszt w skrajnym przypadku może sięgnąć 5 mld zł. Takich pieniędzy nie będzie w stanie wyłożyć ani państwo, ani tym bardziej nadawcy lub operatorzy kablowi. A jeżeli dekoderów będzie za mało, nadawcom nie będzie się opłacało inwestować w cyfrowe kanały.

– Jeżeli abonenci będą mogli odbierać za darmo więcej stacji niż dziś, bardziej zainteresują się zakupem dekodera – mówi Witold Kołodziejski. Wciąż powraca problem dotacji do dekoderów. – Chcielibyśmy nadać temu charakter pomocy socjalnej, która obejmie tylko tych najbardziej potrzebujących. Zasady dotacji ma opracować Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – mówi Witold Kołodziejski.

Już teraz się zwolniły kolejne częstotliwości do nadawania cyfrowego. Tymczasowo KRRiT i UKE chcą je przeznaczyć na nadawanie analogowe. Liczy na nie m.in. TV Puls. Urzędy oddadzą w użytkowanie te częstotliwości tylko wtedy, gdy dojdzie do opóźnienia procesu cyfryzacji. ?

Przejście z sygnału analogowego na cyfrowy budzi ogromne emocje. Oznacza bowiem więcej widzów, a to z kolei wyższe przychody z reklamy.

– Może doprowadzić do przetasowań na rynku medialnym – przyznaje Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która opracowuje strategię cyfryzacji wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama