Reklama

Spośród telewizji najszybciej rosły przychody grupy TVN

To będzie tłusty rok dla telewizji. Już ubiegły największe stacje zamknęły wzrostem przychodów. Z największym wysiłkiem swoje zyski wypracowała telewizja publiczna

Aktualizacja: 20.03.2008 10:13 Publikacja: 20.03.2008 01:40

Spośród telewizji najszybciej rosły przychody grupy TVN

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

W tym roku do telewizji znowu trafi ponad połowa reklamowego tortu, który CR Media Consulting szacuje na ponad 7,5 mld zł. Już poprzedni największe stacje zaliczyły do udanych – wszystkie zamknęły go wzrostem przychodów. W Polsacie przychody ze sprzedaży w porównaniu z rokiem wcześniejszym zwiększyły się o prawie 15 proc., do 875 mln zł, w TVP – o 2,4 proc., do 1925 mln zł (w tym 515 mln zł z abonamentu), a przychody grupy TVN powiększyły się o 34 proc., do 1555 mln zł.

W tym roku największe grupy telewizyjne na polskim rynku znów odnotują wzrost. – Mamy tak zdrową gospodarkę, że myślę, iż będzie to dla telewizji udany rok – prognozuje Krzysztof Kaczmarczyk, szef działu analiz w Deutsche Bank Securities.

Wprawdzie na rynku widać już powolny odpływ widzów do stacji tematycznych, jednak właściciele największych ogólnopolskich telewizji na tym nie stracą, bo otwierają własne niszowe stacje. Celuje w tym grupa TVN (po zamknięciu TVN Gra będzie miała ich dziesięć). Od ubiegłego roku znów inwestuje w nie także Polsat, który dziś ma cztery (plus połowę Superstacji), a w tym roku zapowiada m.in. start informacyjnego Polsatu 24.

– Polsat zaczął też inwestować w program i teraz już na pewno nie odpuści. Ten rok będzie dobry dla nadawców, którzy zadbają o kanały tematyczne. To jedyny kierunek rozwoju dla telewizji – mówi Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA. Zdaniem Krzysztofa Kaczmarczyka, budowanie portfolio kanałów tematycznych zajmie jednak Polsatowi trochę czasu. Sieci kablowe już są bowiem przepełnione.

513 tys. zł zysku netto na jednego zatrudnionego przypadało w Polsacie w 2007 r. To rekord wśród ogólnopolskich stacji

Reklama
Reklama

Najwięcej sił w wypracowanie zysku wkłada wciąż TVP. Ze wstępnych wyników finansowych wynika, że jeden jej pracownik w ubiegłym roku wypracował 20,6 tys. zł zysku netto, podczas gdy w TVN jedna zatrudniona na etacie osoba wypracowała 211,6 tys. zł, a w Polsacie ten wskaźnik wynosił aż 513,4 tys. zł. Tak duże rozbieżności między stacjami komercyjnymi i publiczną telewizją to efekt niskiej rentowności TVP i często wytykanego spółce przerostu zatrudnienia. Specjaliści zaznaczają jednak, że powoduje to przede wszystkim rola, w jakiej obsadziło TVP polskie ustawodawstwo. – To ma być nadawca kulturalno-oświatowy i tam zawsze będzie przerost zatrudnienia. Wielu pracowników potrzebuje np. produkcja programów publicystycznych – uważa Krzysztof Kaczmarczyk.

Najwyższe koszty uzyskania jednego procentu udziału w widowni miał w 2007 r. TVN. Łącznie udział w widowni dziewięciu stacji z portfolio TVN monitorowanych przez AGB Nielsen Media Research wyniósł w ubiegłym roku 21,86 proc. (w tym itvn i Mango24 monitorowanych od połowy 2007 r.). Jeśli podzieli się koszty uzyskania przychodów grupy przez łączny udział w rynku jej kanałów, okaże się, że uzyskanie jednego procenta udziału w ogólnopolskim rynku oglądalności szacunkowo kosztowało TVN w 2007 r. ponad 49 mln zł, Polsat ponad 33 mln zł (AGB monitoruje sześć kanałów Polsatu), a w TVP (dla czterech kanałów) – ponad 39 mln zł.

W tym roku do telewizji znowu trafi ponad połowa reklamowego tortu, który CR Media Consulting szacuje na ponad 7,5 mld zł. Już poprzedni największe stacje zaliczyły do udanych – wszystkie zamknęły go wzrostem przychodów. W Polsacie przychody ze sprzedaży w porównaniu z rokiem wcześniejszym zwiększyły się o prawie 15 proc., do 875 mln zł, w TVP – o 2,4 proc., do 1925 mln zł (w tym 515 mln zł z abonamentu), a przychody grupy TVN powiększyły się o 34 proc., do 1555 mln zł.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama