Potentaci kupują lokalne stacje

Ubiegły rok na rynku radiowym upłynął pod znakiem fuzji i przejęć. Nadawcy szukają nowych kanałów dystrybucji, które pozwoliłyby zwiększyć ich przychody. Wpływy nie są zagrożone, bo rynek rozwija się stabilnie

Publikacja: 10.07.2008 01:41

Potentaci kupują lokalne stacje

Foto: Rzeczpospolita

Coraz mniej jest na rynku samodzielnie działających lokalnych stacji. Te mniejsze padają ofiarą apetytu potentatów na przejęcia.

W ubiegłym roku szczególnie aktywne były Grupa Radiowa Time (powiązana z ZPR, w skład której wchodzą sieci Eska, Eska Rock, Vox FM i Radio Wawa), Eurozet (m.in. Radio Zet, sieć Plus i Planeta FM oraz Antyradio) i należąca do grupy Bauer spółka Broker FM (właściciel RMF FM, RMF Classic i RMF Maxxx). Co prawda transakcji na miarę przejęcia Brokera przez grupę Bauer już nie było, ale łupem konkurencji padło kilka sporych spółek. Właściciela zmieniła radiowa grupa Ad. Point, którą Eurozet według nieoficjalnych informacji przejął za ponad 40 mln zł, 51 procent udziałów w Radiu PiN trafiło do powiązanej z Polsatem spółki Teleaudio, a ZPR kupiły ponadregionalne Radio Wawa. Broker FM dokupił nabył po lwowskim Radiu Man stację na Ukrainie – Radio Termopil.

W bieżącym roku w Polsce konsolidacja zwolni, bo na radiowym rynku kończą się ciekawe spółki, które można przejąć po atrakcyjnej cenie.

– Działa jeszcze ok. 50 stacji niezrzeszonych w sieciach, ale tych stricte lokalnych, niepowiązanych np. z samorządami, uczelniami czy Kościołem, jest ok. 20 – 30 i sądzę, że wszystkie w końcu trafią do sieci radiowych, bo nakłady na know-how, badania i promocję marki są dziś zbyt duże, by mogła je ponosić pojedyncza rozgłośnia. Dzisiaj na 100-tysięcznym rynku jest się w stanie utrzymać jedno radio. Gdy na takim rynku działają dwie lub trzy stacje, najmniejsze są nierentowne – uważa Leszek Kozioł, prezes Eski, która w bieżącym roku zapowiada jeszcze przejęcia lokalnych stacji. Podobne plany ma Broker, który rozbudowuje sieć RMF Maxxx.

Choć nadawcy nie spodziewają się jednak już tak dużych przejęć jak w ubiegłym roku, niektórzy wciąż są zainteresowani kupnem największych konkurentów, gdyby tylko była taka możliwość. – Na rynku pozostaną trzy duże grupy radiowe, chyba że dojdzie do sprzedaży Eski albo Agory – mówi Monika Bednarek, prezes Eurozetu.

Wart dziś według Starlinka 572,2 mln zł polski rynek reklamy radiowej będzie wciąż rósł w tempie niższym niż cały rynek (w ubiegłym roku około 10,4 proc.). Ale zdaniem nadawców i tak jest silniejszy niż w innych państwach.

– Mamy inny sposób słuchania radia. W Polsce ludzie słuchają radia od rana do godz. 16 praktycznie na tym samym poziomie, podczas gdy w innych krajach robią to zwykle w czasie korków w dwóch przedziałach czasowych: rano i popołudniu – mówi Monika Bednarek.

Żeby zwiększać przychody w sytuacji, gdy eter jest już zagospodarowany, w ubiegłym roku nadawcy otworzyli nowy rozdział i zaczęli inwestować w projekty internetowe. Sprofilowane stacje w Internecie ma Agora (właściciel Roxy FM, Złotych Przebojów i TOK FM), która nadaje tam na osobnych kanałach np. muzykę z lat 80. i ulubione piosenki Marka Niedźwieckiego. RMF ma od roku witrynę Miastomuzyki.pl, na której można posłuchać m.in. kanału z szantami, piosenkami Depeche Mode czy szlagierami z czasów PRL, a Radio Eska ruszyło z Fabryką Muzy, gdzie ma m.in. kanały nadające muzykę klubową, rocka i muzykę alternatywną.

W Internet zainwestowało też Polskie Radio, które od maja ma swój multimedialny projekt Polskie Radio Euro reklamowany jako pierwsze w Polsce radio multimedialne. Stacja, która w eterze zastąpiła Radio Bis, w sieci zamieszcza wszystkie audycje wzbogacone o materiały filmowe, zdjęcia i opinie internautów.

– Sięgnięcie po Internet jest naturalną konsekwencją rozwoju radia, bo nasza grupa docelowa korzysta z obu tych mediów równolegle. Żeby jednak dziś zarabiać na tych projektach, trzeba krzyżować ofertę radiową i internetową. Radiowe projekty internetowe będą na siebie zarabiać za 2 – 3 lata – mówi Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.

Kanałów w sieci nie ma jeszcze grupa Eurozet, która wprowadzenie swojego projektu internetowego planuje we wrześniu. – Internet ma w Polsce 42 proc. zasięgu i to jest świetny i ostatni moment, aby w nim zaistnieć – mówi Monika Bednarek. W planach radiowców jest teraz budowanie oferty... telewizyjnej: naziemnych kanałów cyfrowych, ale też treści do telewizji mobilnej.

Reklamowo radio jest ciągle niedoceniane. Z reguły podchodzi się do niego jako do medium wspierającego kampanię. Tymczasem w niektórych przypadkach dobrze zrobiona kampania radiowa jest bardzo cenna i bywa skuteczniejsza od telewizyjnej. Radio dociera do ludzi, którzy nie mają czasu na inne media i np. nie oglądają telewizji. Podoba mi się to, co nadawcy robią w Internecie. Agora niedawno otworzyła tam np. Smooth Jazz Café Marka Niedźwieckiego. Szedłbym też w stronę dokładniejszego profilowania stacji, w USA jest już standardem.

Coraz mniej jest na rynku samodzielnie działających lokalnych stacji. Te mniejsze padają ofiarą apetytu potentatów na przejęcia.

W ubiegłym roku szczególnie aktywne były Grupa Radiowa Time (powiązana z ZPR, w skład której wchodzą sieci Eska, Eska Rock, Vox FM i Radio Wawa), Eurozet (m.in. Radio Zet, sieć Plus i Planeta FM oraz Antyradio) i należąca do grupy Bauer spółka Broker FM (właściciel RMF FM, RMF Classic i RMF Maxxx). Co prawda transakcji na miarę przejęcia Brokera przez grupę Bauer już nie było, ale łupem konkurencji padło kilka sporych spółek. Właściciela zmieniła radiowa grupa Ad. Point, którą Eurozet według nieoficjalnych informacji przejął za ponad 40 mln zł, 51 procent udziałów w Radiu PiN trafiło do powiązanej z Polsatem spółki Teleaudio, a ZPR kupiły ponadregionalne Radio Wawa. Broker FM dokupił nabył po lwowskim Radiu Man stację na Ukrainie – Radio Termopil.

Pozostało 80% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Media
Syn Zygmunta Solorza odwołany z rady nadzorczej Cyfrowego Polsatu
Media
Co zrobi Solorz w Cyfrowym Polsacie? Oglądaj walne zgromadzenie na żywo
Media
Cyfrowy Polsat mocno traci na giełdzie. Rodzinny spór szkodzi
Media
Na to Kreml wydaje najwięcej w historii? Zaskakujące dane