Jak oszacował wstępnie [link=http://Boxoffice.pl]Boxoffice.pl[/link], w I kwartale tego roku polskie kina sprzedały już 12 mln biletów, o 12,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu wpływy ze sprzedaży biletów wyniosły w I kwartale 198,1 mln zł i były o 16,3 proc. wyższe niż przed rokiem. [wyimek]112 mln zł wyniosą wpływy z reklamy kinowej w Polsce w 2009 r. wg ZenithOptimedia[/wyimek]Frekwencyjnymi hitami pierwszych miesięcy roku były według serwisu Stopklatka.pl „Madagaskar 2” (2,2 mln sprzedanych biletów), „Kochaj i tańcz” (1,2 mln biletów) i „Popiełuszko” (1,2 mln biletów). – Historyczne dane pokazują, że w czasach kryzysu ludzie częściej chodzą do kina. Potwierdza to sprzedaż biletów w I kw. Na poziom ich sprzedaży w tym roku będą wpływać pozytywnie zarówno dobre filmy, jak i otwarcia nowych kin. Filmy, które będą wchodzić na ekrany w dalszej części roku, zapowiadają się mocno. Są wśród nich np. kolejne części „Epoki lodowcowej”, „Harry’ego Pottera” oraz „Avatar” – mówi „Rz” Nisan Cohen, dyrektor finansowy Cinema City Poland.
[srodtytul]Hit w trzech wymiarach[/srodtytul]
Właściciele kin już na początku roku podkreślali, że nie obawiają się w tym roku spadku wpływów. – Spodziewamy się bardzo dobrego roku. Plany repertuarowe dystrybutorów są bardzo bogate i powinno to przełożyć się na frekwencję w kinach. Z punktu widzenia preferencji polskich widzów oferta największych studiów Hollywood wygląda lepiej niż w 2008 r. Jest też wiele interesujących filmów tzw. niezależnych, zarówno amerykańskich, jak i europejskich – mówił „Rz” w styczniu Piotr Zygo, prezes Multikina. Kina pokładają wielkie nadzieje zwłaszcza z „Avatarze” Jamesa Camerona, który powstaje w technologii 3D.
[srodtytul]Tanio mimo podwyżki[/srodtytul]
Do wzrostu wpływów ze sprzedaży biletów przyczynił się też wzrost ich cen. Średnia cena biletu do kina w pierwszym kwartale 2009 roku wynosiła 16,5 zł, podczas gdy rok wcześniej było to 15,92 zł. W tym roku podwyżki cen zapewne nie będą jednak tak wysokie jak w ubiegłym. – W 2009 roku nie podnosiliśmy jeszcze cen biletów. W Polsce średnia cena biletu wynosi 3,7 – 3,8 euro i wciąż jest o wiele niższa niż w krajach Europy Zachodniej. Naszą filozofią jest utrzymanie obecnej sytuacji, gdy kino jest najprzystępniejszą cenowo rozrywką poza domem – mówi Nisan Cohen.