Te pierwsze wyniosą w USA w tym roku 25,8 mld dol., drugie – 25,7 mld dol. – podał eMarketer. W przyszłym roku Internet zwiększy swoją przewagę nad gazetami na reklamowym rynku. W sieci sięgnie on 28,5 mld dol., a w papierowych gazetach wyniesie 24,6 mld dol.
Wydawcy buntują się przeciwko takim zestawieniom, podkreślając, że skoro do jednej puli wlicza się wszystkie reklamy zamieszczane w sieci, czemu zestawia się je z wpływami gazet, a nie całej prasy, czyli także kolorowych tygodników i magazynów.
Rosnący rynek reklamy w sieci nie jest zresztą dla wydawców prasy złą wiadomością – powoli, ale sukcesywnie, zwiększają swoje wpływy z działalności w Internecie, który daje im coraz większe szanse na rozwijanie się.
Według danych eMarketera reklamowe przychody wydawców z wydań papierowych w USA będą w kolejnych latach lekko spadać (z 24,8 mld dol. w 2009 r. do 21,4 mld dol. w 2011 r.), ale z internetowych wzrosną w latach 2009 – 2011 o
18,5 proc., do 3,2 mld dol. Jak tłumaczył Christoph Riess, prezes Światowego Stowarzyszenia Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA na jednym z międzynarodowych forów wydawniczych (w Hamburgu), przychody z reklam w Internecie nigdy nie zrównoważą wydawcom spadku wpływów z papierowych wydań. Poważnym nowym źródłem przychodów wydawców mogą być jednak opłaty pobierane za dostęp do treści publikowanych w sieci.