Znów spadły wpływy z abonamentu

Nie pomogły kontrole, próby zawstydzenia niepłacących abonamentu ani nawoływania Business Centre Club – wciąż pozostajemy liderami, jeśli chodzi o unikanie płacenia publicznej daniny

Publikacja: 30.03.2012 18:37

Znów spadły wpływy z abonamentu

Foto: Bloomberg

470 mln zł wyniosły wpływy abonamentu radiowo-telewizyjnego w 2011 roku – poinformowała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w corocznym sprawozdaniu ze swojej działalności za ubiegły rok. To znaczy, że spadły w porównaniu z 2010 rokiem o ok. 15 proc.  205,4 mln zł trafiło z tej puli do TVP, 264,8 mln zł: do spółek radiofonii publicznej (Polskiego Radia i spółek radiofonii regionalnej).

Zarejestrowanych zostało tylko 6,89 mln telewizorów i odbiorników radiowych: o prawie 51 tys. mniej niż rok wcześniej. - Zaledwie 30,7 proc. gospodarstw domowych posiadało zarejestrowane odbiorniki rtv i powinno terminowo wnosić opłaty abonamentowe, co jest pogorszeniem sytuacji – podała Krajowa Rada.

Polacy pozostali odporni na wszelkie działania podejmowane, by zmienić ten negatywny trend. Nie pomogła więc znacząco ani większa liczb kontroli, jakie przeprowadziła ściągająca abonament Poczta Polska, ani nawoływania Business Centre Club. Zobaczymy, jakie skutki przyniesie kampania zachęcając do płacenia publicznej daniny.

W ubiegłym roku Poczta skontrolowała pod kątem płatności abonamentu ponad 16 tys. firm (w zeszły roku było to mniej niż 5 tys. kontroli), ponad 5,6 tys. używało nie zarejestrowanych odbiorników. Wysłanych zostało tez ponad pół miliona zawiadomień do prywatnych mieszkań, które zalegały z opłatami.

Plagą jest jednak przede wszystkim nierejestrowanie odbiorników, przez co gros z nich działa w abonamentowej szarej strefie. Z wyliczęń KRRiT wynika, że gdyby abonament płaciły wszystkie gospodarstwa domowe w kraju, wpływy z publicznej daniny wynosiłyby 2,6 mld zł. Tymczasem tylko z tytułu niezarejestrowanych odbiorników państwo straciło w ubiegłym roku połowę tej kwoty: 1,3 mld zł. Kolejne 0,5 mld zł to zwolnienia z płatności, które obejmują m.in. osoby powyżej 75 roku życia i inwalidów I grupy. Takich osób było ponad 2,6 mln zł.

KRRiT szuka nowych sposobów na ukrócenie nierejestrowania urządzeń. Do końca stycznia tego roku Poczta Polska prowadziła pilotażowy program zgłaszania abonentów zalegających w płatności opłat abonamentowychdo Krajowego Rejestru Dłużników. KRRiT oceni efekty tego działania i zdecyduje o ewentualnym kontynuowaniu tej akcji na szeroka skalę.

- W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle – komentowała Jolanta Wiśniewska, prezes Związku Pracodawców Mediów Publicznych (ZPMP), który zlecił tegoroczną kampanię uświadamiającą Polakom obowiązek płacenia publicznej daniny. Zdaniem ZPMP dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu (w Finlandii media publiczne będą np. od tego roku finansowane  z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, a we Francji system finansowania mediów publicznych jest mieszany: opiera się zarówno podatku jak i opłacie abonamentowej).

470 mln zł wyniosły wpływy abonamentu radiowo-telewizyjnego w 2011 roku – poinformowała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w corocznym sprawozdaniu ze swojej działalności za ubiegły rok. To znaczy, że spadły w porównaniu z 2010 rokiem o ok. 15 proc.  205,4 mln zł trafiło z tej puli do TVP, 264,8 mln zł: do spółek radiofonii publicznej (Polskiego Radia i spółek radiofonii regionalnej).

Zarejestrowanych zostało tylko 6,89 mln telewizorów i odbiorników radiowych: o prawie 51 tys. mniej niż rok wcześniej. - Zaledwie 30,7 proc. gospodarstw domowych posiadało zarejestrowane odbiorniki rtv i powinno terminowo wnosić opłaty abonamentowe, co jest pogorszeniem sytuacji – podała Krajowa Rada.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie