Mimo przedłużającego się kryzysu w reklamie, którego skutkiem są małe wzrosty reklamowego rynku w Europie, rynek telewizyjny jest stabilny – ocenia w kolejnym raporcie MAVISE Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, które bada rynek telewizyjny w państwach Wspólnoty na zlecenie Komisji Europejskiej.
High Definition nakręca rynek
– W 2011 roku w państwach Unii Europejskiej uruchomiono 375 nowych kanałów telewizyjnych. W przeciwieństwie do lat poprzednich, gdy najczęściej otwierano nowe stacje sportowe, teraz największy wpływ na wzrost rynku ma uruchamianie kanałów w wysokiej rozdzielczości (HD od high definition – red.) – podaje MAVISE.
To trend widoczny także w Polsce, gdzie liczba stacji rośnie (obecnie polskojęzycznych kanałów jest już ponad 190, a jeszcze rok temu było ich 164), a Telewizja Polska zapowiedziała nawet niebawem dwa kanały HD na Euro 2012 w ramach naziemnej telewizji cyfrowej (kanały HD w sposób naziemny oferuje już 18 państw europejskich).
W Europie na koniec 2011 roku stacji nadających programy w wysokiej rozdzielczości było 612, o 47 proc. więcej niż rok wcześniej i ponad dwa razy więcej niż w 2009 roku. Największą grupę (jedna piąta) stanowią kanały sportowe, kolejne są filmowe i ogólnotematyczne (po 15 proc. wszystkich stacji nadających w HD).
Już 20 stacji w 3D
Nadawcy podkreślają, że nie ma szans na całkowite przejście na nadawanie kanałów w wysokiej rozdzielczości. – Wszystko zależy od stacji. Na pewno warto w HD nadawać kanały sportowe. Ale czy historyczny, gdzie pokazuje się archiwalne materiały, musi być nadawany w HD? – pytał retorycznie w rozmowie z „Rz" Markus Tellenbach, prezes TVN.