Europejski boom na HD

W Europie powstaje coraz więcej stacji TV. Większość z nich to kanały nadające w HD

Aktualizacja: 10.04.2012 09:25 Publikacja: 10.04.2012 03:10

Europejski boom na HD

Foto: Bloomberg

Mi­mo przedłu­ża­ją­ce­go się kry­zy­su w re­kla­mie, któ­re­go skut­kiem są ma­łe wzro­sty re­kla­mo­we­go ryn­ku w Eu­ro­pie, ry­nek te­le­wi­zyj­ny jest sta­bil­ny – oce­nia w ko­lej­nym ra­por­cie MA­VI­SE Eu­ro­pej­skie Ob­ser­wa­to­rium Au­dio­wi­zu­al­ne, któ­re ba­da ry­nek te­le­wi­zyj­ny w pań­stwach Wspól­no­ty na zle­ce­nie Ko­mi­sji Eu­ro­pej­skiej.

High Definition nakręca rynek

– W 2011 ro­ku w pań­stwach Unii Eu­ro­pej­skiej uru­cho­mio­no 375 no­wych ka­na­łów te­le­wi­zyj­nych. W prze­ci­wień­stwie do lat po­przed­nich, gdy naj­czę­ściej otwie­ra­no no­we sta­cje spor­to­we, te­raz naj­więk­szy wpływ na wzrost ryn­ku ma uru­cha­mia­nie ka­na­łów w wy­so­kiej roz­dziel­czo­ści (HD od high de­fi­ni­tion – red.) – po­da­je MA­VI­SE.

To trend wi­docz­ny także w Pol­sce, gdzie licz­ba sta­cji ro­śnie (obec­nie pol­sko­ję­zycz­nych ka­na­łów jest już po­nad 190, a jesz­cze rok te­mu by­ło ich 164), a Te­le­wi­zja Pol­ska za­po­wie­dzia­ła na­wet nie­ba­wem dwa ka­na­ły HD na Eu­ro 2012 w ra­mach na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej (ka­na­ły HD w spo­sób na­ziem­ny ofe­ru­je już 18 państw eu­ro­pej­skich).

W Eu­ro­pie na ko­niec 2011 ro­ku sta­cji na­da­ją­cych pro­gra­my w wy­so­kiej roz­dziel­czo­ści by­ło 612, o 47 proc. wię­cej niż rok wcze­śniej i po­nad dwa ra­zy wię­cej niż w 2009 ro­ku. Naj­więk­szą gru­pę (jed­na pią­ta) sta­no­wią ka­na­ły spor­to­we, ko­lej­ne są fil­mo­we i ogól­no­te­ma­tycz­ne (po 15 proc. wszyst­kich sta­cji na­da­ją­cych w HD).

Już 20 sta­cji w 3D

Nadaw­cy pod­kre­śla­ją, że nie ma szans na cał­ko­wi­te przej­ście na nada­wa­nie ka­na­łów w wy­so­kiej roz­dziel­czo­ści. – Wszyst­ko za­le­ży od sta­cji. Na pew­no ­war­to w HD nada­wać ka­na­ły spor­to­we. Ale czy hi­sto­rycz­ny, gdzie pokazuje się ar­chi­wal­ne ma­te­ria­ły, mu­si być nada­wa­ny w HD? – py­tał re­to­rycz­nie w roz­mo­wie z „Rz" Mar­kus Tel­len­bach, pre­zes TVN.

Pol­ska znaj­du­je się wśród kra­jów, któ­re ma­ją ich naj­wię­cej: MA­VI­SE sza­cu­je licz­bę sta­cji HD do­stęp­nych u ope­ra­to­rów sa­te­li­tar­nych już na ok. 50. Po­dob­ną ich licz­bę ofe­ru­ją ope­ra­to­rzy we Wło­szech i w Wiel­kiej Bry­ta­nii oraz Ir­lan­dii. Po­nad 30 sta­cji HD ofe­ru­ją pol­scy ope­ra­to­rzy IPTV (te­le­wi­zji do­star­cza­nej z wy­ko­rzy­sta­niem łą­czy in­ter­ne­to­wych – red.), po­dob­nie w Szwaj­ca­rii, Por­tu­ga­lii i Ho­lan­dii. Cie­ka­wie roz­wi­ja się też ofer­ta w mniej po­pu­lar­nej, bar­dziej za­awan­so­wa­nej tech­no­lo­gii.

– W Eu­ro­pie już na­da­je lub te­stu­je ry­nek ok. 20 sta­cji na­da­ją­cych w trój­wy­mia­rze (3D – red.), któ­re sku­pia­ją się na po­ka­zy­wa­niu głów­nie re­la­cji spor­to­wych, fil­mów i wiel­kich ma­so­wych wy­da­rzeń – pi­szą eks­per­ci. W Pol­sce ta­ki ka­nał na ra­zie jest tyl­ko je­den – Ca­nal+ 3D. Je­go nadaw­ca za­mie­rza jed­nak zwięk­szyć ich liczbę. W kwiet­niu Ca­nal+ bę­dzie nada­wał w 3D me­cze pił­kar­skie lig eu­ro­pej­skich oraz ko­lej­ne fil­my wy­pro­du­ko­wa­ne w tej tech­no­lo­gii.

War­to pod­kre­ślić, że co­raz wię­cej ka­na­łów w tej tech­no­lo­gii jest nada­wa­nych na eu­ro­pej­skich ryn­kach w ra­mach na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej.

Pol­ska w ogo­nie

W 2011 ro­ku ope­ra­to­rów płat­nej wer­sji telewizji cyfrowej by­ło już w Eu­ro­pie 29 (rok wcze­śniej: 25). Znacz­nie szyb­ciej przy­by­wa­ło jed­nak firm ofe­ru­ją­cych te­le­wi­zję IPTV: ich licz­ba zwięk­szy­ła się z 91 aż do 130, pod­czas gdy ope­ra­to­rów sa­te­li­tar­nych, mo­bil­nych i ka­blo­wych uby­ło (patrz: wy­kres).

Nie­ste­ty na po­lu cy­fry­za­cji na­ziem­nej te­le­wi­zji Pol­ska nie ma się czym po­chwa­lić. Wraz z Buł­ga­rią, Ru­mu­nią i być mo­że także Wę­gra­mi je­ste­śmy wy­mie­nia­ni ja­ko pań­stwo, któ­re za­mknie pro­ces cy­fry­za­cji na­ziem­nej te­le­wi­zji w Eu­ro­pie z rocz­nym opóź­nie­niem wzglę­dem za­le­ceń UE. W 2011 ro­ku cał­ko­wi­cie cy­fro­wo na­ziem­nie nada­wa­ło już 15 państw UE (pro­ces zmia­ny tech­no­lo­gii za­mknę­ły wte­dy Cypr, Fran­cja i Mal­ta), w tym ro­ku do­łą­czy do nich osiem ko­lej­nych kra­jów (Wiel­ka Bry­ta­nia, Gre­cja, Ir­lan­dia, Wło­chy, Li­twa, Por­tu­ga­lia, Cze­chy i Sło­wa­cja).

– W kil­ku kra­jach usłu­ga jest już bar­dzo za­awan­so­wa­na, bo np. w Hisz­pa­nii i we Wło­szech wy­łącz­nie na­ziem­ną te­le­wi­zję cy­fro­wą od­bie­ra­ło na ko­niec 2011 ro­ku po­nad 60 proc. go­spo­darstw do­mo­wych. W Wiel­kiej Bry­ta­nii usłu­ga do­cie­ra do 74 proc. go­spo­darstw, a we Fran­cji: do 62 proc. do­mostw.

W Pol­sce na Eu­ro 2012 w po­ten­cjal­nym za­się­gu na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej ma się zna­leźć pra­wie ca­ły kraj. Od­biór usłu­gi jest jed­nak na ra­zie bar­dzo skrom­ny. Na­ziem­na te­le­wi­zja cy­fro­wa ma cał­ko­wi­cie za­stą­pić obec­ne nada­wa­nie ana­lo­go­we z koń­cem lip­ca 2013 ro­ku, ale we­dług ryn­ko­wych sza­cun­ków na ko­niec ubie­głe­go ro­ku ko­rzy­sta­ło z niej za­le­d­wie ok. 4 proc. go­spo­darstw do­mo­wych. Dom me­dio­wy Star­com sza­cu­je, że do koń­ca ro­ku ten od­se­tek się­gnie 8 proc., w po­ło­wie 2013 r. – 16 proc., a na koń­cu 2013 r. – 27 proc. Wiel­kie zna­cze­nie bę­dzie mia­ła ofer­ta pro­gra­mo­wa dar­mo­wych sta­cji.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Co kusi widzów

Technologie napędzają rynek

Glo­bal­nie sta­ty­stycz­ny te­le­widz oglą­dał w 2011 r. o sześć mi­nut wię­cej te­le­wi­zji dzien­nie niż rok te­mu, czy­li 3 go­dzi­ny i 16 mi­nut – po­dał niedawno in­sty­tut Eu­ro­da­ta TV Worl­dwi­de. A Po­la­cy jesz­cze prze­bi­li tę nor­mę ze sta­ty­stycz­nym cza­sem oglą­da­nia te­le­wi­zji w cią­gu dnia na po­zio­mie 4 go­dzin i 5 mi­nut (da­ne Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment). Zda­niem Eu­ro­da­ta TV Worl­dwi­de ma na to wpływ wła­śnie upo­wszech­nia­nie się no­wych tech­no­lo­gii na te­le­wi­zyj­nym ryn­ku. Dzię­ki na­ziem­nej te­le­wi­zji cy­fro­wej w Hisz­pa­nii ka­na­ły in­ne niż nada­wa­ne nie­gdyś ana­lo­go­wo zwięk­szy­ły swój udział w wi­dow­ni z 9 proc. w 2001 r. do 47 proc. w 2011 r., a w Wiel­kiej Bry­ta­nii osią­gnę­ły po­dob­ny udział, pod­czas gdy w 2001 r. mia­ły łącz­nie 20 proc. widowni. Przed te­le­wi­zo­ry wi­dzów przy­cią­ga­ją też sta­cje nada­wa­ne w wy­so­kiej roz­dziel­czo­ści. Ro­śnie na­sy­ce­nie od­bior­ni­ka­mi umoż­li­wia­ją­cy­mi oglą­da­nie te­le­wi­zji w HD. W Niem­czech tyl­ko w ubie­głym ro­ku po­nad 7 mln lu­dzi ku­pi­ło tzw. te­le­wi­zor full HD. Po­dob­ny, za­chę­ca­ją­cy do poświęcenia telewizji większej ilości czasu, efekt ma upo­wszech­nia­nie się de­ko­de­rów z na­gry­war­ka­mi, któ­re umożli­wia­ją oglądanie ulu­bio­nych pro­gra­mów w do­god­nym mo­men­cie.­

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie