Reklama
Rozwiń
Reklama

TVN sprzedaje Onet

Szwajcarsko-niemiecka grupa mediowa kupi prawie 76 proc. akcji Onetu za gotówkę, a za pozostałe 25 proc. udziałów TVN dostanie udziały w joint venture założonym wspólnie z RAS

Publikacja: 04.06.2012 15:47

TVN sprzedaje Onet

Foto: ROL

Po długich negocjacjach obie strony podały szczegóły transakcji. Niemiecko-szwajcarska grupa medialna wyceniła cały Onet (największy portal ogólnotematyczny w Polsce) znacznie powyżej oczekiwań analityków: na ok. 1,27 mld zł. – Ta wycena jest na poziomie 13 razy EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.). – Spodziewałem się wyceny całego Onetu na poziomie ok. 1 mld zł. Rynkowa wycena Yahoo, bo trudno o inną spółkę, do której można Onet porównać, to dziesięć  razy EBITDA – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

75,98 proc. udziałów Onetu Ringier Axel Springer Media (RAS) kupi za 968,75 mln zł. – Część ceny sprzedaży wynosząca 956,25 mln zł będzie podlegała korekcie odzwierciedlającej kondycję finansową Onetu, ale nie będzie mogła zostać zwiększona o więcej niż 37,5 mln zł – podał TVN. Pozostałe akcje Onetu będą wniesione jako aport do spółki Holdco, która zakupi kontrolne udziały w Onecie w zamian za 25 proc. udziałów w jej podniesionym kapitale.

TVN uzyskał dwie opinie o rzetelności finansowych warunków transakcji od banków J.P. Morgan oraz Nomura. – Po zamknięciu transakcji Onet i TVN będą współpracować na zasadach komercyjnych. Nie ma żadnych dodatkowych umów na użycie kontentu grupy – mówi nam osoba zbliżona do transakcji.

Zdaniem Piotra Janika, szefa działu analiz w KBC Securities, wcale nie jest pewne, czy Onet jest wart aż ponad 1,27 mld zł. – Moim zdaniem wartość 25 proc. udziałów w joint venture z RAS nie powinno uwzględniać premii za kontrolę, która widoczna jest w przypadku zakupu pierwszych 76 proc. udziałów Onetu. A zatem moim zdaniem 100 proc. Onetu jest warte mniej, niż wynikałoby to z komunikatu TVN. Nie zmienia to jednak faktu, że cena, jaką uzyskał TVN za Onet, jest wysoka – mówi Janik.

W związku z tym, że wartość księgowa Onetu to 1,37 mld zł, TVN na poziomie skonsolidowanym wykaże na tej transakcji stratę z aktualizacji wyceny w wysokości ok. 350 mln zł. – Straty spodziewali się wszyscy, bo przed laty TVN kupił Onet po bardzo wysokiej cenie. Zostanie ona pokryta z drugiej transakcji planowanej przez TVN (chodzi o transakcję z grupą Canal+ – red.) – mówi Waldemar Stachowiak.

Reklama
Reklama

Zdaniem analityków to, że za gotówkę TVN sprzedaje 75 proc., a nie 100 proc. Onetu, mogło być warunkiem RAS. – Gdyby TVN mógł sprzedaż 100 proc. Onetu, zapewne by sprzedał, ale cel i tak został osiągnięty, bo została sprzedana kontrola nad spółką. Myślę, że jeśli TVN przeznaczy całą pozyskaną ze sprzedaży kwotę na spłatę zadłużenia, jego dług netto spadnie do ok. 3 razy EBITDA – mówi Piotr Janik. Zadłużenie TVN (obligacje denominowane w euro) na koniec I kwartału wynosiło 2,65 mld zł.

Zamknięcia transakcji firmy spodziewają się pod koniec 2012 r. Prawnicy Grupy ITI przy tej umowie to Allen & Overy, a Axla: Clifford Chance.

TVN

Po długich negocjacjach obie strony podały szczegóły transakcji. Niemiecko-szwajcarska grupa medialna wyceniła cały Onet (największy portal ogólnotematyczny w Polsce) znacznie powyżej oczekiwań analityków: na ok. 1,27 mld zł. – Ta wycena jest na poziomie 13 razy EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.). – Spodziewałem się wyceny całego Onetu na poziomie ok. 1 mld zł. Rynkowa wycena Yahoo, bo trudno o inną spółkę, do której można Onet porównać, to dziesięć  razy EBITDA – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama