TVN sprzedaje Onet

Szwajcarsko-niemiecka grupa mediowa kupi prawie 76 proc. akcji Onetu za gotówkę, a za pozostałe 25 proc. udziałów TVN dostanie udziały w joint venture założonym wspólnie z RAS

Publikacja: 04.06.2012 15:47

TVN sprzedaje Onet

Foto: ROL

Po długich negocjacjach obie strony podały szczegóły transakcji. Niemiecko-szwajcarska grupa medialna wyceniła cały Onet (największy portal ogólnotematyczny w Polsce) znacznie powyżej oczekiwań analityków: na ok. 1,27 mld zł. – Ta wycena jest na poziomie 13 razy EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.). – Spodziewałem się wyceny całego Onetu na poziomie ok. 1 mld zł. Rynkowa wycena Yahoo, bo trudno o inną spółkę, do której można Onet porównać, to dziesięć  razy EBITDA – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

75,98 proc. udziałów Onetu Ringier Axel Springer Media (RAS) kupi za 968,75 mln zł. – Część ceny sprzedaży wynosząca 956,25 mln zł będzie podlegała korekcie odzwierciedlającej kondycję finansową Onetu, ale nie będzie mogła zostać zwiększona o więcej niż 37,5 mln zł – podał TVN. Pozostałe akcje Onetu będą wniesione jako aport do spółki Holdco, która zakupi kontrolne udziały w Onecie w zamian za 25 proc. udziałów w jej podniesionym kapitale.

TVN uzyskał dwie opinie o rzetelności finansowych warunków transakcji od banków J.P. Morgan oraz Nomura. – Po zamknięciu transakcji Onet i TVN będą współpracować na zasadach komercyjnych. Nie ma żadnych dodatkowych umów na użycie kontentu grupy – mówi nam osoba zbliżona do transakcji.

Zdaniem Piotra Janika, szefa działu analiz w KBC Securities, wcale nie jest pewne, czy Onet jest wart aż ponad 1,27 mld zł. – Moim zdaniem wartość 25 proc. udziałów w joint venture z RAS nie powinno uwzględniać premii za kontrolę, która widoczna jest w przypadku zakupu pierwszych 76 proc. udziałów Onetu. A zatem moim zdaniem 100 proc. Onetu jest warte mniej, niż wynikałoby to z komunikatu TVN. Nie zmienia to jednak faktu, że cena, jaką uzyskał TVN za Onet, jest wysoka – mówi Janik.

W związku z tym, że wartość księgowa Onetu to 1,37 mld zł, TVN na poziomie skonsolidowanym wykaże na tej transakcji stratę z aktualizacji wyceny w wysokości ok. 350 mln zł. – Straty spodziewali się wszyscy, bo przed laty TVN kupił Onet po bardzo wysokiej cenie. Zostanie ona pokryta z drugiej transakcji planowanej przez TVN (chodzi o transakcję z grupą Canal+ – red.) – mówi Waldemar Stachowiak.

Reklama
Reklama

Zdaniem analityków to, że za gotówkę TVN sprzedaje 75 proc., a nie 100 proc. Onetu, mogło być warunkiem RAS. – Gdyby TVN mógł sprzedaż 100 proc. Onetu, zapewne by sprzedał, ale cel i tak został osiągnięty, bo została sprzedana kontrola nad spółką. Myślę, że jeśli TVN przeznaczy całą pozyskaną ze sprzedaży kwotę na spłatę zadłużenia, jego dług netto spadnie do ok. 3 razy EBITDA – mówi Piotr Janik. Zadłużenie TVN (obligacje denominowane w euro) na koniec I kwartału wynosiło 2,65 mld zł.

Zamknięcia transakcji firmy spodziewają się pod koniec 2012 r. Prawnicy Grupy ITI przy tej umowie to Allen & Overy, a Axla: Clifford Chance.

TVN

Po długich negocjacjach obie strony podały szczegóły transakcji. Niemiecko-szwajcarska grupa medialna wyceniła cały Onet (największy portal ogólnotematyczny w Polsce) znacznie powyżej oczekiwań analityków: na ok. 1,27 mld zł. – Ta wycena jest na poziomie 13 razy EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.). – Spodziewałem się wyceny całego Onetu na poziomie ok. 1 mld zł. Rynkowa wycena Yahoo, bo trudno o inną spółkę, do której można Onet porównać, to dziesięć  razy EBITDA – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama