To duży skok od stycznia, gdy ten wskaźnik, według badającej telewizyjną oglądalność firmy Nielsen Audience Measurement, sięgał 6,4 proc. Według tej samej firmy w lipcu naziemną telewizję cyfrową odbierało już 15,9 proc. wszystkich gospodarstw domowych w Polsce, czyli ok. 2,2 mln rodzin.
Bardzo podobnie wypadają badania firmy Emitel, która dosyła sygnał cyfrowej telewizji. – Z naszych pomiarów wykonywanych we współpracy z PBS wynika, że ta liczba nie osiągnęła jeszcze 15 proc., ale jest bardzo zbliżona do wyników Nielsena. Natomiast z dużym przekonaniem mogę potwierdzić, że dynamika wzrostu tych wyników jest dokładnie taka sama jak u Nielsena – mówi Krzysztof Kaczmarczyk, wiceprezes Emitela. Jego zdaniem realne jest, że docelowo usługę będzie odbierać nawet jedna trzecia polskich domów. Na razie jeszcze nie w całym kraju można odbierać wszyst- kie dostępne w ramach bezpłatnej cyfrowej oferty kanały.
Według Kaczmarczyka do wzrostu zainteresowania naziemną telewizją cyfrową przyczyniły się relacje z Euro 2012, oglądane w ramach jej oferty w kanałach nadawanych w wysokiej rozdzielczości (HD). Pomogła też kampania informacyjna prowadzona przez rząd oraz dostępność sprzętu do odbioru tej usługi w sklepach. Z badania TNS Pentor dla Toshiby wynika, że w polskich domach wciąż najwięcej jest jeszcze telewizorów kineskopowych (39 proc.). Już 38 proc. to odbiorniki LCD, a w co dziesiątym domu jest telewizor LED. Nowsze odbiorniki umożliwiają oglądanie naziemnej tv cyfrowej bez dekodera.
Wiesław Łodzikowski, dyrektor Ośrodka Technologii TVP, uważa, że jednym z powodów zainteresowania naziemną cyfrową tv jest to, że nie trzeba za nią płacić. Tymczasem najwięksi komercyjni nadawcy walczą teraz o to, aby w ramach naziemnej cyfrowej ofert w jakości HD nadawane były nie tylko TVP 1 i TVP, ale także Polsat i TVN. – Nie wiemy, ile z odbierających naziemną telewizję cyfrową gospodarstw ma telewizor zdolny do odbierania kanałów HD, ale za kilka lat drogą naturalnej wymiany odbiorników wszyscy będą mieli telewizory HD – uważa Tomasz Berezowski, dyrektor departamentu technologii w TVN.
Polsat i TVN podkreślają też, że skoro TVP ma w cyfrowych pakietach dwie stacje w HD, komercyjna konkurencja też powinna mieć taką możliwość. – Prawdopodobne jest, że HD stanie się w przyszłości standardem nadawania i nie powinniśmy odbierać widzom takiej możliwości, w szczególności w zakresie najbardziej popularnych kanałów – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.