Rośnie liczba odbiorców naziemnej tv cyfrowej

Już ok. 15 procent gospodarstw domowych odbiera w Polsce cyfrową naziemną telewizję

Publikacja: 03.08.2012 02:13

Rośnie liczba odbiorców naziemnej tv cyfrowej

Foto: Fotorzepa, pn Piotr Nowak

To duży skok od stycznia, gdy ten wskaźnik, według badającej telewizyjną oglądalność firmy Nielsen Audience Measurement, sięgał 6,4 proc. Według tej samej firmy w lipcu naziemną telewizję cyfrową odbierało już 15,9 proc. wszystkich gospodarstw domowych w Polsce, czyli ok. 2,2 mln rodzin.

Bardzo podobnie wypadają badania firmy Emitel, która dosyła sygnał cyfrowej telewizji. – Z naszych pomiarów wykonywanych we współpracy z PBS wynika, że ta liczba nie osiągnęła jeszcze 15 proc., ale jest bardzo zbliżona do wyników Nielsena. Natomiast z dużym przekonaniem mogę potwierdzić, że dynamika wzrostu tych wyników jest dokładnie taka sama jak u Nielsena – mówi Krzysztof Kaczmarczyk, wiceprezes Emitela. Jego zdaniem realne jest, że docelowo usługę będzie odbierać nawet jedna trzecia polskich domów. Na razie jeszcze nie w całym kraju można odbierać wszyst- kie dostępne w ramach bezpłatnej cyfrowej oferty kanały.

Według Kaczmarczyka do wzrostu zainteresowania naziemną telewizją cyfrową przyczyniły się relacje z Euro 2012, oglądane w ramach jej oferty w kanałach nadawanych w wysokiej rozdzielczości (HD). Pomogła też kampania informacyjna prowadzona przez rząd oraz dostępność sprzętu do odbioru tej usługi w sklepach. Z badania TNS Pentor dla Toshiby wynika, że w polskich domach wciąż najwięcej jest jeszcze telewizorów kineskopowych (39 proc.). Już 38 proc. to odbiorniki LCD, a w co dziesiątym domu jest telewizor LED. Nowsze odbiorniki umożliwiają oglądanie naziemnej tv cyfrowej bez dekodera.

Wiesław Łodzikowski, dyrektor Ośrodka Technologii TVP, uważa, że jednym z powodów zainteresowania naziemną cyfrową tv jest to, że nie trzeba za nią płacić. Tymczasem najwięksi komercyjni nadawcy walczą teraz o to, aby w ramach naziemnej cyfrowej ofert w jakości HD nadawane były nie tylko TVP 1 i TVP, ale także Polsat i TVN. – Nie wiemy, ile z odbierających naziemną telewizję cyfrową gospodarstw ma telewizor zdolny do odbierania kanałów HD, ale za kilka lat drogą naturalnej wymiany odbiorników wszyscy będą mieli telewizory HD – uważa Tomasz Berezowski, dyrektor departamentu technologii w TVN.

Polsat i TVN podkreślają też, że skoro TVP ma w cyfrowych pakietach dwie stacje w HD, komercyjna konkurencja też powinna mieć taką możliwość. – Prawdopodobne jest, że HD stanie się w przyszłości standardem nadawania i nie powinniśmy odbierać widzom takiej możliwości, w szczególności w zakresie najbardziej popularnych kanałów – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Rewolucyjna zmiana

Naziemna telewizja jest odbierana bezpłatnie, za pomocą dachowej lub pokojowej anteny. Dotychczasowy analogowy system jej nadawania jest teraz w całym kraju stopniowo zastępowany bardziej wydajnym cyfrowym. W lipcu 2013 r. cały kraj przejdzie już tylko na ten system. Obecnie dostępna oferta zawiera 21 stacji.

To duży skok od stycznia, gdy ten wskaźnik, według badającej telewizyjną oglądalność firmy Nielsen Audience Measurement, sięgał 6,4 proc. Według tej samej firmy w lipcu naziemną telewizję cyfrową odbierało już 15,9 proc. wszystkich gospodarstw domowych w Polsce, czyli ok. 2,2 mln rodzin.

Bardzo podobnie wypadają badania firmy Emitel, która dosyła sygnał cyfrowej telewizji. – Z naszych pomiarów wykonywanych we współpracy z PBS wynika, że ta liczba nie osiągnęła jeszcze 15 proc., ale jest bardzo zbliżona do wyników Nielsena. Natomiast z dużym przekonaniem mogę potwierdzić, że dynamika wzrostu tych wyników jest dokładnie taka sama jak u Nielsena – mówi Krzysztof Kaczmarczyk, wiceprezes Emitela. Jego zdaniem realne jest, że docelowo usługę będzie odbierać nawet jedna trzecia polskich domów. Na razie jeszcze nie w całym kraju można odbierać wszyst- kie dostępne w ramach bezpłatnej cyfrowej oferty kanały.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie