Wpływy z abonamentu przekroczą 0,5 mld zł

Krajową Radę martwi brak nowelizacji ustawy o RTV dotyczącej opłat koncesyjnych. Bez niej nie ruszy konkurs na uzupełnienie oferty naziemnej telewizji cyfrowej

Publikacja: 07.09.2012 02:51

Jan Dworak przewodniczący KRRiT

Jan Dworak przewodniczący KRRiT

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Termin startu konkursu, który ma do pierwszego pakietu naziemnej telewizji cyfrowej wprowadzić cztery nowe stacje w miejsce nadawanych tam teraz kanałów TVP (stanie się to po kwietniu 2014 r.), wciąż nie jest znany.

– Pracujemy nad tym intensywnie, ale są też ograniczające nas czynniki zewnętrzne. Brak nowelizacji ustawy o RTV dotyczącej opłat koncesyjnych jest dla nas czynnikiem blokującym. Dopóki nie zostanie uchwalona i nie wejdzie w życie, nie będziemy mogli rozpocząć konkursu. Musimy w konkursie określić wymagania finansowe, a one są związane z uchwaleniem nowelizacji – mówi „Rz" Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT).

Najwięksi nadawcy próbowali KRRiT przekonać, by z konkursu zrezygnować: TVP postulowała zachowanie tam jej obecnie nadawanych stacji, a nadawcy prywatni – stworzenie oferty największych telewizji nadawanych w wysokiej rozdzielczości (HD).

– Konkurs jest przesądzony nie przez nas, tylko przez ustawę. Więc nie ma co o tym dyskutować z nami, można podyskutować z parlamentem – zauważa jednak Dworak.

Jeden z kanałów – w związku z wieloma głosami widzów za tym, by umieścić w tej ofercie TV Trwam – ma być przeznaczony na kanał o profilu społeczno-religijnym.

Jakie miałyby być pozostałe? – Jeszcze nie podjęliśmy decyzji. Również kwestia profilu społeczno-religijnego kanału, który miałby tam być obecny, nie jest rozstrzygnięta. Zastanawiamy się, jakiej formuły użyć, żeby dobrze opisywała oczekiwania widzów – mówi Dworak.

KRRiT w ostatnich dniach pochwaliła się, że po raz pierwszy od kilku lat w tym roku spodziewa się wzrostu wpływów z abonamentu. Mają wynieść ponad 500 mln zł (według prognoz miały sięgnąć 462 mln zł).

Zdaniem Dworaka ma na to wpływ m.in. aktywność Poczty Polskiej i zapowiedź Ministerstwa Finansów, że zacznie egzekwować te zaległości przez aparat skarbowy. – Poza tym widać już szeroko, że sytuacja jest naprawdę coraz trudniejsza i dla radia, i dla telewizji. Maleją nie tylko wpływy z abonamentu, lecz także z reklamy, z której TVP pozyskuje większość przychodów. Widać to chociażby po wydarzeniach ostatnich dni: załamaniu się negocjacji między Sportfive i TVP. W płatnej ofercie w systemie pay-per-view mecz polskiej reprezentacji ma widza kosztować 20–30 zł. Zwracam uwagę, że miesięczny abonament to 18,5 zł – mówi Dworak.

Pierwsze mecze eliminacyjne do mundialu w 2014 r. pokazywać będą platformy satelitarne i sieci kablowe w systemie pay-per-view, czyli za jednorazową opłatą. Będzie je można odpłatnie obejrzeć także w telewizji internetowej Ipla.

Wczoraj Bogdan Zdrojewski, minister kultury, zapowiedział w PAP, że za dwa lata możliwa jest zmiana zasad pobierania abonamentu. Opłata za odbiornik zostałaby zastąpiona opłatą od gospodarstwa domowego.

Termin startu konkursu, który ma do pierwszego pakietu naziemnej telewizji cyfrowej wprowadzić cztery nowe stacje w miejsce nadawanych tam teraz kanałów TVP (stanie się to po kwietniu 2014 r.), wciąż nie jest znany.

– Pracujemy nad tym intensywnie, ale są też ograniczające nas czynniki zewnętrzne. Brak nowelizacji ustawy o RTV dotyczącej opłat koncesyjnych jest dla nas czynnikiem blokującym. Dopóki nie zostanie uchwalona i nie wejdzie w życie, nie będziemy mogli rozpocząć konkursu. Musimy w konkursie określić wymagania finansowe, a one są związane z uchwaleniem nowelizacji – mówi „Rz" Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie