- Bezpłatne gazety to na całym świecie mocne tytuły, które bardzo dobrze bronią się w obecnej sytuacji. Brytyjska gazeta „Metro" należąca do Associated Newspapers radzi sobie np. bardzo dobrze i odnotowuje wzrosty – zauważa Joanna Parczyńska, prezes prasy bezpłatnej w Polskapresse.

Zdaniem tego wydawcy, w dobie spadającej sprzedaży gazet, bezpłatne dzienniki, które opierają się na innym rodzaju dystrybucji niż płatne, powinny się wybronić, bo poziom ich dystrybucji, a więc i zasięg, nie maleje. – Poziom dystrybucji Echa Miasta jest taki sam, jak rok wcześniej- mówi Parczyńska. Dotychczasowe „Echo Miasta", które od poniedziałku będzie rozdawane na ulicach już z nowym logo i pod nowym tytułem –„Nasze Miasto", ma być zintegrowane z lokalnymi witrynami internetowymi, ale wydawca liczy na utrzymanie zainteresowania także wersjami papierowymi, w których będzie rekomendował lokalne wydarzenia kulturalne i rozrywkowe. –Liczymy, że ludzie, którzy przeczytają o nich w gazecie, potem będą je komentowali i oceniali już w Internecie – mówiła Parczyńska.

Problemem, z jakim borykają się utrzymujące się w całości z reklam bezpłatne dzienniki, jest przenoszenie się części reklam (np. ogłoszeń drobnych) do Internetu. – Z naszych doświadczeń wynika, że lokalnie w przypadku drobnych ogłoszeń wcale tak nie jest – lokalni reklamodawcy zaczynają od promowania się w tytułach prasowych, są do tego przyzwyczajeni – mówi Magdalena Chudzikiewicz, rzeczniczka Polskapresse. Firma nie podaje jednak rzędu swoich przychodów z bezpłatnej gazety.

Obok „Echa Miasta" na rynku bezpłatnej prasy działa też jednak giełdowa Agora, która wydaje bezpłatne „Metro". Po I półroczu zaraportowała z tego biznesu 14,3 mln zł wpływów (o 1,4 proc. mniej niż rok wcześniej) oraz 1,3 mln zł zysku operacyjnego (wzrost rok do roku o 18,2 proc.)., co przy dwucyfrowych spadkach wpływów reklamowych gazet w I półroczu pod względem dynamiki jest wynikiem lepszym niż średnia rynkowa.

Jak podawało niedawno w swoim podsumowaniu Światowe Stowarzyszenie Gazet i Producentów Treści (WAN-IFRA) w 2011 roku na świecie rozdawano codzienne średnio 36 mln egzemplarzy bezpłatnych dzienników. – Bezpłatne gazety są popularne zwłaszcza wśród młodych czytelników –zauważają analitycy w raporcie WAN IFRA.