Hotelarze przeciwko tantiemom

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego chce wnioskować o unieważnienie nowych tabel, na podstawie których ustalane są tantiemy za muzykę i wideo odtwarzaną w ośrodkach handlowych, usługowych i rekreacyjnych (w tym w hotelach).

Publikacja: 18.07.2013 18:08

Hotelarze przeciwko tantiemom

Foto: Bloomberg

Zdaniem hotelarzy IGHP stawia autorzy nowych tabel nie udowodnili zasadności nowych stawek i nie uwzględnili kryteriów określania wysokości stawek wynagrodzeń autorskich wymienionych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. - W zgodnej opinii przedsiębiorców hotelowych i restauratorów stawki, które znalazły się w nowej tabeli, oznaczają dla hoteli minimum trzykrotny wzrost kosztów z tytułu użytkowania praw autorskich i pokrewnych. Zasady i kryteria, według których zostały one ustalone, są nieznane samorządom gospodarczym i hotelom, budzą także szereg wątpliwości. Żadna z organizacji nie konsultowała, ani negocjowała ich z hotelarzami – podaje IGHP.

Nowe tabele mają wejść w życie w dwa tygodnie od poinformowania o nich wszystkie strony zaangażowane w zmiany. Do tego czasu można się od decyzji KPA odwołać. - Jesteśmy jako Izba zdecydowani na wystąpienie z wnioskiem  do Sadu Rejonowego w Poznaniu o unieważnienie zatwierdzonej przez skład orzekający Komisji Prawa Autorskiego tabeli stawek wynagrodzeń - mówi "Rz" Krzysztof Wojtkiewicz, sekretarz generalny IGHP.

Zdaniem Izby, "wnioskodawcy w żaden sposób nie wykazali, że korzystanie z utworów w jakikolwiek sposób przekłada się na zwiększenie wpływów z działalności hotelarskiej". - W ocenie IGHP nie do zaakceptowania jest teza stwierdzająca arbitralnie, iż istnienie w pokojach hotelowych odbiorników służących do odbioru programów telewizyjnych, czy radiowych przekłada się w sposób bezpośredni na wpływy hotelu – podaje IGHP w oficjalnym stanowisku.

Po kilku latach debaty nad problemem i prac nad zmianami w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi reprezentujące twórców (OZZ), porozumiały się w końcu w tej kwestii i będą wystawiały firmom wspólne rachunki. Zmieniono też stawki w tabelach, w oparciu o które obliczane są tantiemy. Wcześniej były one uśredniane dla wszystkich obiektów i pobierało je aż dziesięć organizacji OZZ.

Nowe stawki są podane dla 11 kategorii lokali w przypadku tantiem za muzykę oraz czterech - w przypadku wideo. Są też różne w zależności od wielkości miejscowości (tu przepisy przewidują pięć progów: miejscowości do 10 tys. mieszkańców, od 10 tys. do 20 tys., od 20 do 100 tys. powyżej 100 tys. mieszkańców oraz kilka największych metropolii i aglomeracji, gdzie stawki będą najwyższe (to np. Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Aglomeracja Śląska i Poznań).

Przy ustalaniu nowych stawek OZZ brały pod uwagę m.in. wyniki badań badania, jakie ZPAV zlecił niegdyś TNS OBOP. Wynikało z nich, w jakim stopniu muzyka emitowana w lokalach i innych punktach wpływa na odwiedzanie ich. - Wadliwość zastosowanych kryteriów sprowadza się do tego, iż bez względu na wysokość globalnego przychodu hotelu, obiekty o jednakowej ilości pokoi i tej samej kategorii (ilość gwiazdek) będą obciążane taką samą opłatą miesięczną mimo, iż wysokość całkowitego przychodu z działalności hotelarskiej może wahać się od kilkunastu tysięcy złotych do kilku milionów złotych w skali jednego miesiąca – podają hotelarze.

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego wraz z firmą TGG Central Europe chce w najbliższych tygodniach zorganizować debatę na ten temat. - Zaproszeni zostaną przedstawiciele Ministersta Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Sportu i Turystyki, Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno - Muzycznych SAWP, Związku Artystów Scen Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Związku Producentów Audio-Video ZPAV, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Związku Artystów Wykonawców STOART, Stowarzyszenia Aktorów Filmowych i Telewizyjnych SAFT, Stowarzyszenia Autorów i Wydawców Polska Książka – wyliczają hotelarze.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie