Obecnie już jedna czwarta amerykańskich widzów w wieku najbardziej interesującym reklamodawców (18–49 lat) uważa, że telewizję już dziś ogląda mniejszość społeczeństwa. Ale zdaniem nieco ponad połowy w ciągu najbliższych pięciu lat telewizja nie będzie już odbierana nawet w połowie gospodarstw domowych w USA. A czterech na dziesięciu obecnych klientów płatnej telewizji deklaruje, że jest o krok od zrezygnowania z niej.
– Wśród telewidzów pokutuje przekonanie o nieuchronności postępowania procesu, który dziś nazywamy „odcinaniem kabla". Nawet wśród tych, którzy są bardziej przywiązani do tradycyjnej telewizji, wyraźnie wyczuwalne jest przekonanie, że w ciągu kilku kolejnych lat abonenci płatnej telewizji będą już w mniejszości – komentuje Chris Rethore, autor badania przeprowadzonego przez firmę MarketCast. „Odcinanie kabla" (od ang. cord-cutting) to określenie zjawiska rezygnacji z usług płatnej telewizji.
Polska: 3 proc. bez telewizji
W Polsce wprawdzie nie widać na razie, żeby rynek płatnej telewizji się kurczył, ale także nie ma się już co spodziewać jego wzrostu. Operatorzy płatnych telewizji zagospodarowali już bowiem większą część rynku, a start bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej spowodował, że część widzów zdecydowała się na ofertę bezpłatną. Nowa usługa wywołała jednak większe przetasowania.
– Zbadaliśmy, że między listopadem 2012 roku a sierpniem tego roku 6 proc. gospodarstw korzystających z oferty operatorów satelitarnych i 4,4 proc. gospodarstw z dostępem do oferty kablówek zrezygnowało z nich na rzecz odbierania telewizji wyłącznie z eteru – mówi Michał Szczepankiewicz z badającej telewizyjną oglądalność firmy Nielsen Audience Measurement, która zbadała ten temat. – W tym samym czasie 3,5 proc. gospodarstw dotychczas odbierających wyłączenie naziemną telewizję przeszło jednak do sieci kablowych, a dalsze 5,5 proc. do platform – dodaje.
Według najnowszych badań GfK Polonia, zamówionych przez brokera reklamowego Atmedia, w Polsce telewizji nie ogląda już z wyboru ok. 3 proc. osób między 15 i 75 rokiem życia. Trendowi sprzyja rozwój internetowej oferty platform wideo, gdzie filmy, seriale i relacje sportowe bez konieczności wiązania się wielomiesięcznymi umowami z operatorem, ogląda już 28 proc. Polaków.