Połowa telewidzów w USA wróży jej osłabienie

Amerykańscy telewidzowie spodziewają się, że w wyniku „odcinania kabla” w ciągu pięciu lat płatną telewizję będzie odbierać tam mniej niż połowa domów.

Publikacja: 07.10.2013 12:49

Połowa telewidzów w USA wróży jej osłabienie

Foto: Bloomberg

Obecnie już jedna czwarta amerykańskich widzów w wieku najbardziej interesującym reklamodawców (18–49 lat) uważa, że telewizję już dziś ogląda mniejszość społeczeństwa. Ale zdaniem nieco ponad połowy w ciągu najbliższych pięciu lat telewizja nie będzie już odbierana nawet w połowie gospodarstw domowych w USA. A  czterech na dziesięciu obecnych klientów płatnej telewizji deklaruje, że jest o krok od zrezygnowania z niej.

– Wśród telewidzów pokutuje przekonanie o nieuchronności postępowania procesu, który dziś nazywamy „odcinaniem kabla". Nawet wśród tych, którzy są bardziej przywiązani do tradycyjnej telewizji, wyraźnie wyczuwalne jest przekonanie, że w ciągu kilku kolejnych lat abonenci płatnej telewizji będą już w mniejszości – komentuje Chris Rethore, autor badania przeprowadzonego przez firmę MarketCast. „Odcinanie kabla" (od ang. cord-cutting) to określenie zjawiska rezygnacji z usług płatnej telewizji.

Polska: 3 proc.  bez telewizji

W Polsce wprawdzie nie widać na razie, żeby rynek płatnej telewizji się kurczył, ale także nie ma się już co spodziewać jego wzrostu. Operatorzy płatnych telewizji zagospodarowali już bowiem większą część rynku, a start bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej spowodował, że część widzów zdecydowała się na ofertę bezpłatną. Nowa usługa wywołała jednak większe przetasowania.

– Zbadaliśmy, że między listopadem 2012 roku a sierpniem tego roku 6 proc. gospodarstw korzystających z oferty operatorów satelitarnych i  4,4 proc. gospodarstw z dostępem do oferty kablówek  zrezygnowało z nich na rzecz odbierania telewizji wyłącznie z eteru – mówi Michał Szczepankiewicz z badającej telewizyjną oglądalność firmy Nielsen Audience Measurement, która zbadała ten temat. – W tym samym czasie 3,5 proc. gospodarstw dotychczas odbierających wyłączenie naziemną telewizję przeszło jednak do sieci kablowych, a dalsze 5,5 proc. do platform – dodaje.

Według najnowszych badań GfK Polonia, zamówionych przez brokera reklamowego Atmedia, w Polsce telewizji nie ogląda już z wyboru ok. 3 proc. osób między 15 i 75 rokiem życia. Trendowi sprzyja rozwój internetowej oferty platform wideo, gdzie filmy, seriale i relacje sportowe bez konieczności wiązania się wielomiesięcznymi umowami z operatorem, ogląda już 28 proc. Polaków.

Reklama
Reklama

W USA telewizji w tradycyjnej formie nie ogląda się już w 5 milionach domów (ok. 5 proc. wszystkich), a firma Nielsen zaczyna właśnie badać  nową kategorię gospodarstw nazwaną Zero-TV Households (będą to te, gdzie płatnej telewizji już nie ma, choć często stoją odbiorniki – podłączone do Internetu).

Pakiety usług trzymają klientów

W badaniach Nielsena głównym powodem, jaki podawali odchodzący od tradycyjnej telewizji klienci, była chęć oszczędzania. Według danych MarketCast najczęstszym powodem rezygnacji z kablówki, platformy satelitarnej czy IPTV jest niechęć do płacenia za kanały, których nie chce się mieć w pakiecie.

– Widzowie chcą mieć dziś maksymalną kontrolę nad tym, co oglądają, ponosić jak najmniejsze tego koszty oraz korzystać z internetowych możliwości oglądania wideo – podają analitycy MarketCast. Najbardziej pożądaną przez widzów w USA – oprócz niskich cen – opcją jest możliwość wykupienia sobie do oglądania tylko jednej stacji lub komponowania własnych pakietów kanałów.

Na korzyść zachowywania umów z tradycyjnymi operatorami przemawiają jednak oferowane przez nich pakiety usług (wraz z telewizją wykupuje się dostęp do Internetu czy telefonii) oraz rozdrobnienie panujące na rynku serwisów internetowych. Żeby móc oglądać zawartość Netfliksa, Hulu czy ofertę wideo Amazona, trzeba wykupić każdy z tych serwisów z osobna, co zwiększa koszty.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.lemanska@rp.pl

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama