Zwycięzcy oscarowej gali mogą liczyć na duże pieniądze

Wygranie Oscara lub nominacja do nagrody hollywoodzkiej Akademii Filmowej to nie tylko prestiż, ale także konkretne pieniądze.

Publikacja: 23.02.2015 12:47

Zwycięzcy oscarowej gali mogą liczyć na duże pieniądze

Foto: Bloomberg

Hollywoodzkie studia filmowe, które średnio wydają po 2 miliony dolarów na promocję filmów już nominowanych do Oscara, starannie planują dystrybucję i promocję nagrodzonych produkcji. Analityk i bloger filmowy Edmund Winner, szacuje, że w statuetka Oscara za najlepszy film zwiększa kinowe przychody produkcji średnio o 14 milionów dolarów. Nagroda za najlepszą reżyserię przekłada się na dodatkowe wpływy ze sprzedaży biletów rzędu 11 milionów dolarów. Mowa tylko kinowej dystrybucji filmu jeśli jeszcze jest pokazywany w multipleksach – bez wpływów ze sprzedaży płyt DVD, opłat za oglądanie filmu na VOD, internetowego steramingu oraz dodatkowych dochodów, takich jak sprzedaż gadżetów, czy utworów ze ścieżki dźwiękowej filmu.

99 proc.

– o tyle wzrosły kinowe wpływy "Snajpera" po 6 nominacjach do Oscara

Cenna jest także sama nominacja do Oscara. Według obliczeń Randy Nelsona, profesora ekonomii z Colby College, uzyskanie wyróżnienia w kategorii najlepszy film angielskojęzyczny oznaczało w przeszłości zwiększenie kinowych wpływów średnio o 10 milionów dolarów. Oczywiście, jeśli jeszcze film znajdował się jeszcze w dystrybucji lub studia filmowe decydowały się na ponowną dystrybucję. Jeśli film już zszedł z ekranów, to i tak producenci mają szansę na dodatkowe dochody ze sprzedaży płyt DVD i dystrybucji VOD lub online. W kategorii najlepszego aktora lub aktorki wartość nominacji oceniana jest na co najmniej milion dolarów dodatkowych zarobków.

Krytycy i analitycy rynku podkreślają jednak, że „efekt Oscara" nie jest ani automatyczny ani oczywisty. Paul Dergarabedian, analityk firmy Rentrak, zajmującej się badaniem rynku filmowego, uważa za kluczowy sam proces nominacji i przyjętą przez studia strategię marketingową. Na przykład Warner Bros. wstrzymał się z szeroką dystrybucją "Snajpera" do momentu nominacji i osiągnął wynik wielokrotnie przekraczający szacunki ekspertów. Film przez trzy tygodnie poprzedzające ogłoszenie kandydatów do Oscara pokazywano w zaledwie 4 kinach. Po nominacji (aż w sześciu kategoriach) wrzucono go na 3500 ekranów, dzięki czemu w pierwszym tygodniu szerokiej dystrybucji film zarobił 89 milionów dolarów, a obecnie przekroczył 300 mln. dol. Wzrost wpływów o 99 proc. był imponujący.

Zarobiły także inne filmy. "The Imitation Game" (Gra tajemnic) po nominacji uzyskał 47 proc. z ponad 80 milionów dolarów przychodów, a Selma – aż 66 proc. z zarobionych 50 milionów. Zwycięzca najważniejszego Oscara, "Birdman", który wszedł na ekrany w październiku i najprawdopodobniej nie uzyska wiele z powrotu na ekrany amerykańskich kin, ale powinien być teraz masowo zamawiany przez domowych kinomanów – przewiduje Dergarabedian. Film wyprodukowany przez Twenty-First Century Fox zarobił po nominacji około 10 milionów dolarów, ale w sumie przyniósł w USA tylko 37 milionów dolarów, co jak na najlepszy film roku nie jest wynikiem imponującym. "Snajper" może się pochwalić wynikiem dziesięciokrotnie lepszym. Nie zmienia to faktu, że Oskar pozostaje nadal najlepszym marketingowym narzędziem promocji – dodaje Dergarabedian.

W przypadku aktorów i nagrodzonych w kategoriach uważanych za mniej prestiżowe może oznaczać także zasadniczy zwrot życiowy i drogę do wielkich karier.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem