Reklama
Rozwiń

Szybsze i tańsze dostawy kluczem dla e-commerce

Polski e-konsument częściej robiłby zakupy w sieci, gdyby koszty przesyłki były niższe, a czas dostawy krótszy – wynika z najnowszych badań firmy Gemius nt. tego, co motywuje polskich internautów do częstszych zakupów w Internecie.

Publikacja: 19.08.2015 13:51

Szybsze i tańsze dostawy kluczem dla e-commerce

Foto: Bloomberg

Właściciele e-sklepów często zadają sobie pytanie, co sprawiłoby, żeby internauci częściej robili zakupy online. Badania pokazują, że 71 proc. ankietowanych (użytkowników komputerów) na pierwszym miejscu stawia koszty dostawy. Większość respondentów wskazała też na niższe ceny towaru niż w sklepach tradycyjnych i zniżkę dla osób kupujących przez Internet.

– Wysokie koszty dostawy to jeden z najczęściej wymienianych czynników, który zniechęca internatów do robienia zakupów online. Sklepy, które obniżają koszty transportu towaru, a tym samym stosują korzystną politykę dostaw, są chętniej i częściej odwiedzane przez e-konsumentów – komentuje Karolina Karaś z firmy Gemius. Jak podkreśla, niektóre e-sklepy ukrywają koszty dostawy w cenie produktu.

– Taki zabieg nie przynosi jednak długofalowych korzyści. Wynika to z tego, że ponad połowa internautów odwiedzających sklepy internetowe korzysta także z porównywarek cen. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że konsument, który to zauważy, nie skorzysta po raz kolejny z oferty danego sklepu – mówi Karaś.

Ale dla e-klientów ważna jest nie tylko cena. Jedna piąta z nich deklaruje, że częściej kupowaliby w sieci, gdyby jakość sprzedawanych produktów była wyższa, obsługa klienta lepsza, a korzystanie z e-sklepów łatwiejsze. 43 proc. twierdzi, że kluczowa jest szybkość dostawy. To dlatego dostawy kurierem są popularne wśród 61 proc. kupujących online. To także najpopularniejszy wśród polskich e-konsumentów sposób zwrotu towaru. Analitycy twierdzą, że taką formę dostawy wybiera niemal trzykrotnie więcej e-konsumentów niż przesyłkę pocztową (21 proc.).

– Dostawa kurierem to forma transportu, która jest bardzo silnie powiązana ze współczesną branżą e-commerce. Elastyczne godziny dostawy, zapowiedziana wizyta kuriera czy sposób, w jaki klient zostanie obsłużony kształtują jego doświadczenia zakupowe na temat sklepu. Często to właśnie one wpływają na decyzję o powrocie i kolejnych zakupach. Z tego powodu tak istotne jest aby z jednej strony zaoferować klientowi jego ulubioną formę dostawy, z drugiej strony jednak koniecznie jest posiadanie niezawodnego partnera w biznesie – tłumaczy Patrycja Sass-Staniszewska, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Jak się okazuje, formy zwrotu oferowane przez e-sklep mają duży wpływ na decyzje zakupowe polskich konsumentów. Niemal co drugi badany chętniej dokona zakupu, jeśli ma możliwość bezpłatnego odesłania towaru kurierem (45 proc.) lub pocztą (39 proc.). Jedna trzecia ankietowanych (35 proc.) wskazuje też, że do zakupów w sieci zachęciłby ich dłuższy od standardowego (14 dni) okres, kiedy można oddać zakupiony towar. Katarzyna Binert z firmy Gemius uważa, że wygodna forma dostawy i zwrotu towaru, coraz częściej staje się czynnikiem decydującym przy wyborze sklepu internetowego.

– Dlatego z perspektywy e-sklepu warto zainwestować w rozwój tego obszaru, tak aby kupujący mógł dokonać wyboru spośród form dostawy/zwrotu najlepiej dopasowanych do jego potrzeb – przekonuje.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji