Właściciele e-sklepów często zadają sobie pytanie, co sprawiłoby, żeby internauci częściej robili zakupy online. Badania pokazują, że 71 proc. ankietowanych (użytkowników komputerów) na pierwszym miejscu stawia koszty dostawy. Większość respondentów wskazała też na niższe ceny towaru niż w sklepach tradycyjnych i zniżkę dla osób kupujących przez Internet.
– Wysokie koszty dostawy to jeden z najczęściej wymienianych czynników, który zniechęca internatów do robienia zakupów online. Sklepy, które obniżają koszty transportu towaru, a tym samym stosują korzystną politykę dostaw, są chętniej i częściej odwiedzane przez e-konsumentów – komentuje Karolina Karaś z firmy Gemius. Jak podkreśla, niektóre e-sklepy ukrywają koszty dostawy w cenie produktu.
– Taki zabieg nie przynosi jednak długofalowych korzyści. Wynika to z tego, że ponad połowa internautów odwiedzających sklepy internetowe korzysta także z porównywarek cen. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że konsument, który to zauważy, nie skorzysta po raz kolejny z oferty danego sklepu – mówi Karaś.
Ale dla e-klientów ważna jest nie tylko cena. Jedna piąta z nich deklaruje, że częściej kupowaliby w sieci, gdyby jakość sprzedawanych produktów była wyższa, obsługa klienta lepsza, a korzystanie z e-sklepów łatwiejsze. 43 proc. twierdzi, że kluczowa jest szybkość dostawy. To dlatego dostawy kurierem są popularne wśród 61 proc. kupujących online. To także najpopularniejszy wśród polskich e-konsumentów sposób zwrotu towaru. Analitycy twierdzą, że taką formę dostawy wybiera niemal trzykrotnie więcej e-konsumentów niż przesyłkę pocztową (21 proc.).
– Dostawa kurierem to forma transportu, która jest bardzo silnie powiązana ze współczesną branżą e-commerce. Elastyczne godziny dostawy, zapowiedziana wizyta kuriera czy sposób, w jaki klient zostanie obsłużony kształtują jego doświadczenia zakupowe na temat sklepu. Często to właśnie one wpływają na decyzję o powrocie i kolejnych zakupach. Z tego powodu tak istotne jest aby z jednej strony zaoferować klientowi jego ulubioną formę dostawy, z drugiej strony jednak koniecznie jest posiadanie niezawodnego partnera w biznesie – tłumaczy Patrycja Sass-Staniszewska, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.