Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej

W 2023 roku ślad węglowy wytworzony przez samoloty w Europie zwiększył się o 16 procent względem roku poprzedniego. Liderem rankingu krajów z największą emisją jest Wielka Brytania, która wypuściła do atmosfery 31,4 miliona ton dwutlenku węgla.

Publikacja: 11.04.2024 00:12

Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej

Foto: AFP, Ernesto Benavides

Choć wiele linii lotniczych zapewnia, że stara się zmniejszać lub równoważyć niekorzystny wpływ ich działalności na środowisko poprzez stosowanie ekologicznego paliwa czy pobieranie od pasażerów dodatkowych opłat na projekty środowiskowe, ilość emitowanego przez sektor lotniczy dwutlenku węgla rośnie.

Firma badawczo-analityczna Mabrian udostępniła wyniki najnowszych badań dotyczących wkładu europejskiego lotnictwa w powstawanie śladu węglowego. Z przeanalizowanych danych wynika, że w 2023 roku sektor lotniczy wygenerował w Europie około 172 miliona ton CO2, co według szacunków Unii Europejskiej stanowi 4 procent całkowitego śladu węglowego wytworzonego na kontynencie. Aby go zrównoważyć, trzeba sadzić 7 miliardów drzew rocznie (to w przybliżeniu tyle, co jedna dziesiąta wszystkich lasów w Europie).

Czytaj więcej

Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie

Wielka Brytania największym winowajcą

Za 84 procent całkowitej emisji gazów cieplarnianych związanej z lotnictwem odpowiada 10 krajów. Liderem rankingu jest Wielka Brytania, która wygenerowała 31,4 miliona ton CO2, co stanowi 18 procent całkowitej emisji. Za nią plasują się Niemcy i Hiszpania, każde z 20 milionami ton (12 procent). Pierwszą piątkę zamykają Rosja i Francja, które wniosły po 18 milionów ton (10 procent).

Mabrian

Na kolejnych miejscach znalazły się Włochy z 13 milionami ton (7 procent), Holandia - 9 milionów ton (5 procent), Szwajcaria - 6 milionów ton (3 procent), Portugalia - 5 milionów ton (3 procent) i Grecja - 4 miliony ton (2 procent).

W porównaniu z 2023 rokiem emisja gazów cieplarnianych w Europie wzrosła średnio o 16 procent, przy czym w Wielkiej Brytanii wzrost wyniósł 24,2 procent, we Włoszech 22,7 procent, a we Francji 15,9 procent.

Czytaj więcej

Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach

- Celem naszej analizy nie jest wskazywanie palcem sektora lotniczego, który jest kluczowy dla turystyki i czyni znaczne postępy w dekarbonizacji, ale zwrócenie uwagi na konieczność badania wpływu turystyki na środowisko i zachęcenie do podjęcia działań kompensacyjnych, które przybliżą Europę do osiągnięcia celu „Net Zero”, czyli neutralności klimatycznej, wyznaczonego na rok 2050 - mówi dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Mabrianie Carlos Cendra, cytowany w komunikacie firmy.

Choć wiele linii lotniczych zapewnia, że stara się zmniejszać lub równoważyć niekorzystny wpływ ich działalności na środowisko poprzez stosowanie ekologicznego paliwa czy pobieranie od pasażerów dodatkowych opłat na projekty środowiskowe, ilość emitowanego przez sektor lotniczy dwutlenku węgla rośnie.

Firma badawczo-analityczna Mabrian udostępniła wyniki najnowszych badań dotyczących wkładu europejskiego lotnictwa w powstawanie śladu węglowego. Z przeanalizowanych danych wynika, że w 2023 roku sektor lotniczy wygenerował w Europie około 172 miliona ton CO2, co według szacunków Unii Europejskiej stanowi 4 procent całkowitego śladu węglowego wytworzonego na kontynencie. Aby go zrównoważyć, trzeba sadzić 7 miliardów drzew rocznie (to w przybliżeniu tyle, co jedna dziesiąta wszystkich lasów w Europie).

Linie Lotnicze
Pasażerowie Wizz Aira mogą rezerwować bilety do atrakcji turystycznych i muzeów
Linie Lotnicze
Enter Air zwiększa flotę na sezon turystyczny. "Zapowiada się kolejny dobry rok"
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?