Enter Air zwiększa flotę na sezon turystyczny. "Zapowiada się kolejny dobry rok"

Popyt na nasze usługi jest tak duży, że zwiększymy naszą flotę o pięć samolotów i będziemy w najbliższym sezonie latać 43 maszynami - ogłosił największy w Polsce przewoźnik czarterowy, Enter Air. Linia lotnicza podsumowała też zeszły rok i pochwaliła się rekordowymi wynikami.

Publikacja: 28.04.2024 12:38

Najwięcej klientów biur podróży wybrało lot czarterem

Najwięcej klientów biur podróży wybrało lot czarterem

Foto: Filip Frydrykiewicz

Jak czytamy w komunikacie firmy, jej przychody wyniosły w zeszłym roku ponad 2,6 miliarda złotych, co oznaczało wzrost o 16 procent wobec przychodów rok wcześniej. Przewoźnik wykonał o 33 procent więcej operacji lotniczych.

Nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu operacji wynika z wysokiego kursu dolara w 2022 roku. „Duża część faktur wystawiana jest w tej walucie, co oznacza, że ukształtowanie kursu dolara w ciągu roku, ma znaczący wpływ na wartość przychodów osiąganych w Grupie”. Dodatkowo w 2023 r. ceny paliw były niższe niż w 2022 roku. To spowodowało, że baza kosztów, do których się odnosi firma w porównaniach była niższa, niższa też była wartość sprzedaży, „ponieważ koszt paliwa jest przenoszony na klientów”. Wahania ceny paliwa w ciągu 2023 r. w dużej mierze zostały zniwelowane hedgingiem krótkoterminowym – dodaje przewoźnik.

Czytaj więcej

Anex Tour lata już z Katowic do Turcji szerokokadłubowym boeingiem 777-300ER

Rekordowe wyniki Enter Aira

W 2023 roku Enter Air miał 166,2 miliona złotych zysku operacyjnego, o 1,5 procent mniej niż w 2022 roku. W 2022 r. zysk raportowany wyniósł 225,6 miliona złotych, ale pozytywny wpływ na to miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 miliona złotych, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 168,7 miliona złotych.

EBITDA Grupy w 2023 roku osiągnęła rekordowy w historii Grupy poziom 545,4 miliona złotych i była o 59 procent wyższa, porównując rok do roku. Zysku netto wzrósł o 171,8 procent do 196,4 miliona złotych. Na wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursów walut, które dały w 2023 roku 101,7 miliona złotych. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 443,7 miliona złotych EBITDA i 94,7 miliona złotych zysku netto – odnotowuje spółka w komunikacie prasowym.

Enter Air

Enter Air w szczycie sezonu letniego korzystał z własnej floty 28 samolotów (23 boeingi 737-800 i pięć boeingów 737 MAX 8) i czterech maszyny wynajętych na zasadach wet-lease od obcych przewoźników, a także z dodatkowego samolotu wynajętego pod koniec sezonu.

Ponadto w lecie 2023 roku używane były cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49 procent udziałów.

– Miniony rok wypełniała nam obsługa zwiększonego popytu, co przełożyło się na rekordowy poziom przychodów i EBITDA. Udało nam się wzmocnić naszą rozpoznawalność na kluczowych rynkach Europy. Wypromowaliśmy naszą markę, dzięki czemu mamy dziś coraz więcej zamówień z rynków europejskich – komentuje cytowany w komunikacie członek zarządu Enter Air Grzegorz Polaniecki.

Przed sezonem Grupa wzięła w użytkowanie trzy nowe samoloty Boeing 737-8 MAX, a pod koniec roku oddała leasingodawcom dwa boeingi 737-800.

Enter Air powiększa liczbę samolotów

W tym roku chce powiększyć flotę o pięć maszyn, w tym cztery boeingi 737 MAX 8. Większość z zamówionych samolotów ma dołączyć do floty w maju. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać więc operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własnych, czterech wynajętych w wet-leasie, czterech należących do Chair Airlines i czterech pod marką Fly4, czyli firmy założonej w Irlandii z TUI).

– Zdecydowaliśmy się powiększyć flotę o pięć maszyn. Docelowo w sezonie lato 2024 chcemy latać na 43 samolotach. Początek roku 2024 pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe, jeśli więc sytuacja na świecie nie zaskoczy branży lotniczej bardzo negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku – dodaje Polaniecki.

Przewoźnik odnowił kontrakty na kolejne sezony ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim, Szacunkowa ich wartość przekroczyła 2 miliardy złotych. Są to umowy z: TUI Poland na 894,2 miliona złotych, Coralem Travel Poland na 508,9 miliona złotych, z Rainbowem Tours – na 365,6 miliona złotych i z Itaką na 296,8 miliona złotych.

Enter Air przewiózł w 2023 roku na polskim rynku prawie 3,1 miliona pasażerów, co dało mu tytuł największej linii czarterowej i czwartej największej generalnie pod względem przewozu pasażerów w Polsce.

Jak czytamy w komunikacie firmy, jej przychody wyniosły w zeszłym roku ponad 2,6 miliarda złotych, co oznaczało wzrost o 16 procent wobec przychodów rok wcześniej. Przewoźnik wykonał o 33 procent więcej operacji lotniczych.

Nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu operacji wynika z wysokiego kursu dolara w 2022 roku. „Duża część faktur wystawiana jest w tej walucie, co oznacza, że ukształtowanie kursu dolara w ciągu roku, ma znaczący wpływ na wartość przychodów osiąganych w Grupie”. Dodatkowo w 2023 r. ceny paliw były niższe niż w 2022 roku. To spowodowało, że baza kosztów, do których się odnosi firma w porównaniach była niższa, niższa też była wartość sprzedaży, „ponieważ koszt paliwa jest przenoszony na klientów”. Wahania ceny paliwa w ciągu 2023 r. w dużej mierze zostały zniwelowane hedgingiem krótkoterminowym – dodaje przewoźnik.

Linie Lotnicze
Turyści już planują wakacje 2025. Komu śpieszy się najbardziej i dokąd?
Linie Lotnicze
Najwięksi lotniczy truciciele w Europie. Tani przewoźnik od lat okupuje podium
Linie Lotnicze
Pasażerowie Wizz Aira mogą rezerwować bilety do atrakcji turystycznych i muzeów
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji