Reklama
Rozwiń
Reklama

Jazzowy Trójkąt Weimarski

Tomasz Stańko, Marc Ducret i Wolfgang Schmidtke wezmą udział w koncercie „Trójkąt Weimarski”. Idea zbliżenia między Francją, Niemcami a Polską ma rodowód polityczny, ale zainspirowała również jazzmanów do wspólnych koncertów

Publikacja: 18.10.2007 21:29

Gitarzysta Marc Ducret

Gitarzysta Marc Ducret

Foto: Rzeczpospolita, Marek Dusza m.d. Marek Dusza

W tym roku artyści z tych krajów wystąpią w Berlinie, Warszawie, Wuppertalu i Paryżu, by uczcić pamięć dwóch wielkich europejskich muzyków Krzysztofa Komedy oraz niemieckiego basisty i kompozytora Petera Kowalda.

Pozycja Komedy w historii jazzu jest uznawana nie tylko na naszym kontynencie. Był pionierem free jazzu w Europie, a specyficzną europejską estetykę jego zespołów docenili muzycy amerykańscy. Album kwintetu Komedy „Astigmatic” wymieniany jest wśród stu najważniejszych płyt jazzowych w historii światowego jazzu. Wystąpił na nim m.in. trębacz Tomasz Stańko i to właśnie on przedstawi w czwartek w Teatrze Komedia własne interpretacje muzyki Komedy.

Stańko zagra ze swoim kwartetem (Marcin Wasilewski – fortepian, Sławomir Kurkiewicz – kontrabas, Michał Miśkiewicz – perkusja). Stronę niemiecką reprezentuje trio młodych jazzmanów Schmidtke/Kazda/ Haus.

Saksofonista Wolfgang Schmidtke i wibrafonista Mathias Haus należą do czołowych jazzmanów w swoim kraju. Ich zespół działa w Wuppertalu, gdzie mieszkał zmarły pięć lat temu Peter Kowald, basista wielu freejazzowych zespołów.

Natomiast francuski gitarzysta Marc Ducret dał się poznać z jak najlepszej strony, towarzysząc amerykańskiemu saksofoniście Timowi Berne’owi podczas festiwalu „Sygnowano Stańko” w Fabryce Trzciny. Jego wirtuozerska gra, łączenie rockowej ekspresji z jazzową improwizacją zjednały mu fanów wśród miłośników nowych brzmień w jazzie.

Reklama
Reklama

Teatr Komedia, ul. Słowackiego 19a, tel. 022 833 68 80, 25.10, godz. 19

Tomasz Stańko, trębacz

Idea tych koncertów wyszła od Ullego Blobela, który był działaczem jazzowym jeszcze w byłej NRD. Zna i szanuje polski jazz, ma też rozeznanie w nowej scenie niemieckiej. Należy przy tym do kreatywnych menedżerów, którzy mają ciekawe pomysły na to, jak prezentować jazz. Ja zagram z kwartetem mieszany repertuar, ale ponieważ koncert jest poświęcony Krzysztofowi Komedzie, będą również jego kompozycje, m.in. „Kattorna”, „Litania”, „Ballada” i jak zawsze temat z filmu „Rosemary’s Baby”.

W tym roku artyści z tych krajów wystąpią w Berlinie, Warszawie, Wuppertalu i Paryżu, by uczcić pamięć dwóch wielkich europejskich muzyków Krzysztofa Komedy oraz niemieckiego basisty i kompozytora Petera Kowalda.

Pozycja Komedy w historii jazzu jest uznawana nie tylko na naszym kontynencie. Był pionierem free jazzu w Europie, a specyficzną europejską estetykę jego zespołów docenili muzycy amerykańscy. Album kwintetu Komedy „Astigmatic” wymieniany jest wśród stu najważniejszych płyt jazzowych w historii światowego jazzu. Wystąpił na nim m.in. trębacz Tomasz Stańko i to właśnie on przedstawi w czwartek w Teatrze Komedia własne interpretacje muzyki Komedy.

Reklama
Kultura
Arrasy i abakany na Wawelu. A także inne współczesne dzieła w królewskich komnatach
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Kultura
„Halloween Horror Nights”: noc, w którą horrory wychodzą poza ekran
Kultura
Nie żyje Elżbieta Penderecka, wielka dama polskiej kultury
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama