Jazzowy Trójkąt Weimarski

Tomasz Stańko, Marc Ducret i Wolfgang Schmidtke wezmą udział w koncercie „Trójkąt Weimarski”. Idea zbliżenia między Francją, Niemcami a Polską ma rodowód polityczny, ale zainspirowała również jazzmanów do wspólnych koncertów

Publikacja: 18.10.2007 21:29

Gitarzysta Marc Ducret

Gitarzysta Marc Ducret

Foto: Rzeczpospolita, Marek Dusza m.d. Marek Dusza

W tym roku artyści z tych krajów wystąpią w Berlinie, Warszawie, Wuppertalu i Paryżu, by uczcić pamięć dwóch wielkich europejskich muzyków Krzysztofa Komedy oraz niemieckiego basisty i kompozytora Petera Kowalda.

Pozycja Komedy w historii jazzu jest uznawana nie tylko na naszym kontynencie. Był pionierem free jazzu w Europie, a specyficzną europejską estetykę jego zespołów docenili muzycy amerykańscy. Album kwintetu Komedy „Astigmatic” wymieniany jest wśród stu najważniejszych płyt jazzowych w historii światowego jazzu. Wystąpił na nim m.in. trębacz Tomasz Stańko i to właśnie on przedstawi w czwartek w Teatrze Komedia własne interpretacje muzyki Komedy.

Stańko zagra ze swoim kwartetem (Marcin Wasilewski – fortepian, Sławomir Kurkiewicz – kontrabas, Michał Miśkiewicz – perkusja). Stronę niemiecką reprezentuje trio młodych jazzmanów Schmidtke/Kazda/ Haus.

Saksofonista Wolfgang Schmidtke i wibrafonista Mathias Haus należą do czołowych jazzmanów w swoim kraju. Ich zespół działa w Wuppertalu, gdzie mieszkał zmarły pięć lat temu Peter Kowald, basista wielu freejazzowych zespołów.

Natomiast francuski gitarzysta Marc Ducret dał się poznać z jak najlepszej strony, towarzysząc amerykańskiemu saksofoniście Timowi Berne’owi podczas festiwalu „Sygnowano Stańko” w Fabryce Trzciny. Jego wirtuozerska gra, łączenie rockowej ekspresji z jazzową improwizacją zjednały mu fanów wśród miłośników nowych brzmień w jazzie.

Teatr Komedia, ul. Słowackiego 19a, tel. 022 833 68 80, 25.10, godz. 19

Tomasz Stańko, trębacz

Idea tych koncertów wyszła od Ullego Blobela, który był działaczem jazzowym jeszcze w byłej NRD. Zna i szanuje polski jazz, ma też rozeznanie w nowej scenie niemieckiej. Należy przy tym do kreatywnych menedżerów, którzy mają ciekawe pomysły na to, jak prezentować jazz. Ja zagram z kwartetem mieszany repertuar, ale ponieważ koncert jest poświęcony Krzysztofowi Komedzie, będą również jego kompozycje, m.in. „Kattorna”, „Litania”, „Ballada” i jak zawsze temat z filmu „Rosemary’s Baby”.

W tym roku artyści z tych krajów wystąpią w Berlinie, Warszawie, Wuppertalu i Paryżu, by uczcić pamięć dwóch wielkich europejskich muzyków Krzysztofa Komedy oraz niemieckiego basisty i kompozytora Petera Kowalda.

Pozycja Komedy w historii jazzu jest uznawana nie tylko na naszym kontynencie. Był pionierem free jazzu w Europie, a specyficzną europejską estetykę jego zespołów docenili muzycy amerykańscy. Album kwintetu Komedy „Astigmatic” wymieniany jest wśród stu najważniejszych płyt jazzowych w historii światowego jazzu. Wystąpił na nim m.in. trębacz Tomasz Stańko i to właśnie on przedstawi w czwartek w Teatrze Komedia własne interpretacje muzyki Komedy.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"