Muzyka walczy z kryzysem

Kilka tysięcy firm przyjeżdża co roku do Cannes, by udowodnić, że rynku nie opanowały wyłącznie wielkie koncerny. Każdy, kto ma pomysł, znajdzie miejsce dla siebie

Publikacja: 21.01.2009 00:57

Yodelice podczas koncertu talentów „Magic Mirror” w Parvis Palais

Yodelice podczas koncertu talentów „Magic Mirror” w Parvis Palais

Foto: Rzeczpospolita

Kilkugodzinna wędrówka po Pałacu Festiwalowym, gdzie prezentują się targowi wystawcy, przynosi inny obraz muzycznego świata niż ten, do jakiego przywykliśmy. To tak, jakby wykreślić z życia Madonnę i Britney Spears, U2 i Rolling Stonesów, Annę Netrebko i Lang Langa, megagwiazdy, które podziwia publiczność od Ameryki przez Europę po Daleki Wschód. Tu ich nie ma, nie istnieją, a mimo to wokół wciąż pełno muzyki.

[srodtytul]Wszystko można sprzedać[/srodtytul]

Im bardziej bowiem ogarnia nas kulturowa globalizacja, tym więcej pojawia się nisz, których nie są w stanie zagospodarować ponadnarodowe koncerny. MIDEM to tygiel, muzyka południowoafrykańska sąsiaduje z koreańską, kubańska z litewską. Hiszpanie mają oddzielne sekcje: katalońską czy baskijską, a obok zawsze obleganych Brytyjczyków ubrany w tradycyjny kilt Dougie Stevenson rekomenduje płyty firmy Scotdisc.

I nie chodzi wyłącznie o nagranie muzyki etnicznej. Także o kompozytorów współczesnych, jazzmanów czy nawet lokalnych artystów, którzy postanowili zmierzyć się z ogólnoświatowym repertuarem. Kiedy w latach 90. nastąpiła eksplozja kompaktów, mówiło się, że łatwo jest wyprodukować płytę, trudno zaś ją sprzedać. W obecnej dekadzie dzięki Internetowi pojawiły się nowe możliwości dystrybucji. Cała umiejętność polega na tym, by znaleźć jak najwięcej odbiorców w różnych punktach świata.

– Na MIDEM spotykam się z tymi, którzy sprzedają moje płyty. Bezpośrednia rozmowa umacnia stałe kontakty – mówi Małgorzata Polańska, szefowa firmy DUX, od lat uczestnicząca w Targach MIDEM. Przyznaje też, że dzięki temu zna dziennikarzy z pism muzycznych całej Europy. A recenzje jej płyt ukazują się stale w niemieckim „Grammophon” lub francuskim „Diapason”.A jednak płyta audio staje się coraz mniej atrakcyjnym towarem. Przede wszystkim dlatego, że mało kto pasjonuje się doskonałymi technikami nagraniowymi.

W dobie ściągania plików z Internetu firmy, zamiast szukać superprecyzyjnych metod zapisu i odtwarzania muzyki, starają się opanować wymykające się spod kontroli metody jej rozpowszechniania. Nieprzypadkowo właśnie na MIDEM ogłoszono, że Universal Music oraz SACEM (stowarzyszenie autorów, kompozytorów i wydawców muzyki) podpisały porozumienie z europejskim Amazonem oraz Nokią w sprawie licencji i kontroli dystrybucji muzyki w Internecie.

[srodtytul]Niemodny kompakt[/srodtytul]

Licząca zaledwie nieco ponad ćwierć wieku płyta kompaktowa wychodzi z mody także i dlatego, że dziś chcemy, by dźwiękom towarzyszył obraz. Już nie tylko przedstawienia operowe czy widowiska gwiazd rocka i popu utrwalane są na DVD. Na MIDEM obecne są zatem firmy oferujące wizualizacje dla każdej muzyki.

Gdy na rynku bogacze zagarniają coraz więcej miejsca dla siebie, inni zaskakują nowymi, niekonwencjonalnymi pomysłami. Na jednym z targowych spotkań dyskusyjnych Jay Marciano, szef słynnej areny koncertowej Madison Square Garden, opowiadał, jak stworzył całe wielkie przedsiębiorstwo. Artystom oferuje dziś tournée po Stanach z kompleksowym managementem.

[srodtytul]Firma w Internecie[/srodtytul]

Obok takich gigantów są zaś menedżerowie niezależni, jak choćby amerykański Cypryjczyk Panos Panay. Jego firma Sonicbids to strona internetowa, na której rejestrują się artyści szukający możliwości występu, a także ci, którzy pragną ich słuchać – na festiwalach, w college’ach czy klubach. Dewiza Panaya brzmi: żadnych gwiazd, po prostu artyści klasy średniej. W ciągu siedmiu lat zebrał ich kilkadziesiąt tysięcy w 100 krajach, kilkunastu przywiózł na MIDEM.

Czy jednak światowy kryzys nie zaszkodzi muzyce? – Straciliśmy ostatnio kilku dobrych sponsorów – przyznaje Jay Marciano. Niektóre amerykańskie czy nawet brytyjskie zespoły odwołują tournée po Europie. – Paradoksalnie dla nas może to być szansa – uważa Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza. – Honoraria gwiazd przestaną być tak niebotycznie wygórowane, stać nas będzie na sprowadzenie ich do Polski. A jeśli nie będziemy oszczędzać na promocji własnej kultury, łatwiej zaistniejemy w świecie, gdy inni z tego zrezygnują.

[ramka][b]Chopin patronem nagrody w Cannes[/b]

W 2010 r. – z okazji Roku Chopinowskiego – Polska zostanie gościem honorowym Targów MIDEM. O przygotowaniach do 200. rocz-nicy urodzin Chopina w Polsce i w Europie mówiono w Cannes na konferencji prasowej zorganizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza.W kraju 1 marca 2010 r. odbędzie się wielka gala z udziałem wybitnych pianistów. Na sierpień zaplanowano VI Międzynarodowy Festiwal „Chopin i jego Europa”, który potrwa cały miesiąc. A w październiku odbędzie się XVI Międzynarodowy Konkurs Chopinowski.

– Przygotowujemy specjalne koncerty w stolicach europejskich. Naszym naturalnym partnerem dla całych obchodów jest Francja. Tu koordynatorem przedsięwzięć został Marc Minkowski – powiedział przewodniczący komitetu Roku Chopinowskiego Waldemar Dąbrowski.

Z inicjatywy Narodowego Instytutu Chopina w 2010 r. na Targach w Cannes zostanie po raz pierwszy przyznana specjalna nagroda – Frederic Chopin MIDEM Classical Award – za najlepsze nagrania płytowe utworów naszego kompozytora. —j.m.[/ramka]

Więcej informacji i zdjęć z festiwalu: [link=http://]www.midem.com[/link]

Kilkugodzinna wędrówka po Pałacu Festiwalowym, gdzie prezentują się targowi wystawcy, przynosi inny obraz muzycznego świata niż ten, do jakiego przywykliśmy. To tak, jakby wykreślić z życia Madonnę i Britney Spears, U2 i Rolling Stonesów, Annę Netrebko i Lang Langa, megagwiazdy, które podziwia publiczność od Ameryki przez Europę po Daleki Wschód. Tu ich nie ma, nie istnieją, a mimo to wokół wciąż pełno muzyki.

[srodtytul]Wszystko można sprzedać[/srodtytul]

Pozostało 91% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla