Sceny z życia Fryderyka

Jest kompozytorem, który inspiruje choreografów. Do muzyki Chopina powstawały więc balety klasyczne, w których tańczyły ulotne sylfidy, ale i fabularne opowieści o „Damie kameliowej”.

Publikacja: 07.05.2010 14:11

Patrice Bart od ponad 20 lat jest baletmistrzem Opery Paryskiej

Patrice Bart od ponad 20 lat jest baletmistrzem Opery Paryskiej

Foto: TW ON, Ewa Krasucka Ewa Krasucka

Utworami Fryderyka interesują się też twórcy tańca nowoczesnego. Autorzy nowego spektaklu Opery Narodowej stanęli więc przed trudnym zadaniem, by nie podążać drogą wytyczoną przez innych. Zdecydowali się na balet oparty na faktach z życia Chopina. I choć podobną opowieść wystawiano przed laty na scenie Opery Narodowej, zapewniają, że ich będzie inna.

Autorem libretta jest Antoni Libera, pisarz, autor świetnej powieści „Madame”, reżyser teatralny i znawca twórczości Becketta. Z baletem nigdy dotąd nie współpracował – otrzymawszy taką propozycję, postanowił pokazać Chopina jako wielkiego artystę, który swym geniuszem chce się podzielić z innymi. Wielka polityka i wielkie miłości, a także choroby lub po prostu obowiązki towarzyskie, od których nie potrafił się uwolnić, ciągle mu w tym przeszkadzały.

– To będzie opowieść o Chopinie, a jednocześnie po prostu o artyście, jakich wielu tworzyło w epoce romantyzmu – mówi Libera.

Autorem choreografii jest Patrice Bart. Przed laty zdobył uznanie i sławę jako gwiazdor Opery Paryskiej, gdzie działa najlepszy w Europie Zachodniej zespół baletu klasycznego. Pod koniec lat 80. Patrice Bart zakończył karierę sceniczną i zajął się nauczaniem. Od ponad 20 lat jest baletmistrzem Opery Paryskiej, zajmuje się również choreografią.

– Kiedy jako chłopiec zaczynałem edukację w szkole tej opery, muzyka Chopina towarzyszyła mi na większości zajęć – opowiada Patrice Bart. – I tak jest do dziś. W najpełniejszy sposób oddaje nastrój epoki romantyzmu.

„Chopin” powstaje jednak do utworów różnych kompozytorów. Ale zasada doboru była prosta – to artyści bliscy Chopinowi lub ci, którzy w swej muzyce nawiązywali do jego twórczości. Orkiestrę poprowadzi Tadeusz Kozłowski.

Rolę tytułową zatańczą na zmianę dwaj nowi soliści warszawskiego zespołu: Władimir Jaroszenko i Sergiej Popow.

[i]„Chopin” libretto Antoni Libera, koncepcja muzyczna Stanisław Leszczyński, choreografia Patrice Bart, Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 120 zł, tel. 22 826 50 19, prapremiera: niedziela (9.05), godz. 18, spektakle: wtorek (11.05) – środa (12.05), godz. 19[/i]

Utworami Fryderyka interesują się też twórcy tańca nowoczesnego. Autorzy nowego spektaklu Opery Narodowej stanęli więc przed trudnym zadaniem, by nie podążać drogą wytyczoną przez innych. Zdecydowali się na balet oparty na faktach z życia Chopina. I choć podobną opowieść wystawiano przed laty na scenie Opery Narodowej, zapewniają, że ich będzie inna.

Autorem libretta jest Antoni Libera, pisarz, autor świetnej powieści „Madame”, reżyser teatralny i znawca twórczości Becketta. Z baletem nigdy dotąd nie współpracował – otrzymawszy taką propozycję, postanowił pokazać Chopina jako wielkiego artystę, który swym geniuszem chce się podzielić z innymi. Wielka polityka i wielkie miłości, a także choroby lub po prostu obowiązki towarzyskie, od których nie potrafił się uwolnić, ciągle mu w tym przeszkadzały.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla