Katedra Westminster z polską muzyką

Wykonanie „Requiem” Romana Maciejewskiego w Londynie „The Times” uznał za jedno z wydarzeń sezonu

Aktualizacja: 08.02.2010 18:44 Publikacja: 06.02.2010 00:01

W katedrze Westminster zabrzmiało „Requiem” polskiego kompozytora

W katedrze Westminster zabrzmiało „Requiem” polskiego kompozytora

Foto: Fotorzepa

Ponad 900 biletów na czwartkowy koncert w miejscu szczególnie prestiżowym dla Londynu, jakim jest katedra Westminster, sprzedano znacznie wcześniej. Zainteresowanie było niezwykłe, zważywszy, że oferowano utwór kompletnie tu nieznany, na dodatek napisany przez XX-wiecznego kompozytora, o którym w Wielkiej Brytanii poza kilkoma specjalistami nikt nie słyszał.

Ile zresztą osób w Polsce wie, kim był Roman Maciejewski? Urodził się 100 lat temu, żył 88 lat, z Polski wyjechał w czasach studenckich i krążył po świecie od Szwecji po Polinezję. W latach 40. hollywoodzka wytwórnia Metro-Goldwyn-Mayer oferowała mu stanowisko dyrektora muzycznego, on jednak wolał niezależność.

Wiele utworów rozdawał, część rękopisów zniszczył. Mawiał, że skoro tyle wielkich kultur zginęło bez śladu, nie widzi sensu starać się, by cokolwiek po nim zostało. Zadbał tylko o los „Requiem”. Pisał je ponad 15 lat, ukończył w 1959 roku, dedykował „ofiarom wojen wszech czasów, kaźni tyranów, ludzkiego bezprawia”. To utwór wymagający wielkiej liczby wykonawców. W Londynie było ich 350 – oprócz solistów także BBC Symphony Orchestra, BBC Singers i BBC Symphony Chorus.

Maciejewski skomponował muzykę prostą a wyrafinowaną, przystępną i szczerą. – Prostota tego utworu stanowi pewnego rodzaju pułapkę – powiedział „Rz” dyrygujący londyńskim koncertem Michał Dworzyński. – Maciejewskiego można porównać z Mozartem, którego muzyka też jest prosta, a trzeba wnikliwie się w nią zagłębić, by ukazać całą wielkość.

– Zanim Roman zaczął pisać „Requiem”, przewartościował swoje życie – opowiada 87-letni brat kompozytora, Wojciech Maciejewski, obecny na londyńskim koncercie. – W latach 40. ciężko zachorował, przeszedł trzy operacje, lekarze nie dawali mu szans. Wówczas zainteresował się medycyną hinduską, filozofią i jogą i całkowicie wyzdrowiał. Zyskał nową energię, którą przekazał w „Requiem”.

Rzeczywiście w tej mszy żałobnej nie dominuje rozpacz, więcej w niej nadziei wyczuwalnej zwłaszcza w finale. Utwór cechuje klarowność narracji w hollywoodzkim stylu, zwiewność orkiestrowej faktury i ton bardziej medytacyjny niż religijny.

Ze swojego zadania oba chóry BBC wywiązały się znakomicie. Wspierała je miękkim brzmieniem BBC Symphony Orchestra. Szkoda natomiast, że dyrygent Michał Dworzyński za mało zróżnicował dramaturgię utworu. Z czwórki solistów najlepiej wypadł bas-baryton Tomasz Konieczny.

Koncert w katedrze westminsterskiej był istotnym punktem sezonu kulturalnego PolskaYear. pl. W poprzednich miesiącach naszą prezentację, organizowaną przez Instytut Adama Mickiewicza, zdominowała plastyka, teraz do głosu dochodzi muzyka. Kolejną atrakcją będą londyńskie recitale chopinowskie Krystiana Zimermana i Maurizio Polliniego 22 lutego i 1 marca.

Ponad 900 biletów na czwartkowy koncert w miejscu szczególnie prestiżowym dla Londynu, jakim jest katedra Westminster, sprzedano znacznie wcześniej. Zainteresowanie było niezwykłe, zważywszy, że oferowano utwór kompletnie tu nieznany, na dodatek napisany przez XX-wiecznego kompozytora, o którym w Wielkiej Brytanii poza kilkoma specjalistami nikt nie słyszał.

Ile zresztą osób w Polsce wie, kim był Roman Maciejewski? Urodził się 100 lat temu, żył 88 lat, z Polski wyjechał w czasach studenckich i krążył po świecie od Szwecji po Polinezję. W latach 40. hollywoodzka wytwórnia Metro-Goldwyn-Mayer oferowała mu stanowisko dyrektora muzycznego, on jednak wolał niezależność.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla