Gwiazdor chrypi i traci głos

Szykowało się wydarzenie nie tylko sezonu w nowojorskiej Metropolitan, lecz wręcz operowy hit roku na świecie. Zamiast tego była konsternacja i wręcz artystyczny skandal.

Publikacja: 30.01.2009 10:54

Gwiazdor chrypi i traci głos

Foto: youtube

Bilety na styczniowe oraz lutowe przedstawienia „Łucji z Lammermooru” w Nowym Jorku wykupiono już od dawna. Po raz pierwszy po przerwie spowodowanej urodzeniem syna na scenie Metropolitan miała pojawić się Anna Netrebko. Postanowiła wrócić w stylu potwierdzającym jej gwiazdorski status i wybrała rolę Łucji. W tym wcieleniu Nowy Jork jeszcze jej nie oglądał, przed nią zaś kreowały tu tę partię największe śpiewaczki w historii opery. Na dodatek partnerem Rosjanki został nie mniej popularny meksykański tenor Rolando Villazon. Ich wspólne występy zawsze elektryzują publiczność na całym świecie. W Nowym Jorku po raz ostatni razem śpiewali ponad trzy lata temu.

Początek pierwszego w tym tygodniu przedstawienia nie był jednak najlepszy. Anna Netrebko, która chce uchodzić za współczesną królową belcanta, a „Łucja z Lammermooru” Donizettiego należy do arcydzieł tego gatunku, śpiewała mało precyzyjnie, momentami wręcz nieczysto. Jeszcze większe problemy w duecie Łucji i zakochanego w niej Edgara miał już w I akcie Rolando Villazon. Czołowy amerykański krytyk Anthony Tomassini napisał zatem w „New York Timesie” iż „czar belcanta prysł zadręczony irytującymi wysokimi dźwiękami”.

Po takim wstępie katastrofa wydawała się nieunikniona. I rzeczywiście – nastąpiła w finale II aktu. Rolandowi Villazonowi głos się załamał, tenor zamilkł, przestała też grać orkiestra. Dopiero po chwili Meksykanin znów zaczął śpiewać i wraz z nim wszyscy wykonawcy jakoś dobrnęli do przerwy.

Przed trzecim aktem na scenę wyszedł dyrektor Metropolitan, Peter Gelb i zapowiedział, że niedysponowany Rolando Villazon zdecydował się dokończyć występ. Bardziej wszakże markował niż śpiewał. A Anna Netrebko broniła swego dobrego imienia w popisowej scenie szaleństwa Łucji bez zbytniego powodzenia. Wprawdzie nowojorscy recenzenci, u których ma ogromny kredyt zaufania, potraktowali ją za ten fragment roli dość ciepło, oceniając całe przedstawienie nie kryli jednak rozczarowania.

Znacznie surowsi w ocenach są natomiast internauci, bo Anny Netrebko w scenie szaleństwa Łucji można posłuchać na Youtube:

([link=http://]www.youtube.com/watch?v=9MoAMJGZBuU[/link]).

W Internecie umieszczono również finał II aktu nowojorskiego przedstawienia z katastrofalną wpadką Rolando Villazona

([link=http://]www.youtube.com/user/hotazzoperastud[/link])

Pozytywne recenzje zebrali natomiast bas Ildar Abdrazakov oraz nasz baryton Mariusz Kwiecień, kreujący w spektaklu rolę podstępnego brata Łucji, lorda Ashtona.

A czy w następnych spektaklach gwiazdorski duet odzyska formę? O tym mamy szansę przekonać się za tydzień. Na 7 lutego Metropolitan w swoim cyklu transmisji „Live in HD” do Kanady, Japonii i siedmiu krajów europejskich zaplanowała właśnie „Łucję z Lammermooru”. Polska jest wśród państw, które zakupiły prawa do tych transmisji. Przedstawienie wprost z sali nowojorskiego teatru będzie można obejrzeć w Łodzi (Filharmonia im. Rubinsteina), Warszawie (kino Muranów), Krakowie (kino Kijów), Rzeszowie (kino Zorza) oraz Krośnie (kino Sokół).

Bilety na styczniowe oraz lutowe przedstawienia „Łucji z Lammermooru” w Nowym Jorku wykupiono już od dawna. Po raz pierwszy po przerwie spowodowanej urodzeniem syna na scenie Metropolitan miała pojawić się Anna Netrebko. Postanowiła wrócić w stylu potwierdzającym jej gwiazdorski status i wybrała rolę Łucji. W tym wcieleniu Nowy Jork jeszcze jej nie oglądał, przed nią zaś kreowały tu tę partię największe śpiewaczki w historii opery. Na dodatek partnerem Rosjanki został nie mniej popularny meksykański tenor Rolando Villazon. Ich wspólne występy zawsze elektryzują publiczność na całym świecie. W Nowym Jorku po raz ostatni razem śpiewali ponad trzy lata temu.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali