Nie oszczędzajmy na publicznych toaletach

Urszula Sipińska architekt, była artystka estrady. Prowadzi studio architektoniczne w Poznaniu

Aktualizacja: 18.03.2009 02:22 Publikacja: 18.03.2009 02:20

[b]Rz: Polskie Koleje Państwowe nie zdołają przebudować stacji kolejowych przed Euro 2012, ale w zamian ogłosiły konkurs architektoniczny na aranżację toalet na Dworcu Centralnym w Warszawie. Na co architekci powinni zwrócić szczególną uwagę, tworząc taki projekt?[/b]

Urszula Sipińska: Od starożytnego Egiptu i Rzymu po czasy współczesne toalety publiczne są odzwierciedleniem poziomu kultury osobistej ludzi. To nie tylko oznaka zamożności danego państwa, ale także sygnał świadczący o poziomie cywilizacyjnym, jaki reprezentuje. Polska nie jest krajem zamożnym, więc stan naszych toalet publicznych pozostawia wiele do życzenia. Przy ich unowocześnianiu przestrzegałabym przed nadmierną oszczędnością. Nasze dworce zresztą też wymagają modernizacji. Projekty toalet powinny wychodzić w przyszłość i uwzględniać najnowsze rozwiązania technologiczne, aby pozostać nowoczesnymi przez długie lata. Kolorystyka wnętrza powinna pasować do tego, co jest charak- terystyczne dla danego dworca. Nie powinno być tak, że z brudu i ogólnego zapuszczenia na terenie dworcowym wchodzimy w luksus i wodotryski publicznej toalety.

[b]Czy są może jakieś rozwiązania w innych krajach, które moglibyśmy powielić?[/b]

Takich wzorów są tysiące, ponieważ świat zachodni od dawna narzuca toaletom bardzo wysoki poziom. Nie musimy jednak nikogo naśladować. Mamy bardzo zdolnych architektów, którzy będą potrafili przedstawić projekty uwzględniające elementy charakterystyczne dla naszego narodu, kultury, państwa. Oczywiście nie mówię tutaj o czymś tak banalnym jak flaga narodowa.

[b]A jeśli chodzi o normy higieny? Jakieś szczególne powinny zostać uwzględnione?[/b]

Istnieją pewnego rodzaju normy europejskie i światowe, które powinniśmy spełniać. To są konkretne parametry, jakie musi posiadać na przykład kabina w toalecie. Jest to podyktowane względami wygody i bezpieczeństwa. To mogą być na przykład bezdotykowe krany z wodą o odpowiedniej temperaturze oraz czujniki w drzwiach wyzwalające spłukanie muszli klozetowej. Stosuje się także zaawansowane systemy dezynfekujące, aby nie było potrzeby częstego ręcznego czyszczenia elementów sanitarnych.

[b]Czym się różni projektowanie toalet publicznych od tych w dużych firmach?[/b]

Znaczące różnice pojawiają się wtedy, gdy klientem jest bogata korporacja. Charakterystyczna jest świadomość znaczenia toalety dla wizerunku firmy. Wtedy standardy bywają porównywalne do bardzo zamożnych prywatnych willi. Trudno jednak porównywać to z projektowaniem publicznych toalet, ponieważ klienci toalety ogólnodostępnej i korporacyjnej różnią się od siebie – często w sposób znaczący. Ale oczywiście wszyscy chcielibyśmy, żeby PKP traktowały nas jak najwspanialszych klientów i żeby nasze dworce były naszą dumą.

[link=http://www.zw.com.pl/artykul/2,344430_Szaletowy_konkurs_PKP.html]Szaletowy konkurs PKP[/link] - czytaj na stronach ŻW Online

[b]Rz: Polskie Koleje Państwowe nie zdołają przebudować stacji kolejowych przed Euro 2012, ale w zamian ogłosiły konkurs architektoniczny na aranżację toalet na Dworcu Centralnym w Warszawie. Na co architekci powinni zwrócić szczególną uwagę, tworząc taki projekt?[/b]

Urszula Sipińska: Od starożytnego Egiptu i Rzymu po czasy współczesne toalety publiczne są odzwierciedleniem poziomu kultury osobistej ludzi. To nie tylko oznaka zamożności danego państwa, ale także sygnał świadczący o poziomie cywilizacyjnym, jaki reprezentuje. Polska nie jest krajem zamożnym, więc stan naszych toalet publicznych pozostawia wiele do życzenia. Przy ich unowocześnianiu przestrzegałabym przed nadmierną oszczędnością. Nasze dworce zresztą też wymagają modernizacji. Projekty toalet powinny wychodzić w przyszłość i uwzględniać najnowsze rozwiązania technologiczne, aby pozostać nowoczesnymi przez długie lata. Kolorystyka wnętrza powinna pasować do tego, co jest charak- terystyczne dla danego dworca. Nie powinno być tak, że z brudu i ogólnego zapuszczenia na terenie dworcowym wchodzimy w luksus i wodotryski publicznej toalety.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla