Swing zapisany w genach

Pionierka polskiej wokalistyki jazzowej wraz z wnuczką nagradzaną na prestiżowych festiwalach i filmowym gwiazdorem w roli skrzypka stworzą muzyczne widowisko „Śpiewając jazz”

Publikacja: 28.10.2010 11:11

Carmen Moreno wystąpi w Teatrze Polskim 18 listopada

Carmen Moreno wystąpi w Teatrze Polskim 18 listopada

Foto: Rzeczpospolita

Carmen Moreno, jedna z pierwszych kobiet śpiewających w Polsce swing, spędzała życie w rozjazdach, i gdy zjawiała się w Polsce, nie miała czasu, by rozmawiać ze swoją wnuczką Anną Serafińską o muzyce. Nie śpiewały razem na rodzinnych uroczystościach, Serafińska kojarzyła babcię przede wszystkim z podróżami i opowieściami o dalekim świecie. Pierwszy raz wyszły razem na scenę ponad dziesięć lat temu podczas jubileuszowego koncertu dla Andrzeja Jaroszewskiego, propagatora jazzu i współtwórcy „Sygnałów dnia”. Pomysł ich wspólnego występu w cyklu „Śpiewając jazz” stworzył Zbigniew Dzięgiel, premiera odbyła się dwa lata temu w Centralnym Basenie Artystycznym.

– Zdumiewające, że za każdym razem, kiedy zaczynamy śpiewać, jest tak, jakbyśmy zrobiły tysiące prób. Dla mnie to fenomen genów – mówiła Anna Serafińska w wywiadzie dla „Życia Warszawy”.

Carmen Moreno nie miała umuzykalnionych przodków, ale od piątego roku życia występowała tańcząc. Podróżowała po świecie z rodzicami, którzy stworzyli duet Los Morenos. Matka Hiszpanka Paulina Moreno była tancerką akrobatyczną, ojciec Józef Masłowski – tancerzem klasycznym. Poznali się w Paryżu, córka przyszła na świat w 1926 r. pod Hamburgiem. Mała Carmencita zadebiutowała na scenie hotelu w Nicei, dwa lata później wystepowała, śpiewając piosenki spopularyzowane przez filmową gwiazdę Shirley Temple. Wykonywała je po angielsku, francusku i hiszpańsku. Pojawiała się w najlepszych salach: berlińskiej Scali, Casino de Paris i Folies Bergere.

W styczniu 1945 r. zamieszkała z rodzicami w Mysłowicach, w rodzinnym domu ojca. Tam mieli przeczekać wojnę, jednak wkrótce ojciec zginął w niewyjaśnionych okolicznościach. Matka i córka zostały w obcym kraju bez środków do życia, do tego nie mówiły po polsku. Carmen zatrudniła się w sklepie jako ekspedientka. Wkrótce wyszła za mąż, urodziła dwoje dzieci, na kilka lat estradowe marzenia przygasły. Ale w 1954 r. zwróciła uwagę pianisty Zygmunta Wicharego, lidera Orkiestry Jazzowej – spodobało mu się, jak interpretuje swingowe standardy, i zaangażował ją jako solistkę. Pierwszy raz wystąpili razem w Sosnowcu w 1955 r.

W tym samym roku Moreno zaśpiewała podczas głośnego koncertu „Studio 55” zorganizowanego przez Leopolda Tyrmanda w Warszawie przy ulicy Wspólnej. Występowała u boku jazzowych sław: Jana Walaska, Jerzego Matuszkiewicza, Witolda Sobocińskiego, Antoniego Studzińskiego i innych. Śpiewała z zespołem Walaska (późniejszego męża), Melomanami i innymi zespołami. Podpisała kontrakt w Skandynawii, przez dziesięć lat występowała, pływając na ekskluzywnych liniowcach – prezentowała jazz i pop. Wcześniej w Polsce nagrywała popularne przeboje, m.in. „I Can’t Give You Anything But Love, Baby” i „I’ll Never Say Never Again”.

W 1981 r. Moreno przyjechała do Polski na urlop, stan wojenny uniemożliwił jej powrót na szwedzki statek. Zawiesiła karierę. Pojawiła się na scenie dopiero w 1989 r. podczas festiwalu opolskiego, gdzie wraz z orkiestrą Walaska wykonała dwa utwory. Jej bogata kariera wokalna nie została zarejestrowana, tylko niewielka część piosenek doczekała się nagrań.

Teraz w towarzystwie wnuczki Carmen Moreno przypomina najpiękniejsze jazzowe standardy lat 50. Towarzyszy im Maciej Zakościelny, aktor, który ukończył szkołę muzyczną i wzbogaca „Śpiewając jazz” nie tylko jako konferansjer, ale i skrzypek.

Carmen Moreno, jedna z pierwszych kobiet śpiewających w Polsce swing, spędzała życie w rozjazdach, i gdy zjawiała się w Polsce, nie miała czasu, by rozmawiać ze swoją wnuczką Anną Serafińską o muzyce. Nie śpiewały razem na rodzinnych uroczystościach, Serafińska kojarzyła babcię przede wszystkim z podróżami i opowieściami o dalekim świecie. Pierwszy raz wyszły razem na scenę ponad dziesięć lat temu podczas jubileuszowego koncertu dla Andrzeja Jaroszewskiego, propagatora jazzu i współtwórcy „Sygnałów dnia”. Pomysł ich wspólnego występu w cyklu „Śpiewając jazz” stworzył Zbigniew Dzięgiel, premiera odbyła się dwa lata temu w Centralnym Basenie Artystycznym.

Pozostało 80% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali