Jan Garbarek nagrał znakomite CD z The Hilliard Ensemble

Trzeci album norweskiego artysty i brytyjskiego kwartetu wokalnego "Officium Novum" przenosi słuchaczy daleko od miejskiego zgiełku

Publikacja: 08.03.2011 16:45

Jan Garbarek nagrał znakomite CD z The Hilliard Ensemble

Jan Garbarek nagrał znakomite CD z The Hilliard Ensemble

Foto: materiały prasowe

Kiedy w 1993 r. szef wytwórni ECM Records Manfred Eicher zaprosił artystów do klasztoru św. Gerolda w austriackiej prowincji Vorlaelberg na nagrania zbioru pieśni i saksofonowych improwizacji, nikt nie spodziewał się sukcesu. Oryginalny pomysł, by skontrastować ekspresyjne frazy Garbarka z chorałami gregoriańskimi skierowany był do wąskiego kręgu odbiorców.

Zobacz na Empik.rp.pl

Pierwsze sygnały o rosnącym zainteresowaniu słuchaczy napłynęły z Wielkiej Brytanii, gdzie radio BBC Classic zaczęło prezentować nagrania z "Officium". – Rozdzwoniły się telefony z pytaniami, przychodziły setki, później tysiące listów. Dostaliśmy propozycje koncertów i wtedy zrozumiałem, że trafiliśmy w szczególny czas i specyficzne upodobania publiczności – powiedział Jan Garbarek w rozmowie z "Rz".

Drugi, podwójny album "Mnemosyne" (1999) poszerzył repertuar o współczesne kompozycje z całego świata. Artystów gościliśmy w Polsce kilkakrotnie. Podczas ubiegłorocznej trasy kościoły w Krakowie, Lublinie, Warszawie i Wrocławiu wypełniły się publicznością szukającą natchnienia do medytacji, pragnącej muzyki jednocześnie ponadczasowej i nowoczesnej.

Na tych koncertach Jan Garbarek i wokaliści z The Hilliard Ensemble wykonywali już nowy repertuar, który trafił na płytę "Officium Novum". Nagrań dokonano ponownie w klasztorze św. Gerolda. Musi tam panować szczególna atmosfera skupienia, a dzięki specjalnej akustyce średniowiecznych murów śpiewy brzmią jak intymna modlitwa, a dźwięki saksofonów docierają do najgłębszych pokładów wrażliwości.

Przygotowując nowy repertuar, muzycy studiowali dzieła Komitasa Vardapeta, jednego z najważniejszych kompozytorów armeńskich, który inspirował się twórczością wieków średnich i ludowymi przekazami. Na płycie znalazły się aż cztery jego utwory, w tym przejmujący głębią "Ov zarmanali". To temat zachęcający do porzucenia codziennych trosk, skupienia się na medytacji i modlitwie.

Podobny charakter ma "Most Holy Mother of God" Arvo Pärta napisana specjalnie dla The Hilliard Ensemble. To przykład, że śpiew będący zwierciadłem naszej wrażliwości nie zmienił się przez wieki. Saksofon sopranowy Garbarka pozostaje tu w tle i staje się piątym głosem chóru.

Największe wrażenie robi trzynastominutowa litania złożona z trzech kompozycji: Mikołaja Kedrowa "Litany", "Ojcze nasz" z obrządku starocerkiewnego Lipowan i prawosławna "Dostoino est". Uroczysty ich nastrój nie pozostawia wątpliwości, że świątynie są najlepszym miejscem na koncerty artystów.

 

 

Dla naszych czytelników mamy 3 płyty:

Wygrają 3 pierwsze zgłoszenia na adres kultura@rp.pl z linkiem do opublikowanego na rp.pl tekstu Marka Duszy. W tytule mejla proszę wpisać „Garbarek”.

Start konkursu: środa, 9 marca, godz. 15.00.

Znamy już zwycięzców. Poinformujemy ich drogą elektroniczną. Dziękujemy za udział w konkursie :)

Zostań fanem serwisu na Facebooku

 

Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne