Wielkanocny Festiwal Beethovenowski 2011 w Warszawie

Tegoroczna edycja Wielkanocnego Festiwalu Beethovenowskiego to 20 koncertów i dużo wielkiej symfonicznej muzyki doprawionej kilkoma koncertami kameralnymi

Aktualizacja: 08.04.2011 08:35 Publikacja: 07.04.2011 18:23

Koncert Württembergische Philharmonie będzie opowieścią o muzyczno-uczuciowych związkach Gustava Mah

Koncert Württembergische Philharmonie będzie opowieścią o muzyczno-uczuciowych związkach Gustava Mahlera i jego żony Alma

Foto: Materiały Promocyjne

Oprócz utworów patrona festiwalu Ludwiga van Beethovena będziemy słuchać wielkich dzieł Gustava Mahlera, bo mija 100. rocznica śmierci kompozytora. Trzecim bohaterem będzie zaś Franz Liszt, który urodził się 200 lat temu.

Do tego dodać trzeba dwie słynne pasje Jana Sebastiana Bacha, wielką „Pasję według św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego, operę Gaetano Donizettiego, trochę Wagnera, Prokofiewa czy Straussa. Doprawdy, jest w czym wybierać.

Festiwal ma w tym roku podtytuł: „Beethoven i wieczna kobiecość". Kompozytor wiódł, jak wiadomo, życie samotnika, co nie znaczy, że był nieczuły na kobiece wdzięki. Swe miłosne uniesienia i cierpienia nieraz opisywał muzyką.

W życiu innych twórców muzyki klasycznej kobiety odgrywały jednak bardziej znaczącą rolę. W 1901 r. 41-letni Mahler poznał o 19 lat młodszą Almę Schindler, związaną wówczas z kompozytorem Alexandrem Zemlinskym. Wielką miłość zwieńczyło małżeństwo, na świat przyszły dwie córki, ale nie był to związek szczęśliwy dla Mahlera i Almy, która jeszcze za życia męża zaczęła flirtować z kolejnym kompozytorem Hansem Pfitznerem. Potem obdarzyła zaś uczuciem młodego architekta Waltera Gropiusa.

Alma Mahler też komponowała, choć mężczyźni ją do tego zniechęcali. Czy mieli rację? Przekonamy się we wtorek (12.04), słuchając jej pieśni w wykonaniu Annely Peebo.

Wielką miłością Richarda Wagnera była natomiast żona bogatego kupca z Zurychu Mathilde Wesendonck. Pięć jej wierszy obdarzył muzyką i tak powstały słynne „Wesendonck-Lieder". W środę (20.04) zaśpiewa je Petra Lang.

Z pozakobiecych atrakcji warto polecić w najbliższym tygodniu występ dwojga młodych, a już sławnych artystów: niemieckiej skrzypaczki Viviane Hagner oraz japońsko-niemieckiego wiolonczelisty Danjulo Ishizaki. Z orkiestrą Filharmonii Drezdeńskiej zagrają w czwartek (14.04) koncert podwójny Brahmsa.

Chwile odpoczynku od koncertów warto spędzić w galerii Zachęta, gdzie czynna jest wystawa towarzysząca festiwalowi „Historie ucha". Swoje prace prezentują autorzy festiwalowych plakatów:  Marcin Maciejowski, Bartek Materka, Anna Molska czy grupa Twożywo, a ekspozycję wzbogacają różnorodne warsztaty wizualno-muzyczne.

Wielkanocny Festiwal Beethovenowski, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, Zamek Królewski, pl. Zamkowy 1, Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 150 zł, rezerwacje: Filharmonia Narodowa, tel. 22 497 54 16, lub www.ticketonline.pl, sobota (9.04) – piątek (22.04), godz. 17 lub 19.30

Polecamy

Marek Janowski, Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, środa (20.04), godz. 19.30

Kto ma wciąż w pamięci mistyczne, porywające wykonanie VIII symfonii Brucknera zagrane w 2008 roku na festiwalu przez Rundfunk Sinfonieorchester Berlin pod dyrekcją Marka Janowskiego, ten wie, że kolejna wizyta tego dyrygenta i jego berlińskich muzyków będzie wydarzeniem. Janowski to artysta przykuwający uwagę, a momentami wręcz hipnotyzujący. Na festiwalowy występ przygotował same hity: „Wesendonck-Lieder" Wagnera, które zaśpiewa gwiazda Bayreuth Petra Lang, fragmenty z „Tristana i Izoldy" oraz „Eroicę" Beethovena.

Württembergische Philharmonie, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, wtorek (12.04), godz. 19.30

Kolejna – obok berlińczyków – orkiestra z Niemiec. I nie ostatnia, bo 14.04 wystąpi też Dresdner Philharmonie. W Wirtembergii orkiestra filharmoniczna powstała po II wojnie światowej i w ciągu następnego półwiecza zyskała światową markę. Trzeci sezon szefem Württembergische Philharmonie jest szwedzki dyrygent Ola Rudner i to on poprowadzi zespół podczas koncertu. W programie utwory Gustava Mahlera (m.in. adagio z nieukończonej X symfonii) oraz pieśni jego żony Almy. Solistką będzie Annely Peebo (mezzosopran).

Nelly Miriciou, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, (środa (13.04), godz. 19.30

Nazwisko tej rumuńskiej śpiewaczki, od 30 lat mieszkającej w Wielkiej Brytanii, jest dobrze znane widzom największych teatrów operowych świata, bo Nelly Miriciou występuje w nich regularnie. Ma ogromny repertuar, od śpiewanej niegdyś koloraturowej Królowej Nocy z „Czarodziejskiego fletu" po dramatyczną Toscę, ale jej specjalnością stały się opery epoki belcanta, także obecnie zapomniane, np. „Maria Padilla" Donizettiego. Nelly Miriciou wcieli się zatem w tytułową bohaterkę podczas koncertowego wykonania tego nieznanego u nas dzieła. Dyryguje Łukasz Borowicz.

Rolf Beck, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, poniedziałek (18.04), godz. 19.30

To nie pierwsza wizyta niemieckiego dyrygenta na festiwalu, podczas poprzednich zyskał duże uznanie publiczności. Specjalnością Rolfa Becka są wielkie dzieła oratoryjne, w tym roku artysta zainauguruje festiwalowy, pasyjny Wielki Tydzień. Z solistami, Schleswig-Holstein Festival Choir oraz Orkiestrą Barokową z Hamburga wykona „Pasję według św. Jana" Bacha. Następnego dnia wrocławscy artyści zaprezentują pasję „Mateuszową" Bacha, natomiast w Wielki Piątek Krzysztof Penderecki będzie dyrygował swą słynną „Pasją według św. Łukasza".

Przed nami

sobota (9.04), godz. 19.30

Michaela Kaune, Ekaterina Semenchuk, orkiestra i chór Filharmonii Narodowej, Antoni Wit, II Symfonia Mahlera, Filharmonia Narodowa

niedziela (10.04), godz. 18

Danilo Rossi (altówka) i Fine Arts Quartet, kwintety Mozarta i Beethovena, Zamek Królewski

poniedziałek (11.04), godz. 17 i 20

Rudolf Buchbinder i Sinfonietta Cracovia, czyli pięć koncertów fortepianowych Beethovena, Filharmonia

wtorek (12.04), godz. 17

Serena Benedetti śpiewa pieśni

R. Straussa, Filharmonia Narodowa

wtorek (12.04), godz. 19.30

Württembergische Philharmonie, Ola Rudner, utwory Almy i Gustava Mahlerów, a także „Leonora III" Beethovena, Filharmonia Narodowa

środa (13.04), godz. 17

Massimo Mercelli i Bruno Canino, kameralny Beethoven na flet i fortepian, Zamek Królewski

środa (13.04), godz. 19.30

Donizetti „Maria Padilla", koncertowe wykonanie opery Donizettiego, międzynarodowi soliści, Polska Orkiestra Radiowa i Łukasz Borowicz, Filharmonia Narodowa

czwartek (14.04), godz. 19.30

Dresdner Philharmonie, John Axelrod, Liszt i Dvořak symfonicznie, koncert podwójny Brahmsa, Filharmonia Narodowa

 

Oprócz utworów patrona festiwalu Ludwiga van Beethovena będziemy słuchać wielkich dzieł Gustava Mahlera, bo mija 100. rocznica śmierci kompozytora. Trzecim bohaterem będzie zaś Franz Liszt, który urodził się 200 lat temu.

Do tego dodać trzeba dwie słynne pasje Jana Sebastiana Bacha, wielką „Pasję według św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego, operę Gaetano Donizettiego, trochę Wagnera, Prokofiewa czy Straussa. Doprawdy, jest w czym wybierać.

Pozostało 92% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"