Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe brzmienia i pasja wykonawców

Rozmowa z Michałem Zaleskim, prezydentem Torunia

Publikacja: 28.04.2011 22:22

Nowe brzmienia i pasja wykonawców

Foto: Fotorzepa

Jakie znaczenie ma dla Torunia festiwal Probaltica?

Michał Zaleski:

Probaltica stwarza możliwość poznania bogatego i ciągle jeszcze mało znanego dorobku kulturalnego krajów bałtyckich. Częstokroć możemy usłyszeć polskie prawykonania utworów kompozytorów, których wcześniej nie znaliśmy. Ciekawe zespoły, nowe brzmienia i pasja wykonawców budzą żywy entuzjazm toruńskiej publiczności, utwierdzając nas w przekonaniu, że duże znaczenie ma coroczne wspieranie organizacji festiwalu. Probaltica to znakomita promocja Torunia, zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.

A co dla pana znaczy ta impreza?

Dla mnie Probaltica to przede wszystkim doskonała okazja do spotkania z wybitnymi postaciami świata kultury. Najbardziej utkwiły mi w pamięci koncerty Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. W ciągu 18 lat festiwalu było ich w Toruniu kilka. W roku 2008 miałem okazję wręczyć maestro Pendereckiemu honorowy medal Thorunium za szczególne zasługi dla miasta Torunia.

Reklama
Reklama

Dzięki Probaltice Toruń każdego roku leży jakby nieco bliżej Bałtyku. Czy uważa pan, że promocja miasta w regionie bałtyckim jest ważna?

W Toruniu, średniowiecznym porcie rzecznym, szczególnie czujemy związek ze wspólnotą narodów zamieszkujących nad Bałtykiem. Dlatego doceniam wagę promocji naszego miasta w regionie bałtyckim. Sprzyja to reaktywowaniu pomiędzy miastami współpracy wywodzącej się jeszcze z czasów, kiedy na morzu królowała Hanza.

Jakie projekty związane z kandydaturą Torunia do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury są jeszcze realizowane? Co zostało z szeroko zakrojonych planów?

Wiele z inicjatyw z okresu kandydowania to projekty długofalowe współtworzące przestrzeń kulturalną Torunia jako rzeczywistej stolicy kultury, niezależnie od werdyktu jury. Takimi przedsięwzięciami są na pewno Międzynarodowy Festiwal Światła SKYWAY albo letnie parady i koncerty w hiszpańskim tonie, które nawiązują do lipcowych obchodów święta San Fermin w Hiszpanii.

Co się stało z biurem Toruń 2016? Jakie może teraz pełnić funkcje?

Biuro Toruń 2016 od samego początku, czyli od momentu powołania w roku 2008, było samorządową instytucją kultury. Powołano ją w celu realizacji konkretnego celu, czyli koordynowania starań Torunia o uzyskanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury. To zadanie nie jest już aktualne, ale to nie oznacza, że przestaliśmy współtworzyć europejską kulturę. Nadal chcemy tworzyć wszechświat kultury w Toruniu. Przekształciliśmy tę instytucję w Toruńską Agendę Kulturalną i powierzyliśmy jej nowe zadania. Przedmiotem jej działania jest teraz prowadzenie działalności w zakresie kreowania i rozwijania działalności kulturalnej prowadzonej w Toruniu, a także taka promocja miasta, która służy budowaniu jego kulturalnej marki.

Reklama
Reklama

Czy Toruń ma ustaloną strategię kultury, rozwoju i dofinansowania imprez, instytucji oraz organizacji pozarządowych w tej dziedzinie? Czy współpraca różnych instytucji w tworzeniu oferty kulturalnej jest istotna?

Coraz większy nacisk kładziemy na sferę współpracy z organizacjami pozarządowymi i konsultacje społeczne. Pozarządówki otrzymują od miasta wsparcie zgodnie z ustawą o wolontariacie i działalności pożytku publicznego. Uchwaliliśmy roczny program współpracy miasta z tzw. trzecim sektorem, mamy także wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Obecnie przystąpiliśmy do przygotowywania „Strategii rozwoju kultury miasta Torunia do roku 2020". Dokument ten będzie drogowskazem wyznaczającym kierunki rozwoju Torunia w dziedzinie kultury. Strategia pozwoli również zoptymalizować zasady i praktyki związane ze współpracą urzędu miasta, samorządowych instytucji kultury, organizacji pozarządowych i twórców w celu osiągnięcia jak najlepszych dla toruńskiej kultury efektów. Jestem przekonany, że współpraca jest kluczową kwestią w nowoczesnym zarządzaniu kulturą. Po prostu działając razem, możemy osiągnąć więcej.

Ile Toruń wydaje dziś na kulturę?

Wszelkie kwestie związane z szeroko rozumianą kulturą są dla Torunia bardzo istotne. W budżecie miasta na wydatki związane z kulturą, w tym inwestycje, konserwację zabytków i ochronę dziedzictwa kulturowego, wydamy w tym roku 68,5 mln zł.

Czym miasto przyciąga dziś turystów?

W północnej Polsce północnej niewiele jest miast, które mogłyby konkurować z Toruniem. Szczycimy się wspaniałymi gotyckimi zabytkami, monumentalnymi kościołami, muzeami, planetarium. Co roku odbywa się u nas ponad półtora tysiąca różnorodnych imprez kulturalnych, a także międzynarodowych konferencji i sympozjów naukowych. Szczególną magię roztacza Toruń wieczorem, gdy w świetle ulicznych latarni można posiedzieć z lampką wina w kawiarnianym ogródku wśród niezmienionego od wieków układu brukowanych uliczek. Wówczas, dzięki wspaniałej iluminacji, ożywa nocna panorama Starówki – tak piękna, że okrzyknięto ją Siódmym Cudem Polski. Toruń to także jeden z najszybciej rozwijających się w Polsce ośrodków gospodarczych i renomowane centrum naukowe, którego akademicki klimat tworzy siedem wyższych uczelni. Dla turystów powstają wysokiej klasy hotele, zaciszne kafejki i restauracje, w których serwowane są prawdziwe arcydzieła sztuki kulinarnej. Nie można również zapomnieć o przepysznych toruńskich piernikach, wypiekanych tu nieprzerwanie od XIV wieku.

Reklama
Reklama

Jakie znaczenie ma dla Torunia festiwal Probaltica?

Michał Zaleski:

Pozostało jeszcze 99% artykułu
Reklama
Kultura
„Halloween Horror Nights”: noc, w którą horrory wychodzą poza ekran
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kultura
Nie żyje Elżbieta Penderecka, wielka dama polskiej kultury
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Reklama
Reklama