Reklama

Król Roger reportaż w TVP Kultura

Wystawiona w pierwszych dniach lipca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie premiera „Króla Rogera" inaugurowała polską prezydencję w UE.

Publikacja: 28.07.2011 16:44

Król Roger reportaż w TVP Kultura

Foto: Rzeczpospolita

W TVP Kultura można będzie zobaczyć reportaż z przygotowań do spektaklu, który wzbudził duże zainteresowanie zarówno krytyków, jak i publiczności. Realizację opery powierzono angielskiemu twórcy Davidowi Pountneyowi.

W dokumencie reżyser zwraca m.in. uwagę na bogactwo partytury „Króla Rogera", które wynika jego zdaniem z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej przepychem, ornamentyką. Pountney przyznaje, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. – Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą muzyką Szymanowskiego, wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu – mówi.

Autorem scenografii jest Raimund Bauer. To on zaprojektował na scenie gigantyczne białe schody. Istotnym elementem spektaklu uczynił grę świateł.

– Wiedziałem, że Raimund wprowadzi do dzieła estetykę chłodną, wyobcowaną. Takie podejście jest moim zdaniem lepsze niż dopasowanie do bogatej warstwy muzycznej równie bogatej metaforyki wizualnej – mówi Pountney. Zdaniem reżysera najważniejszą cechą całego dzieła jest wieloznaczność i ukryty sens. Szczególnie tajemniczy jest koniec opery. – Właściwie każdy może go interpretować inaczej – dodaje.

W rolę Króla Rogera wcielił się Mikołaj Zalasiński. Olga Pasiecznik zaśpiewała partię Roksany.

Reklama
Reklama

W TVP Kultura można będzie zobaczyć reportaż z przygotowań do spektaklu, który wzbudził duże zainteresowanie zarówno krytyków, jak i publiczności. Realizację opery powierzono angielskiemu twórcy Davidowi Pountneyowi.

W dokumencie reżyser zwraca m.in. uwagę na bogactwo partytury „Króla Rogera", które wynika jego zdaniem z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej przepychem, ornamentyką. Pountney przyznaje, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. – Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą muzyką Szymanowskiego, wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu – mówi.

Reklama
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Reklama
Reklama