Król Roger reportaż w TVP Kultura

Wystawiona w pierwszych dniach lipca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie premiera „Króla Rogera" inaugurowała polską prezydencję w UE.

Publikacja: 28.07.2011 16:44

Król Roger reportaż w TVP Kultura

Foto: Rzeczpospolita

W TVP Kultura można będzie zobaczyć reportaż z przygotowań do spektaklu, który wzbudził duże zainteresowanie zarówno krytyków, jak i publiczności. Realizację opery powierzono angielskiemu twórcy Davidowi Pountneyowi.

W dokumencie reżyser zwraca m.in. uwagę na bogactwo partytury „Króla Rogera", które wynika jego zdaniem z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej przepychem, ornamentyką. Pountney przyznaje, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. – Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą muzyką Szymanowskiego, wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu – mówi.

Autorem scenografii jest Raimund Bauer. To on zaprojektował na scenie gigantyczne białe schody. Istotnym elementem spektaklu uczynił grę świateł.

– Wiedziałem, że Raimund wprowadzi do dzieła estetykę chłodną, wyobcowaną. Takie podejście jest moim zdaniem lepsze niż dopasowanie do bogatej warstwy muzycznej równie bogatej metaforyki wizualnej – mówi Pountney. Zdaniem reżysera najważniejszą cechą całego dzieła jest wieloznaczność i ukryty sens. Szczególnie tajemniczy jest koniec opery. – Właściwie każdy może go interpretować inaczej – dodaje.

W rolę Króla Rogera wcielił się Mikołaj Zalasiński. Olga Pasiecznik zaśpiewała partię Roksany.

W TVP Kultura można będzie zobaczyć reportaż z przygotowań do spektaklu, który wzbudził duże zainteresowanie zarówno krytyków, jak i publiczności. Realizację opery powierzono angielskiemu twórcy Davidowi Pountneyowi.

W dokumencie reżyser zwraca m.in. uwagę na bogactwo partytury „Króla Rogera", które wynika jego zdaniem z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej przepychem, ornamentyką. Pountney przyznaje, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. – Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą muzyką Szymanowskiego, wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu – mówi.

Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem