Tegoroczne Spotkanie Teatrów Narodowych, poza „Hamletem" w reżyserii Walerija Fokina z Teatru Aleksandrinskiego – superprodukcją z udziałem kilkudziesięciu statystów, dzieci i psów – to okazja do przyjrzenia się, jak sceny narodowe mierzą się ze współczesnymi sztukami, które weszły już do klasycznego kanonu dramaturgii.
Zobaczymy m.in. sztukę „Moris Szimel" – jedną z ostatnich Hanocha Levina, który cieszy się sporą popularnością również w Polsce. Przedstawienie wyreżyserowała Yael Ronen, znana u nas przede wszystkim z pracy nad międzynarodowym projektem „Bat Yam – Tykocin" w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Sztukę Levina „Udręka życia" ma zaś w najbliższych planach reżyserskich dyrektor Teatru Narodowego Jan Englert. Tym ciekawsze może okazać się porównanie polskiego i izraelskiego sposobu czytania tego dramatopisarza.
„Noże w kurach" Davida Harrowera przywiezie jeden z najmłodszych teatrów narodowych w Europie – The National Theatre of Scotland. A w wykonaniu Národníego Divadlo z Pragi obejrzymy sztukę Elfriede Jelinek „Co się zdarzyło, kiedy Nora opuściła męża" – epilog dopisany przez noblistkę do „Nory" Henryka Ibsena.
II Spotkanie Teatrów Narodowych, Teatr Narodowy, Warszawa, plac Teatralny 1, bilety: 40 – 70 zł, rezerwacje: tel. 22 692 06 10, sobota (22.10) – poniedziałek (28.11)
Przed nami
„Pokojówki", sztuka Jeana Geneta, Det Kongelige Teater, Dania, reż. Staffan Valdemar Holm, wyk. Birthe Neumann, Kirsten Olesen, sobota (22.10) – niedziela (23.10), godz. 19
Trzy kobiety odgrywają między sobą role, w których stopniowo zacierają się granice między służącą i panią, silniejszą i słabszą, ofiarą i katem.