„Mefistofeles" niezwykle rzadko pojawia się na polskich scenach, choć powinniśmy o nim pamiętać. Autorem tego utworu jest Arrigo Boito, Włoch ale z polskimi korzeniami. Jego matką była polska hrabianka Józefa Radolińska, która zakochała się w pewnym włoskim malarzu i zdecydowała się go poślubić. Małżeństwo nie okazała się udane. Po ostatecznym rozstaniu w 1853 roku Józefa Boito zamieszkała w skromnych warunkach w Mediolanie z synami: Arrigo oraz starszym o dwa lata Camillem, przyszłym cenionym architektem. Arrigo Boito utrzymywał kontakty z polską rodziną matki, nawet odwiedzał ich w Polsce. Studiował w konserwatorium w Mediolanie, jednak nie muzyka miała stać się główną jego domeną tego artysty, obdarzonego także talentem literackim i zacięciem publicystycznym. Sam zresztą napisał kiedyś: „Zanim się zostanie muzykiem – trzeba być poetą".
Dorobek kompozytorski Boito nie jest liczny, ale istotny. Najważniejsze dzieło to opera „Mefistofeles", nad którą pracował długo. Pierwsza wersja była monumentalna, prapremiera w Mediolanie w 1868 roku trwała sześć godzin i zakończyła się totalną klęską. Kompozytor był załamany, na szczęście brat Camillo odwiódł go od zamiaru zniszczenia partytury. Arrigo zabrał się do licznych przeróbek i premiera nowej wersji w 1875 roku przyniosła mu ogromny sukces.
Od tej pory „Mefistofeles" cieszy się uznaniem, bo Boito oryginalnie potraktował wątki „Fausta" Goethego. W Polsce jednak mało kto sięga po tę operę Arrigo Boito. Ostatnio uczyniła to Tomasz Konina, wystawiając „Mefistofelesa" w 2001 roku w Bydgoszczy. Również Tomasz Konina będzie autorem krakowskiej premiery. – Nie powielam mojej inscenizacji sprzed kilkunastu lat – powiedział „Rz". – Znalazłem nowy pomysł na „Mefistofelesa". Dla każdego zaś reżysera spotkanie z tym utworem jest czymś fascynującym. Powstaje efektowne widowisko, punktem punktem wyjścia jest prolog, podczas którego szatan zakłada się zakłada się z Bogiem o duszę Fausta. Muzycznie jest to wielka scena, w krakowskim spektaklu bierze udział stuoosobowy chór, w tym 32-osobowy chór dziecięcy. Nad całością czuwać będzie dyrygent Tomasz Tokarczyk. „Mefistofeles" powstaje we współpracy z Trondheim Symphony Orchestra i w czerwcu 2015 roku będzie pokazany w Norwegii.
Czwartkowa premiera inauguruje wyjątkowy sezon Opery Krakowskiej, która rozpoczęła działalność 13 października 1954 roku przedstawieniem „Rigoletta". 60 lat później – 12 października 2014 roku – to dzieło Verdiego znów pojawi się na krakowskiej scenie, z gościnnym udziałem Andrzeja Dobbera, odnoszącego na świecie sukcesy w roli Rigoletta. Spektakl zostanie powtórzony dwa dni później.
Program jubileuszowych obchodów przewiduje też koncert galowy (10 października), wystawę „Przestrzeń Opery – scenografowie polscy XX i XXI wieku", a 13 października odbędzie się Forum Opery Polskiej z udziałem reżyserów, dyrektorów teatrów i krytyków.