Muzykę świata, jazz, elektronikę i klasykę na nowych płytach poleca na weekend Marek Dusza

Krytyk Marek Dusza rekomenduje nowe płyty puzonisty duetu Kenny Barron/Dave Holland, kompilacje jazzowe i muzyki świata oraz intrygujące połączenie klasyki elektronicznych brzmień.

Publikacja: 18.10.2014 13:00

Marcin Kydryński „Siesta X", Universal Music, 2CD, 2014

Marcin Kydryński „Siesta X", Universal Music, 2CD, 2014

Foto: materiały prasowe

Pop/Jazz/Soul/Electronica

Maciej Ulewicz prezentuje „Pin in Pink 4", Universal Music Polska, CD, 2014

Prezenter radiowy Maciej Ulewicz przygotował czwartą już kompilację nagrań na płytę z serii „Pink in Pink", która wspiera kampanię walki z rakiem piersi. Atrakcyjna muzyka przypomina słuchaczkom, jak ważne są badania i profilaktyka. Album otwiera młody japoński trębacz Takuya Kuroda, który intryguje zmodyfikowanym brzmieniem swojego instrumentu i funkującym rytmem w temacie „Rising Sun". Niski głos nowej gwiazdy jazzowej wokalistyki Gregory'ego Portera poruszy serce każdej damy. Jego przebojowa kompozycja „Liquid Spirit" z nagrodzonego Grammy albumu pod tym samym tytułem dowodzi wielkiego talentu i jest zachętą do sięgnięcia po całą płytę.

Ekspresyjna interpretacja młodej Kanadyjki Nikki Yanofsky kontrastuje z refleksyjną wokalistyką Natalie Cole, córki legendarnego Nat „King" Cole'a. Jazzowa diva Dianne Reeves śpiewa frapującą partię scatem w utworze „Tango". Ze znakomitego albumu „Convergence" duetu Boris Blank (Yello) i wokalistki Malii pochodzi oniryczna ballada „Raising Venus" z tajemniczą elektroniczną instrumentacją. Zjawiskowa Meshell Ndegeocello melodeklamuje akompaniując sobie na gitarze basowej. Niebawem usłyszymy ją na żywo w warszawskim klubie Palladium. Kompilacja pełna muzycznych ciekawostek.

Jazz

Kenny Barron/Dave Holland „The Art Of Conversation", Impulse/Universal, CD, 2014

Amerykański pianista Kenny Barron utworzył wiele lat temu mistrzowski duet z kontrabasistą Charlie Hadenem. Teraz zaprosił do studia innego mistrza kontrabasu, brytyjczyka Dave'a Hollanda, który sławę zdobył w zespołach Milesa Davisa. Barron wydaje się być specjalistą od duetów, specyficznych muzycznych konwersacji, które wymagają szczególnej uwagi, jak i wrażliwości no to, co proponuje partner. Występował lub nagrywał z saksofonistą Stanem Getzem i skrzypaczką Reginą Carter, a niemal na każdej jego płycie znajdziemy duety jak np. ten z gitarzystą Lionelem Loueke na albumie „The Traveler".

Barron i Holland przynieśli na sesję własne kompozycje, ale sięgnęli też po standardy. Te nowoczesne, jak „In Walked Bud" Theloniousa Monka i zadziorny „Segment" Charliego Parkera i tradycyjny, zamykającą album balladę „Daydream". W monkowskim stylu Barron napisał temat „The Only One". Na szybkim, „połamanym" rytmie oparta jest prosta, chwytliwa melodia. Natomiast przy balladzie „Rain" Barrona rozmarzymy się i rozsiądziemy wygodniej zasłuchując w pięknym brzmieniu śpiewnych akordów kontrabasu i fortepianu. Zmarłemu niedawno trębaczowi Kenny'emu Wheelerowi basista zadedykował wzruszającą kompozycję „Waltz For Wheeler". Jeśli ktoś sądzi, ze muzyka jazzowa jest zbyt trudna, niech koniecznie sięgnie po album „The Art Of Conversation", a przekona się, że Kenny Barron i Dave Holland znaleźli prostą drogę do wrażliwych serc.

Klasyka/Electronica

Katarzyna Borek/Vojto Monteur „Tempus Fantasy", Warner Music, CD, 2014

Wysmakowaną kolekcję nowatorskich interpretacji tematów muzyki klasycznej od chorałów gregoriańskich przez Chopina i Ravela do Góreckiego proponuje duet: Katarzyna Borek - fortepian i Wojciech „Vojto Monteur" Orszewski - instrumenty elektroniczne. „Czas podzielił muzykę na style, ale najważniejszą wartością jest jej moc, przekaz i jakość. W imię tej idei wybraliśmy się w fascynującą podróż przez różne brzmienia, od czasów starożytnych, przez średniowiecze, po współczesność. Podróż, w której wokół tematów najwybitniejszych kompozytorów, budujemy nowe, zaskakujące aranżacje. Eksperymentujemy, chcąc ukazać brzmienia muzyki klasycznej w niekonwencjonalnym zestawieniu z muzyką elektroniczną" - czytamy w książeczce dołączonej do albumu.

Fortepian i elektroniczne brzmienia żyją tu w symbiozie, znajdują atrakcyjne współbrzmienie, a czasem przenikają się tak sugestywnie, że zapominamy o dzielącej je epoce, a może nawet dwóch.

Album otwiera fantazja na temat Sonaty skrzypcowej f-moll op. 80 nr 1 Prokofiewa. Pojedyncze akordy fortepianu tworzą ambientową przestrzeń, którą wypełniają dźwięki ze świata elektroniki. Mocne uderzenia Katarzyny Borek intonują Preludium cis-moll op. 3 nr 2 Rachmaninowa, a Vojto Monteur dodaje swój rytm i przenosi nas w świat wykreowany niegdyś przez grupę Tangerine Dream na płycie „Ricochet". Wprowadzeniem do dobrze znanego Preludium fis-dur op. 28 nr 13 Fryderyka Chopina są preparowane dźwięki fortepianu i oscylacyjne efekty elektroniczne. Właściwy temat ukazany jest w romantycznym stylu, tak, jakim go poznaliśmy w filharmonii.

Pianistka Katarzyna Borek i specjalizujący się w elektronicznych klawiaturach Wojciech „Vojto Monteur" Orszewski dokonali syntezy zasługującej na najwyższe uznanie. Stworzyli przy tym muzykę przystępną i przyjazną dla szerszych kręgów słuchaczy.

World Music

Marcin Kydryński „Siesta X", Universal Music, 2CD, 2014

W niedzielnej audycji „Siesta" Marcin Kydryński przybliża słuchaczom radiowej Trójki artystów z najdalszych zakątków świata. Podsumowaniem tych programów jest od kilku lat festiwal w Gdańsku i kolejne kompilacje nagrań wydawane na płytach. Jubileuszowy, dziesiąty album zawiera dwie płyty. Na pierwszej znajdziemy duety, a na drugiej „Moje piosenki" Marcina Kydryńskiego w wykonaniu Anny Marii Jopek i jej gości. Jak każda „Siesta" i ta zaczyna się chwytliwym tematem przewodnim, a następnie przypominamy sobie dobrych znajomych z radiowej anteny i scen festiwalowych. Niektóre duety są wyjątkowe, jak ten mistrza kubańskiej muzyki son Compaya Segundo, znanego z filmu „Buena Vista Social Club" i bosonogiej divy z Wysp Zielonego Przylądka Cesarii Evory.

Kapitalny duet stworzyły charyzmatyczne pieśniarki z Półwyspu Iberyjskiego Mariza i Buika. W świat klasyki zabiorą nas wielkie gwiazdy scen operowych Anna Netrebko i Elina Garanca. W piosence Brela swe głosy i dwa różne muzyczne światy połączyli: Placido Domingo i Zaz. Podobnej fuzji dokonali: Natalie Cole i Andrea Bocelli.

W piosence „Skłamałabym" Annie Marii Jopek towarzyszą m.in. perkusista Manu Katché i kontrabasista Christian McBride. Katché i basista Richard Bona są gośćmi w temacie „Jakby nic się nie stało". „Piosenkę dla Stasia" gitarowym akompaniamentem ozdobił Pat Metheny, a towarzyszą mu: kontrabasista Darek Oleszkiewicz i perkusista Cezary Konrad. Na płycie usłyszymy także kubańskiego pianistę Gonzalo Rubalcabę, perkusistę Mino Cinelu, saksofonistę Branforda Marsalisa, wirtuoza arabskiej lutni Dhafera Youssefa, japońskiego pianistę Makoto Ozone i wielu znakomitych polskich jazzmanów.

Marek Dusza

Pop/Jazz/Soul/Electronica

Maciej Ulewicz prezentuje „Pin in Pink 4", Universal Music Polska, CD, 2014

Pozostało jeszcze 99% artykułu
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku