Mazurki

Najbardziej polska forma muzyczna, którą na wyżyny światowej sztuki wprowadził Fryderyk Chopin. Jego drobne utwory o specyficznym i trudnym dla nie-Polaków rytmie fascynują wielu pianistów. W historii fonografii można doliczyć się około 50 nagrań kompletów chopinowskich mazurków, dokonanych przez tak znakomitych artystów jak Artur Rubinsten, który zrobił to pierwszy, Henryk Sztompka, Jan Ekier, Vladimir Ashkenazy czy Garrick Ohlsson.
Kolejny zestaw 55 mazurków utrwalił dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Dmitri Alexeev. Rosyjski pianista nie ma może w Polsce zbyt nośnego nazwiska, ale to artysta dużej klasy. Na światowych estradach jest obecny od 1974 roku, kiedy to wygrał Konkurs im Czajkowskiego.
Alexeev jest świetnym pianistą, o czym świadczy ten dwupłytowy album. Chopinowskie mazurki interpretuje z wyczuciem stylu i z charakterystycznym dla rosyjskiej szkoły pianistycznej ciepłym, miękkim dźwiękiem oraz z dużym, ale bez nadmiernych przerysowań, ładunkiem emocji. Powstało nagranie niemal wzorcowe, wzbogacone książeczką z interesującymi esejami o mazurkach Chopina, rosyjskiej pianistyce i historii nagrań tych utworów.