Syndrom polskiego hydraulika

Hiszpańska reklama Coca-Coli oburzyła wielu Polaków. Powód? Jej głównym bohaterem jest polski robotnik, którego przez pięć lat nie stać było na bilet do Polski- pisze Dziennik.pl.

Publikacja: 26.03.2012 12:01

Tomasz Pietryga

Tomasz Pietryga

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

"Jacek" - Polak z reklamy Coca-Coli emitowanej w Hiszpanii od pięciu lat nie widział rodziny. W spocie widzimy, jak ze smutkiem patrzy na zdjęcie bliskich schowane w portfelu, po czym wysyła SMS-a w konkursie Coca-Coli. Wygrana biletów na Euro 2012 pozwoliłaby mu w końcu pojechać do kraju i spotkać się z rodziną.

O sprawie kontrowersyjnej reklamy  donosiły przez sobotę i niedzielę wszystkie media. Dziś wraca do niej Polska The Times, przypominając, że podobne awantury o wyśmiewanie się z Polaków wybuchały już nie raz. Na przykład  wtedy, gdy Niemcy na mecz z Polakami w Klagenfurcie w 2008 r. przygotowali spot o naszych rodakach w roli złodziei samochodów. Albo wtedy gdy firma Calsberg pokpiwała w reklamówce z polskiej martyrologii kresowej.

Oczywiście na wydarzenie można machnąć ręką, ale sprawa hiszpańskiej reklamy nasuwa pewną głębszą refleksję. Czy może aby trochę nie jest tak, że to polskie władze, a w szczególności rządowe agendy odpowiedzialne za promocje kraju za granicą nie przyczyniły się do tworzenia właśnie takiego stereotypu.

Ale od początku. W ubiegłym roku podczas wakacji we Włoszech, dzieliłem  miejsce wypoczynku z pewnymi średnio-uprzejmymi  Holendrami, co istotne w opisywanej historii ludźmi wykształconymi.

Podczas naszego pierwszego spotkania, pierwsze zdanie jakie usłyszałem od nich  to, że "Polacy są dobrymi stolarzami" i " czy ja też jestem stolarzem".

Nie mam nic przeciwko stolarzom, ale wzbudziło to we mnie mocną irytację. Do końca nie wiedziałem, czy moi rozmówcy są aż tak strasznymi ignorantami, czy też przemawia przez nich zwykła złośliwość.

Głębsza konstatacja przyszła później. Bo stereotypy i złośliwości będą zawsze,  i jak pokazuje sprawa " polskich obozów śmierci" walczyć z nimi bardzo trudno. Pytanie jest natomiast inne, czy na pewno sami musimy pomagać w ich utrwalaniu. Przed kilkoma laty podczas szerokiego otwarcia bram zjednoczonej Europy na Polskę, jedna z agend rządowych  odpowiedzialna za promocje naszego kraju- przygotowała  specjalną kampanię, która miała ocieplić nasz wizerunek w oczach "przerażonych" europejczyków. Głównym jej bohaterem był przystojny  polski hydraulik. Wszyscy piali  z zachwytu jaka piękna promocja, z jakim ciepłym przyjęciem spotkała się  m.in.we Francji.

Nie wiem jakie było głębsze uzasadnienie tej akcji, bo dlaczego właśnie hydraulik, a nie  np. polska kultura czy historia. Ale właśnie tego rodzaju akcje przynoszą teraz żniwo

Wracając do moich Holendrów nie wiem czy średnio wykształcony mieszkaniec Królestwa Niderlandów wie, że Warszawa jest stolicą mojego kraju. Ale domyślam się, że większość swojej skąpej wiedzy o Polsce czerpie z krótkich przekazów medialnych, telewizyjnych migawek, czy akcji promocyjnych takich jak ta o hydrauliku.

I w przypadku hiszpańskiej reklamy jest chyba podobnie, nasze pożal się Boże rządowe agendy w sposób bezmyślny przyczyniły się do tego aby taki wizerunek kształtować.

"Jacek" - Polak z reklamy Coca-Coli emitowanej w Hiszpanii od pięciu lat nie widział rodziny. W spocie widzimy, jak ze smutkiem patrzy na zdjęcie bliskich schowane w portfelu, po czym wysyła SMS-a w konkursie Coca-Coli. Wygrana biletów na Euro 2012 pozwoliłaby mu w końcu pojechać do kraju i spotkać się z rodziną.

O sprawie kontrowersyjnej reklamy  donosiły przez sobotę i niedzielę wszystkie media. Dziś wraca do niej Polska The Times, przypominając, że podobne awantury o wyśmiewanie się z Polaków wybuchały już nie raz. Na przykład  wtedy, gdy Niemcy na mecz z Polakami w Klagenfurcie w 2008 r. przygotowali spot o naszych rodakach w roli złodziei samochodów. Albo wtedy gdy firma Calsberg pokpiwała w reklamówce z polskiej martyrologii kresowej.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej