Jak Platforma Obywatelska i SLD widzą media publiczne

Uwagi Klubu Lewica do projektu autorstwa Platformy Obywatelskiej to długa lista rozbieżności

Aktualizacja: 08.01.2009 02:22 Publikacja: 08.01.2009 02:21

Do pierwszego czytania w Sejmie trafi dziś projekt SLD w sprawie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Lewica złożyła go jeszcze w ubiegłym roku, ale przez miesiące czekania w sejmowej zamrażarce nieco się on zdezaktualizował. Tymczasem w styczniu posłowie zajmą się kompleksową nowelizacją ustawy medialnej autorstwa PO, właśnie negocjowaną przez SLD i Platformę.

– Lewica powinna wycofać swój projekt z porządku obrad. Jeśli tego nie zrobi, będziemy musieli zagłosować za odrzuceniem go w pierwszym czytaniu. – mówi Małgorzata Kidawa-Błońska z PO. – Nie ma sensu zajmować się zmianami cząstkowymi.

Główny problem stanowi jednak treść nowelizacji proponowanej przez lewicę. Chce ona bowiem utrzymania abonamentu telewizyjnego, na co Platforma się nie godzi.

– Żadna forma abonamentu nam nie odpowiada – wyjaśnia Kidawa-Błońska.

Jerzy Szmajdziński z SLD nie widzi tu problemu. – Możemy naszą ustawę wycofać, jeśli PO się o to do nas zwróci – mówi wicemarszałek Sejmu. – Sami już myślimy o innych rozwiązaniach niż zawarte w tej ustawie.

Ale z abonamentu tak czy inaczej lewica nie zamierza rezygnować. Z materiałów, jakie wicemarszałek Szmajdziński i lider SLD Grzegorz Napieralski przedstawili Zbigniewowi Chlebowskiemu, szefowi Klubu PO, wynika, że Sojusz chciałby wprowadzić tzw. opłatę audiowizualną ściąganą od obywateli wraz z zaliczką na podatek dochodowy. To byłaby jednak inna forma abonamentu, czego PO nie akceptuje. Tu więc mamy do czynienia z pierwszą rafą na drodze do uzgodnienia wspólnego stanowiska. Druga rozbieżność dotyczy sposobu rozdzielania pieniędzy przeznaczonych na realizację tzw. projektów misyjnych. PO chce utworzenia specjalnego funduszu, z którego byłyby finansowane programy misyjne i w telewizji publicznej, i komercyjnej. I zamierza upierać się przy tym. Sojusz zaś jest za wprowadzeniem tzw. licencji programowej, która byłaby podstawą finansowania i rozliczenia z pieniędzy wyłącznie mediów publicznych.

„Nie znajdujemy racjonalnych i uzasadnionych społecznie powodów dla stosowania licencji programowej wobec mediów komercyjnych” – czytamy w uwagach SLD do propozycji Platformy. – Takie rozwiązanie uderza w media publiczne i dokonuje się ich kosztem.

Czy mimo tych rozbieżności obie partie zdołają się dogadać w sprawie nowej ustawy medialnej? Oficjalnie i politycy SLD, i PO twierdzą, że tak, bo „każdą sprawę można negocjować”. Nieoficjalnie jednak w szeregach PO można usłyszeć komentarz, że porozumienie z SLD nie będzie łatwe.

– Słabo to widzę – przewiduje prominentny polityk PO. – Jeżeli liderzy SLD mówią, że kierunek zmian w nowej ustawie medialnej im się podoba, po czym kwestionują 80 procent proponowanych rozwiązań, to nie wiem, na czym miałby polegać kompromis. Chcemy porozumienia z lewicą, ale przecież nie za wszelką cenę.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=e.olczyk@rp.pl]e.olczyk@rp.pl[/mail][/i]

Do pierwszego czytania w Sejmie trafi dziś projekt SLD w sprawie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Lewica złożyła go jeszcze w ubiegłym roku, ale przez miesiące czekania w sejmowej zamrażarce nieco się on zdezaktualizował. Tymczasem w styczniu posłowie zajmą się kompleksową nowelizacją ustawy medialnej autorstwa PO, właśnie negocjowaną przez SLD i Platformę.

– Lewica powinna wycofać swój projekt z porządku obrad. Jeśli tego nie zrobi, będziemy musieli zagłosować za odrzuceniem go w pierwszym czytaniu. – mówi Małgorzata Kidawa-Błońska z PO. – Nie ma sensu zajmować się zmianami cząstkowymi.

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo