Reklama
Rozwiń
Reklama

Biblię kupujemy, ale jej nie czytamy

Znajomość Pisma Świętego jest wśród polskich katolików wciąż żenująco słaba – ocenia biskup Zbigniew Fortuniak

Publikacja: 29.04.2009 04:25

Biblię kupujemy, ale jej nie czytamy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Wiele osób nie potrafi odpowiedzieć na elementarne pytania: czy ewangelie stanowią część Biblii? Czy Jezus napisał księgi Biblii? Kto, Mojżesz czy Paweł, był postacią Starego Testamentu? – mówił bp pomocniczy w Poznaniu Zbigniew Fortuniak na rozpoczęciu trwającego właśnie I Ogólnopolskiego Tygodnia Biblijnego.

Z badań wynika, że Biblię czyta 20 – 25 proc. Polaków. Jednak duchowni sceptycznie oceniają te statystyki. – Kiedy w czasie spowiedzi jako pokutę proponuję przeczytanie fragmentu Pisma Św., okazuje się, że większość nie wie, jak go znaleźć – mówi ks. dr Artur Malina, biblista z Wydziału Teologicznego UŚ. – Również studenci teologii, gdy przychodzą na studia, w większości nie znają Starego Testamentu.

Jaka jest przyczyna słabej znajomości Biblii? Ks. Malina wymienia: niechęć do czytania tekstów trudniejszych i to, że dopiero od Soboru Watykańskiego II kładzie się nacisk na indywidualne czytanie Pisma Św., jego rolę w autoformacji chrześcijańskiej. Jak wynika z badań, choć w większości polskich domów Biblia jest, to najczęściej nieczytana.

Ks. Daniel Łuka, dyrektor z wydawnictwa Edycja św. Pawła, które w ciągu pół roku sprzedało 50 tys. nowego tłumaczenia Biblii, ufa, że z ich translacją będzie inaczej. – Mam nadzieję, że ci, którzy kupują nasz przekład Pisma Św., chcą je czytać ze zrozumieniem – mówi ks. Łuka.

Siłą Biblii wydanej przez Edycję św. Pawła jest współczesny język oraz komentarze teologiczne i informacje historyczne. – Jestem urzeczona przekładem. Pozwala mi lepiej zrozumieć świat, w którym żył Jezus, i wejść głębiej w przekaz duchowy – mówi Joanna Gawęda, handlowiec z Częstochowy.

Reklama
Reklama

Dobry przekład to niejedyny sposób, by zachęcić do czytania Biblii na co dzień. Dzieło Biblijne, które ogłosiło trwający tydzień I Tygodniem Biblijnym, rozsyła do parafii materiały o Piśmie Św. do wykorzystania m.in. w istniejących w wielu z nich kręgach biblijnych.

Krakowscy jezuici od lat proponują korespondencyjne kursy biblijne. W diecezji tarnowskiej działa radiowo-internetowe studium biblijne. Od pierwszej niedzieli Wielkiego Postu Radio RDN Małopolska emituje wykłady o Biblii, powtarzane w kanale internetowym. A dominikański miesięcznik „List” rozpoczyna wydawanie pisma „Biblia krok po kroku”.

– Ludzie będą sięgać po Biblię, gdy zostaną przekonani, że tam znajdą odpowiedź na swe egzystencjalne troski i pytania – mówi biblista ks. prof. Marian Rusecki.

– Wiele osób nie potrafi odpowiedzieć na elementarne pytania: czy ewangelie stanowią część Biblii? Czy Jezus napisał księgi Biblii? Kto, Mojżesz czy Paweł, był postacią Starego Testamentu? – mówił bp pomocniczy w Poznaniu Zbigniew Fortuniak na rozpoczęciu trwającego właśnie I Ogólnopolskiego Tygodnia Biblijnego.

Z badań wynika, że Biblię czyta 20 – 25 proc. Polaków. Jednak duchowni sceptycznie oceniają te statystyki. – Kiedy w czasie spowiedzi jako pokutę proponuję przeczytanie fragmentu Pisma Św., okazuje się, że większość nie wie, jak go znaleźć – mówi ks. dr Artur Malina, biblista z Wydziału Teologicznego UŚ. – Również studenci teologii, gdy przychodzą na studia, w większości nie znają Starego Testamentu.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kościół
Kolejny rekord fundacji ojca Tadeusza Rydzyka. Podatnicy hojni jak nigdy
Kościół
Z agencji towarzyskiej do klubokawiarni ewangelizacyjnej. Ksiądz otwiera lokal w centrum Warszawy
Kościół
Nowe badania: Czy Jan Paweł II wciąż jest autorytetem dla Polaków?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kościół
Biskup Krzysztof Zadarko: Nie widzę manifestacji muzułmanów. Widzę marsze z hasłami nienawiści
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama